Některé automobilky zřejmě nepřežijí letošní rok

V roce 2013 si mnohé automobilky vyzkoušejí roli starých vozů nevyhnutelně mířících ke sešrotování. Tvrdí to němečtí experti, podle nichž nový rok zcela změní celý průmysl a pro některé výrobce bude osudný.

„Evropský automobilový průmysl - zejména v jižní Evropě - čelí největší zatěžkávací zkoušce od druhé světové války,“ řekl pro Welt.de motoexpert Ferdinand Dudenhoeffer. „Eurozóna zůstává už v recesi, a automobilové trhy v Evropě v roce 2013 budou přesycené,“ uvedl Dudenhöffer, který je ředitelem CAR-Center Automotive Research na univerzitě v Duisburgu-Essenu.

Automobilový boom podle něj jednoznačně končí. A nyní přichází rok, který výrazně změní celé odvětví.

Hospodářská situace v Itálii a Španělsku je dramatická, důvod k nadějím nenabízí ani Francie. A dokonce právě i v Německu, které se s krizí zatím vyrovnává dobře, rostou obavy. Manažeři automobilek jsou proto velmi nervózní a s obavami hledí na mapu evropského automobilového trhu.

Evropská bitevní pole

Německé automobilky již vyčlenily miliardy na inovace, vývoj či nové továrny. O těchto finančních možnostech však mohou ostatní automobilky jen snít. Kvůli krizi své továrny zavírají, prodeje jim klesají. Například PSA Peugeot Citroen uzavře továrnu u Paříže a propustí osm tisíc lidí. Podobně reaguje i gigant General Motors, který také propouští a zavře továrnu Opel v Bochumi.

Klepněte pro větší obrázek
Na odpis? Továrna Opelu v Bochumi.

Analytici společnosti J.P. Morgan situaci na evropském automobilovém trhu dali jméno: „Carmageddon“.

„Nevidíme, že bude nabídka a poptávka v příštích třech letech v rovnováze,“ uvedl analytik J.P. Morgan. Jinými slovy, rozhodující v automobilové bitvě bude cena, za kterou se budou nové vozy prodávat. Podle J.P. Morgan musí evropské automobilky celkově omezit výrobu o 15 procent.

Hrozivá čísla

A čísla analytikům dávají za pravdu. V loňském roce výrazně klesly a dostaly se na mnohaletá minima prodeje automobilů ve Francii, Itálii a Španělsku. Poptávka v západní Evropě je nyní pod tlakem kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku.

Francouzská automobilová asociace CCFA oznámila, že počet registrací osobních aut ve Francii se loni snížil o 14 procent na 1,9 milionu vozů, což byl nejnižší údaj od roku 1997.

V Itálii se prodej automobilů v loňském roce propadl o 20 procent na 1,4 milionu vozů, tedy na nejnižší úroveň od roku 1979. Svaz italských prodejců automobilů Federauto navíc v letošním roce očekává další pokles na zhruba 1,33 milionu vozů.

Ve Španělsku se prodej v loňském roce snížil o 13,4 procenta na necelých 700 tisíc vozů. To představuje nejnižší úroveň v záznamech automobilového svazu Anfac, které sahají do roku 1989.

Výzkumný institut R. L. Polk koncem minulého roku předpověděl, že prodej osobních automobilů v celé západní Evropě vykáže za rok 2012 pokles o osm procent na zhruba 11,75 milionu vozů. Propad by měl pokračovat i letos, prodeje budou zřejmě nejnižší za 20 let.

Zdroj: E15.cz
 

 

Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 5 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek