Některé automobilky zřejmě nepřežijí letošní rok

V roce 2013 si mnohé automobilky vyzkoušejí roli starých vozů nevyhnutelně mířících ke sešrotování. Tvrdí to němečtí experti, podle nichž nový rok zcela změní celý průmysl a pro některé výrobce bude osudný.

„Evropský automobilový průmysl - zejména v jižní Evropě - čelí největší zatěžkávací zkoušce od druhé světové války,“ řekl pro Welt.de motoexpert Ferdinand Dudenhoeffer. „Eurozóna zůstává už v recesi, a automobilové trhy v Evropě v roce 2013 budou přesycené,“ uvedl Dudenhöffer, který je ředitelem CAR-Center Automotive Research na univerzitě v Duisburgu-Essenu.

Automobilový boom podle něj jednoznačně končí. A nyní přichází rok, který výrazně změní celé odvětví.

Hospodářská situace v Itálii a Španělsku je dramatická, důvod k nadějím nenabízí ani Francie. A dokonce právě i v Německu, které se s krizí zatím vyrovnává dobře, rostou obavy. Manažeři automobilek jsou proto velmi nervózní a s obavami hledí na mapu evropského automobilového trhu.

Evropská bitevní pole

Německé automobilky již vyčlenily miliardy na inovace, vývoj či nové továrny. O těchto finančních možnostech však mohou ostatní automobilky jen snít. Kvůli krizi své továrny zavírají, prodeje jim klesají. Například PSA Peugeot Citroen uzavře továrnu u Paříže a propustí osm tisíc lidí. Podobně reaguje i gigant General Motors, který také propouští a zavře továrnu Opel v Bochumi.

Klepněte pro větší obrázek
Na odpis? Továrna Opelu v Bochumi.

Analytici společnosti J.P. Morgan situaci na evropském automobilovém trhu dali jméno: „Carmageddon“.

„Nevidíme, že bude nabídka a poptávka v příštích třech letech v rovnováze,“ uvedl analytik J.P. Morgan. Jinými slovy, rozhodující v automobilové bitvě bude cena, za kterou se budou nové vozy prodávat. Podle J.P. Morgan musí evropské automobilky celkově omezit výrobu o 15 procent.

Hrozivá čísla

A čísla analytikům dávají za pravdu. V loňském roce výrazně klesly a dostaly se na mnohaletá minima prodeje automobilů ve Francii, Itálii a Španělsku. Poptávka v západní Evropě je nyní pod tlakem kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku.

Francouzská automobilová asociace CCFA oznámila, že počet registrací osobních aut ve Francii se loni snížil o 14 procent na 1,9 milionu vozů, což byl nejnižší údaj od roku 1997.

V Itálii se prodej automobilů v loňském roce propadl o 20 procent na 1,4 milionu vozů, tedy na nejnižší úroveň od roku 1979. Svaz italských prodejců automobilů Federauto navíc v letošním roce očekává další pokles na zhruba 1,33 milionu vozů.

Ve Španělsku se prodej v loňském roce snížil o 13,4 procenta na necelých 700 tisíc vozů. To představuje nejnižší úroveň v záznamech automobilového svazu Anfac, které sahají do roku 1989.

Výzkumný institut R. L. Polk koncem minulého roku předpověděl, že prodej osobních automobilů v celé západní Evropě vykáže za rok 2012 pokles o osm procent na zhruba 11,75 milionu vozů. Propad by měl pokračovat i letos, prodeje budou zřejmě nejnižší za 20 let.

Zdroj: E15.cz
 

 

Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 17 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků