Nejvyšší soud nám dal zapravdu, na stáčení tacho není třeba nový zákon

[Komentář] Veřejnost reaguje na výnos Nejvyššího soudu, jako by šlo o průlomové ustanovení, které otevírá cestu k trestání dosud nepostižitelných lumpů. Jeho smysl byl však přesně opačný – upozornit, že stáčení lze trestat už podle dnešní legislativy.

Stáčení tachometrů je podvod, rozhodl Nejvyšší soud. Tu zprávu jste stoprocentně četli, protože včera proběhla všemi zpravodajskými médii, co jich tahle země má. Podle rozhodnutí Nejvyššího soudu se jedná o podvod, kdykoliv prodávající navýší stočením tachometru cenu auta nejméně o pět tisíc korun.

Stáčení je podvod

Nejvyšší soud vydal toto stanovisko v souvislosti s projednáváním případu ze Zlína. Majitel prodal Volkswagen Caravelle 2.5 TDI s tím, že má najeto 171 000 km, přičemž ho sám koupil s dvojnásobným číslem na počitadle ujetých kilometrů. Tím uvedl kupujícího v omyl s cílem získat neoprávněný prospěch.

Pochopitelně se můžeme podivovat nad tím, že věc tak jasná musela dospět až k Nejvyššímu soudu, to je ale na verdiktu jediná překvapivá věc. Rozhodně nejde o nějaký průlom, otevření nové cesty k trestání nekalého jednání, které bylo až dosud nepostižitelné. Cíl Nejvyššího soudu byl přesně opačný – upozornit, že stáčení tachometrů s cílem získat vyšší kupní cenu je podvod a trestat ho lze už dnes.

Současné zákony stačí

„Podle našeho názoru je současná právní úprava dostačující. Proto jsme vydali tento názor, který je zavazující pro soudy nižších stupňů, a navíc určili hranici, od které se jedná o podvod,“ řekl mluvčí Nejvyššího soudu Petr Knötig serveru iDnes.cz.

Ještě jednoznačnější byl Knötig ve vyjádření pro Radiožurnál: „„Nejvyšší soud vydal tento právní názor proto, že se v současné době objevují názory, že je třeba v této oblasti novelizovat trestní zákoník. Říkáme ne, stávající trestní zákoník je dostatečný k tomu, aby takovéto pachatele dokázal potrestat,“ uvedl.

Totéž jsme tvrdili v dubnovém komentáři, kterým jsme chtěli přispět do diskuze na téma trestnosti stáčení tachometrů:

Ojetiny | Bezpečnost | Byznys | Názory

Stáčení tachometrů trestným činem? Zbytečné a neúčinné

Může nás těšit, že Nejvyšší soud náš laický názor svým verdiktem potvrdil. Koneckonců se nejedná o nic jiného než o elementární logiku. Domníváme se ale, že v následujících týdnech a měsících nás čeká mohutná mediální masáž, protože výrok Nejvyššího soudu nehraje do noty nejméně třem vlivným zájmovým skupinám.

Kdo nebude rád?

Pro policejní funkcionáře by stíhání a dokazování úmyslného stáčení s cílem oklamat kupujícího znamenalo méně času na močení do umyvadel podřízených a jejich zatahování do vlastních podnikatelských záměrů.

Velké autobazary doufaly, že se jim podaří na připravovanou „tachometrovou“ legislativu naroubovat balík nových technickoadministrativních povinností, který vytlačí z trhu malé prodejce ojetin.

A nedávno jsme z důvěryhodných zdrojů zjistili, že za trestnost stáčení tachometrů intenzivně lobují také automobilky prostřednictvím své organizace Svaz dovozců automobilů. Není divu. Faktické zakonzervování trhu ojetin by jim mohlo vehnat do náruče nové zákazníky, kteří by se jinak spokojili se zánovním autem ze zahraničí.

Uvidíme, zda výnos Nejvyššího soudu přiměje vládu korigovat její zatím vstřícný postoj k hlasům zájmových skupin. Ono psát zákony, které vám nadiktují lobbisté, je podstatně jednodušší než přimět k řádnému fungování existující instituce, které si k potírání nepravostí zřizujeme a platíme.

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků