Nejvíce se vykrádají auta mladší pěti let

Za minulý rok nahlásili klienti České pojišťovně 1 900 vykradených aut. Zloději se nejvíce zaměřují na auta mladší pěti let, ztrácejí se z nich zejména navigace a řídící jednotky, airbagy či xenonové světlomety. Zloději tradičně nejčastěji řádí v Praze a Středočeském kraji. Na pomyslném třetím místě se potom umístil kraj Moravskoslezský.

Vykradené automobily jsou bohužel na denním pořádku. Rozbité okénko, vytrhané kabely, sedačky a opěrky poškozené střepy - škoda způsobená vloupáním bývá v mnoha případech vyšší než cena toho, co si zloději z automobilu nakonec odnesou. Přesto však lidé na prevenci příliš nedbají a chovají se k autu jako k trezoru. Na zadních sedadlech či v zavazadlovém prostoru nechávají kabelky, notebooky a další předměty. To vše jsou spolu s navigacemi největší lákadla pro zloděje. „Za rok 2014 nám klienti nahlásili 1 894 případů vykradených aut. Z našich statistik vyplývá, že s vykrádáním se setkávají především obyvatelé Prahy, tam jsme v loňském roce řešili téměř 60 % všech případů,“ popisuje situaci Radim Nekov, ředitel útvaru likvidace pojistných událostí motorových vozidel České pojišťovny. Krádežím svědčí anonymita větších měst. Trestné činnosti zde nahrává i vyšší koncentrace automobilů a samozřejmě i rozloha veřejných parkovacích ploch. Klienti hlásí vykradená auta nejen z ulic, ale také z podzemních garáží, uzavřených areálů firem, benzinových stanic či hotelových parkovišť.

Mladší auta v ohrožení

V nebezpečí jsou především vozidla mladší pěti let. Nejvíce jsou vykrádána auta s rokem výroby 2012 (293 případů), 2011 (234 případů) a 2010 (225 případů). V těchto novějších modelech je totiž umístěna řada moderních technologií, o které mají zloději zájem. Jedná se především o navigace a řídící jednotky, airbagy, xenonové světlomety, hliníková kola apod. Data České pojišťovny také ukazují, že nejčastěji vykrádaná jsou auta koncernu Volkswagen. Děje se tak samozřejmě z důvodu dominantního zastoupení těchto značek ve vozovém parku Čechů. Naopak nejméně zloděje zatím lákají japonské a korejské automobily.

Denní versus noční škody

K největšímu počtu krádeží dochází v nočních hodinách. Noční škody jsou obvykle páchány „čistěji“. Ke krádežím dochází šetrnějším způsobem a odcizeny jsou pouze konkrétní díly. Pod rouškou tmy mají zloději více času a mohou se tak na svou práci lépe soustředit. Naopak denní krádeže po sobě zanechávají „brutálnější následky na vozidle“. Nejde pouze o škodu způsobenou ukradením věci, ale také o škody, které po takovém řádění zlodějů na automobilu zůstanou. Typicky se jedná o sedačky poničené a pořezané střepy z rozbitých oken, rozřezané výplně dveří, poškrábané palubní desky apod.

„Zatímco klientům pojišťoven pomůže s řešením této nepříjemné situace havarijní pojištění, majitelé nepojištěných vozidel musejí opravu hradit ze svého. Cena opravy takové škody na voze však není nízká, mnohdy se blíží či dokonce převyšuje hodnotu ukradené věci,“ vysvětluje Radim Nekov z České pojišťovny a dodává: „Z praxe mohu jmenovat příklad nedávno vykradené Škody Superb. Zloději odcizili navigaci v hodnotě 66 tisíc korun, poškrábali lak a poničili díly a součástky za 30 tisíc korun. Celková cena opravy poškozeného automobilu se vyšplhala až na 117 tisíc korun.“

Prevence na prvním místě

Vykradení auta lze v mnohých případech předejít. Vozidlo zamykejte, kdykoliv se od něj vzdálíte. Všechny dveře pečlivě dovírejte, abyste předešli selhání centrálního zamykání, a tím neuzamčení celého vozu. Než vozidlo opustíte, zkontrolujte uzavření všech oken. V interiéru automobilu nenechávejte žádné věci. I drobnosti jako držáky na navigace, nabíječky mobilních telefonů a mince mohou zbytečně lákat zloděje. „Při zabezpečování vozidla je vždy vhodná kombinace mechanických a elektronických systémů a dále např. pískování VIN kódu na skla vozidla. Nezapomínejte také na přepravované předměty ve střešních boxech a na jízdní kola na nosičích,“ doplňuje pplk. Mgr. Zuzana Pidrmanová, celorepubliková koordinátorka prevence kriminality z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia ČR.

V případě vykradeného vozidla kontaktuje asistenční službu, číslo na ni najdete na zelené kartě. Operátoři asistenční služby vám poradí, jak v této situaci postupovat. K vykradenému automobilu je nutné vždy přivolat Policii ČR, policejní protokol je podmínkou pro vyřešení hlášení pojistné události.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 49 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků