Nejvíce kradená auta v USA: nyní absolutně

Agentura NICB zveřejnila žebříček desítky nejvíce kradených amerických automobilů za loňský rok. Tentokrát v absolutních číslech.

Možná si nyní říkáte, že to někdo z nás nemá v hlavě v pořádku - buď jsme my senilní, nebo vy žijete v realitě, která neexistuje. Ani jedno naštěstí není pravda, přehled nejvíce kradených aut v USA, který jsme vám nedávno nabídnuli, se sice zabýval stejným tématem, ale z trochu jiného úhlu pohledu. Nešlo o absolutně „nejkradenější” modely aut, dokonce nešlo ani o relativně nejvíce odcizované vozy, ale žebříček seřazený podle průměrné škody, která pojišťovnám vzniká na jedno ukradené vozidlo. To je jistě zajímavý pohled na věc, na druhou stranu poněkud zavádějící - na vrcholu takového srovnání by klidně mohlo stanout Bugatti Veyron, i kdyby se ukradlo v celých Státech jediné. Dnes se tedy pojďme podívat na žebříček poněkud jiný, který sestavuje přehled nejvíce odcizovaných vozů prostě podle absolutního počtu krádeží.

Výsledky jsou pochopitelně úplně jiné. Přesto vás možná překvapí, že naprostá většina z vozů seřazených v této desítce pochází od japonských značek, ale také skutečnost, že řada z nich je i přes deset let stará. Žebříčku vévodí Hondy Accord a Civic z poloviny devadesátých let a Toyota Camry dokonce z roku 1991.

Podle zjištění FBI klesl v roce 2009 v USA meziročně počet krádeží automobilů o citelných 17 % z 956 846 v roce 2008 na 794 616 vozů. Jde o nejcitelnější pokles za posledních šest let a o vůbec nejnižší stav za posledních 21 let. Velký podíl na tom má zejména lepší zabezpečení moderních automobilů.

Většina modelů v níže přiloženém žebříčku se krade pro díly, které mají větší hodnotu než samotný vůz. Jejich krádež je navíc podstatně snazší než u nových vozů. Problémem však zůstává organizovaný zločin, v rámci něhož mizí drahá nová auta, aby byla s novou identitou vyvezena ze Států. Šéf agentury NICB (National Insurance Crime Bureau) Joe Wehrle tvrdí: „Do konce letošního srpna máme na seznamu odcizených vozidel 97 655 ukradených aut, která se dosud nepodařilo najít. Pouhých 38 % z nich bylo pojištěných, takže se množí případy, že okradení motoristé jsou bez auta a bez peněz, za něž by si mohli koupit nové.“ Docela by nás zajímalo, jaká je tato bilance v České republice...

A ještě pro vás máme z pera NICB několik tipů, jak krádežím předejít. Jsou poněkud... americké:

1. Používejte zdravý rozum: „Zamykejte auto a nenechávejte v něm klíče. Zní velmi jednoduše, ale mnoho krádeží se stane jen proto, že majitelé činí odcizení jejich vozu pro zloděje velmi snadným.”

2. Používejte alarm: „Instalace a používání viditelných či slyšitelných zabezpečovacích zařízení je dalším způsobem, jímž lze zvýšit pravděpodobnost, že najdete své auto tam, kde jste je nechali.“

3. Používejte imobilizér: „Obecně řečeno, pokud vaše vozidlo nemůže být nastartováno, nemůže býr ukradeno (to není tak docela pravda, ani obraz v galerii nenastartujete, přesto může být ukraden... - pozn. redakce). Různé vypínače a chytré klíče jsou extrémně efektivní.“

4. Používejte sledovací zařízení: Zde následuje nudná pasáž o fungování monitorovacích zařízeních typu Sherlog, z nichž některá dovolují vypnutí vozidla na dálku - to asi nebude ideální investice pro 16 let starou Hondu Accord...

Poučeni? Tak se pojďme podívat, u kterých vozů lze v Americe výše zmíněné rady uplatnit nejlépe...

Deset nejkradenějších vozů v USA za rok 2009

1. Honda Accord, 1994

Klepněte pro větší obrázek

2. Honda Civic, 1995

Klepněte pro větší obrázek

3. Toyota Camry, 1991

Klepněte pro větší obrázek

4. Ford F-150, 1997
Klepněte pro větší obrázek

5. Dodge Ram, 2004

Klepněte pro větší obrázek

6. Dodge Caravan, 2000

Klepněte pro větší obrázek

7. Chevrolet Pickup, 1994
Klepněte pro větší obrázek 

8. Acura Integra, 1994

Klepněte pro větší obrázek

9. Ford Explorer, 2002

Klepněte pro větší obrázek

10. Toyota Corolla, 2009
Klepněte pro větší obrázek

 

Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků