Nejvíce aut prodávají Škoda, Hyundai a Volkswagen

V prvních jedenácti měsících roku 2015 bylo prodáno 168 620 osobních a 13 496 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut jsou letos Škoda (63 065), Hyundai (17 665) a Volkswagen (13 943). V listopadu se dařilo automobilkám Dacia a Hyundai, které meziměsíčně nejvíce navýšily prodeje, naopak výrazně ztratily Škoda, Volkswagen a Ford.

Nejvíce osobních vozů prodala v dosavadním období 2015 v tuzemsku automobilka Škoda (63 065), následována značkou Hyundai (17 665) a Volkswagen (13 943).  Za nimi následuje Dacia (7 922), automobilky Opel (7 164), KIA (6 728), Renault (6 196) a Peugeot (5 822). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je Škoda Octavia s 21 347 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Fabia (16 778) a Rapid (10 700). Následují Hyundai i30 (6 269), Škoda Superb (5 284) a Hyundai ix20 (4 325).

V prvních jedenácti měsících roku 2015 meziročně výrazně posílily segmenty  MPV VAN (tj. osobní verze LUV 2-3,5 t) a sportovní vozy, silný nárůst prodejů je i v segmentu SUV-B. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 27 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (24 % prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Peugeot s 2 319 prodanými vozy, následovaná značkami Fiat (2 246), Volkswagen (1 498), Renault (1 464) a Ford (1 334). Celkově se v průběhu roku 2015 v Česku prodalo 13 496 užitkových vozidel (LUV).

Ford, Volkswagen a Seat dlouhodobě nejvíce využívají zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

Na základě dat Ministerstva dopravy ČR bylo zjištěno, že nárůst využívání účelových registrací pokračuje, meziročně jich přibylo 15,3 %. V roce 2015 bylo takto účelově zaregistrováno již 25 729 vozů (12 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (24 883).

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilky Ford (6 283) s nárůstem 36 %, následuje Volkswagen (4 335 vozů) s meziročním nárůstem 28 %, třetí Seat (3 691) s poklesem 6 %. Výrazně více než loni účelové registrace využívá čtvrtá Škoda (o 31 % více, celkem 2 831). Následuje Fiat s 1 555 účelově zaregistrovanými vozy. Zcela mimořádný nárůst účelových registrací pak má Audi (+ 153 % , celkem 1 370).  Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy  tímto způsobem nejvíce zkreslené registrace mají Seat (58 %), Fiat (50 %) a Ford (45 %).

Neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazuje Volkswagen, další značky se přidávají

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 17 775 osobních automobilů, což je o 25 % více než loni. Značný meziroční nárůst registrací v této kategorii dále výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 3 974 vozů a meziročním navýšením využívání o 38 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 18 % všech registrací této značky. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 3 261 vozy a meziročním nárůstem 42 %, Ford s 2 967 vozy a 11 % nárůstem, Škoda s 2 257 auty a nárůstem o 78 %, Fiat s 981 vozy, což je pokles o 3 %, a Audi s 887 vozy a nárůstem 125 %.

Domácnosti v nejvyšší míře kupují vozy Škoda, Hyundai, Dacia a KIA

Celkem bylo během prvních jedenácti měsíců roku 2015 registrováno 53 309 automobilů fyzickými osobami. Absolutní většinu registrací (52 983 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (13 930 vozů), následuje Hyundai (8 418 vozů), dále Dacia (3 802 vozů) a KIA (3 337 vozů).

Listopad byl příznivým měsícem pro Dacii a Hyundai

V listopadu se dařilo automobilkám Dacia a Hyundai, které meziměsíčně nejvíce navýšily prodeje osobních aut. Dacia prodala o 192 vozů více než v říjnu, Hyundai o 187 vozů více. Naopak se nedařilo Škodě, která meziměsíčně prodala o 420 vozů méně, a Volkswagenu, který prodal o 180 aut méně. Celkově nejprodávanější značkou byla v listopadu Škoda s 5 907 vozy, před Hyundai (1 831 prodejů) a Volkswagenem (1 504).

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, protože v nich nejsou započítány zmanipulované prodeje. Statistiky reálných prodejů jsou totiž očištěny o takzvané účelové registrace, tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman | 3 příspěvky
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků