Nejvíce a nejméně ekologická auta dneška: boduje Toyota i Lambo

Jezdíte Lamborghini Murcielago? Styďte se, je to bestie nejvíce ohrožující naše životní prostředí!

Nepochybujeme o tom, že výroba a provoz automobilu představuje zátěž pro přírodu, která je u různých vozů různá. Hledět na takovou zátěž výlučně skrze emise CO2, navíc pouze ty přímo produkované motory jednotlivých vozů, je ale velmi úzkým pohledem na věc. Přesto se jej britský institut ETA (Environmental Transport Association) dopustil. Navíc tak učinil v době, kdy je vliv lidské produkce tohoto plynu, jež není v běžně se vyskytující koncentracích ani trochu nebezpečný, na tzv. „globální oteplování” věrohodněji popřen než dokázán a otázkou je vůbec sama existence jakéhokoli globálniho oteplování.

Je pozoruhodné, že i přes mnohé pochybnosti a opakovaně prokázané manipulace „vědců” s daty dokreslující změny teplot na naší planetě v posledních dekádách se mnozí tváří, jako by se nic nestalo. Stále jsou přijímána opatření, která mají za cíl snížení přímých emisí CO2 ze strany automobilů a to bez ohledu na cokoli (vzpomeňme třeba nedávné zvýšení podílu biosložek v palivech, které už i sami ekologové považují za kontraproduktivní), automobilky u nových modelů stále častěji zmiňují snížení emisí CO2 místo snížení průměry spotřeby (ač mezi vývojem obou veličin existuje prakticky přímá úměra) a jsou nám předkládána srovnání jako je tato, která se snaží stavět majitele vozů s vyššími emisemi CO2 na okraj společnosti. A média to vše vesměs vesele papouškují a předkládají svým čtenářům jako nezpochybnitelná fakta.

My se mezi ně rozhodně nehodláme zařadit a tento přehled přidáváme spíše pro zajímavost. Se skutečnou ekologickou zátěží jednotlivých vozů má pramálo společného a vystihuje spíše nálady ve společnostech zemí na západ od nás, zejména pak té britské, kde s bojem proti CO2 začali a kde to s ním také „dotáhli nejdále”.

Chcete být „in”? Kupte si Toyotu IQ

Je to tak, doby, kdy ženy snadno podléhaly mužům v drahých sporťácích jsou zjevně minulostí. Dnes chtějí uvědomělé soudružky partnera skutečně na výši. A takový si přece vybere úsporný malý vůz, jež šetří přírodu, nikoli rozežraný sporťák. Podle studie ETA totiž italské Murcielago zatěžuje přírodu pětkrát tolik co japonská Toyota iQ, jež produkuje pouze 99 gramů CO2 na kilometr jízdy. Skutečně životu nebezpečné látky vznikající nejen při provozu, ale též při výrobě se zde přitom opravdu raději neberou v potaz.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Andělsky čistá Toyota iQ a ďábelsky zněčišťující Lamborghini Murciélago SV

ETA přitom považuje tuto podivnost za jeden z nejdůležitějších výsledků své nejnovější studie zkoumající vliv dopravy na životní prostředí. „Toto Lamborghini je skutečným slonem v porcelánu na poli ekologie,“ hřímá ředitel ETA Andrew Davis. „Naštěstí jich po silnicích jezdí pouze málo, zatímco tržní nabídka modelů přátelských k přírodě se utěšeně rozrůstá“. Pokud vás přiložené tabulky nezajímají, shrneme pro vás jejich výsledky jednoduše: pomalé auto je hospodárné a přírodu prakticky neničí, ale auto rychlé si zaslouží náš nejhlubší despekt. 

Asociace při svém výzkumu údajně zkoumala pět tisícovek automobilů prodávaných na britském trhu, a to s ohledem na jejich výkon, emise, spotřebu paliva a hlučnost. Z výsledků příslušného průzkumu mezi 1 500 britských řidičů rovněž plyne, že nejvíce respondentů inklinuje k nákupům malých a hospodárných vozů ve Skotsku (42 %), zatímco nejméně jich je na severu Anglie (34 %). Na „papíře“ vypadají níže uvedené tabulky působivě, obzvláštní pohoršení vzbudí zvláště v duších drtivé většiny uživatelů nových „ekosamohybů“ s objemy motorů do 1,4 l.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Báječné BMW 320d a odpuzující Opel Insignia OPC (či Vauxhall Insignia VXR, chcete-li)

Autoři průzkumu z ETA navíc poněkud opomněli zdůraznit, že „ekoteroristů“ v podobě majitelů Murcielaga nebo Ferrari 612 Scaglietti je velmi málo a navíc toho za volanty svých vozů najezdí podstatně méně než provozovatelé Škody Fabia, Hondy Insight nebo Toyoty iQ. A z tohoto pohledu je třeba tlumit vášně zarytých a zpravidla reálné situace neznalých zastánců establishmentem podporované formy ekologie: vliv provozu moderních vozů značek Lamborghini, Ferrari nebo Bentley na životní prostředí je i přes zdánlivě skandální výsledky jejich výrobků s ohledem na celkové výrobní počty naprosto zanedbatelný.

Podívejme se na letadla nebo ohromné lodi, kterých se okázalé deptání automobilistů nijak nedotýká a politická doktrína je ignoruje s ohledem na minimální pozorovatelnost většinou volbychtivé populace. Vzpomeňme na situaci s islandskou sopkou, kdy automobil potvrdil svoji úlohu skutečně nezávislého a spolehlivého dopravního prostředku. Tak, a teď se konečně podívejte na tabulky společenských vyvrhelů, ale též strojů, jež podle dikce stávajícího politického ekohnutí vrací dějiny automobilismu do dob převládajícího utilitárního pojetí „kočáru bez koní“, jako pouhého prostředku k přepravě z místa A do místa B...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zářivě čistá Honda Insight a německá špína Golf R32
 
Kategorie
Nejlepší
Nejhorší
Zelené auto roku 2010
Toyota iQ
Lamborghini Murcielago
Malé rodinné vozy
Honda Insight 1,3
VW Golf 3,2 V6
Velké rodinné vozy
BMW 320d Touring
Vauxhall Insignia VXR V6 Turbo
Kompakty
Toyota Yaris 1,4 D-4D
Renault Clio Sport 200
Městské vozy
Toyota iQ
Ford Ka 1,6 Sportka
Sportovní vozy
Vauxhall Tigra
Lamborghini Murcielago
MPV
Peugeot Bipper Tepee
Mercedes R63
Malá MPV
Renault Modus 1,5dci
Vauxhall Zafira VXR 2,0i Turbo
Off-roady
BMW X1 E84
Mercedes ML63
Luxusní vozy
BMW 740d
Bentley Brooklands
 
 

TOP 10 nejneekologičtějších modelů

 
1. Lamborgini Murcielago
2. Ferrari 612 Scaglietti
3. Bentley Motors Brooklands
4. Bentley Motors Arnage
5. Bentley Motors Azure
6. Ferrari 599 GTB Fiorano
7. Bentley Motors Continental
8. Aston Martin V12 Vantage
9. Cadillac Escalade
10. Rolls Royce Phantom
 

TOP 10 nejekologičtějších modelů

 
1. Toyota iQ
2. Honda Insight
3. Volkswagen New Polo
4. Toyota Yaris
5. Toyota Prius
6. Nissan Pixo
7. Suzuki Alto
8. Honda Civic Hybrid
9. Ford Fiesta
10. Mazda 2
 

TOP 10 vozů s nejvyššími provozními náklady

 
1. Lamborghini Murcielago
2. Ferrari 612 Scaglietti
3. Bentley Motors Brooklands
4. Bentley Motors Arnage
5. Bentley Motors Azure
6. Ferrari 599 GTB Fiorano
7. Bentley Motors Continental
8. Aston Martin V12 Vantage
9. Cadillac Escalade
10. Ferrari 430 Scuderia
 

TOP 10 vozů s nejnižšími provozními náklady

 
1. Smart Fortwo
2. Volkswagen New Polo
3. Ford Fiesta
4. Vaixhall Corsa
5. Seat Ibiza
6. Peugeot 207
7. Volvo C30
8. Volkswagen Polo
9. Citroen New C3
10. Toyota Prius
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 1999
Stav: 168 592 km
Cena: 26 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 115 244 km
Cena: 319 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2006
Stav: 258 048 km
Cena: 70 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků