Největší lákadla pro zloděje? Škodovky a německé vozy

Počet odcizených aut v Česku každoročně klesá, tento trend však těžko nechává motoristy v klidu. Obavy o své miláčky by měli mít hlavně majitelé luxusnějších německých automobilů, kteří parkují v anonymitě velkých měst, zejména Prahy. Největší zájem zlodějů se ale logicky zaměřuje na škodovky, kterých postává v ulicích a na parkovištích nejvíc.

Většina ukradených aut je rychle rozmontována a končí na náhradní díly. Jiná po čase zmizí v zahraničí - většinou v Polsku nebo zemích bývalého SSSR. Některá lupiči zase prodají hodně pod cenou domácím zájemcům. Dlouhodobě se ukazuje, že nejlepší ochranou vozidel je kombinace mechanického a elektronického zabezpečení a parkování v garáži.

Proč policie mlží?

Policie ČR se ke zveřejnění přesnější statistiky postavila vyhýbavě. „Konkrétní čísla o krádežích neposkytujeme. Nebylo by to ani objektivní, protože data, která využíváme, jsou zaměřována i na něco jiného, než je odcizování nebo její prevence,“ sdělila AutoRevue.cz tisková mluvčí policejního prezídia Veronika Hodačová. „Obecně lze ale povědět, že se nejvíc ztrácejí vozidla koncernu Volkswagen, mezi nimiž převládají vozy značky Škoda. Za nimi pak následují auta francouzské výroby. Víc k tomu není možné říct,“ dodala policistka.

Leccos se dá vyčíst ze statistik pojišťoven. U nich jsou ale čísla zkreslená podle toho, s jakými auty lidé do které pojišťovny zamíří. Například za loňský rok bylo v ČSOB Pojišťovně hlášeno 483 krádeží. Z toho představovaly nadpoloviční většinu škodovky (192) a volkswageny (72). Na dalších místech se s velkým odstupem „umístily“ značky Citroën (20), Ford a Audi (po 17) a Renault (16). Vysoko stály i Mercedes a BMW. Na opačném konci tabulky se objevily asijské automobilky.

Nízká objasněnost se nemění

„Co se týká odcizování podle jednotlivých značek, je tato tendence více méně ´stabilní´. Podle našich statistik se dlouhodobě a nejčastěji kradou právě škodovky a volkswageny,“ vyslovil se pro AutoRevue.cz tiskový mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata. „Potěšitelným faktem zůstává, že se celkový počet odcizených vozidel trvale snižuje. Domníváme se, že způsoby zabezpečení aut proti krádežím, jsou na stále vyšší úrovni, lidé si uvědomují, že se vyplatí do nich investovat.“

Úbytek krádeží automobilů potvrdil i policejní zdroj z Královéhradecka. Loni se tam počet krádeží snížil oproti roku 2009 o 24 procent, došlo zde k nejmenšímu počtu krádeží aut od roku 2000. Podobná čísla zveřejnila i Praha. Předloni v ní zmizelo o 265 aut více než loni. To jsou jistě potěšitelné údaje, jenže pachatelé jsou stále o krok napřed. Dokazuje to skutečnost, že sami policisté přiznávají pouhou dvacetiprocentní objasněnost těchto kriminálních činů.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků