Největší lákadla pro zloděje? Škodovky a německé vozy

Počet odcizených aut v Česku každoročně klesá, tento trend však těžko nechává motoristy v klidu. Obavy o své miláčky by měli mít hlavně majitelé luxusnějších německých automobilů, kteří parkují v anonymitě velkých měst, zejména Prahy. Největší zájem zlodějů se ale logicky zaměřuje na škodovky, kterých postává v ulicích a na parkovištích nejvíc.

Většina ukradených aut je rychle rozmontována a končí na náhradní díly. Jiná po čase zmizí v zahraničí - většinou v Polsku nebo zemích bývalého SSSR. Některá lupiči zase prodají hodně pod cenou domácím zájemcům. Dlouhodobě se ukazuje, že nejlepší ochranou vozidel je kombinace mechanického a elektronického zabezpečení a parkování v garáži.

Proč policie mlží?

Policie ČR se ke zveřejnění přesnější statistiky postavila vyhýbavě. „Konkrétní čísla o krádežích neposkytujeme. Nebylo by to ani objektivní, protože data, která využíváme, jsou zaměřována i na něco jiného, než je odcizování nebo její prevence,“ sdělila AutoRevue.cz tisková mluvčí policejního prezídia Veronika Hodačová. „Obecně lze ale povědět, že se nejvíc ztrácejí vozidla koncernu Volkswagen, mezi nimiž převládají vozy značky Škoda. Za nimi pak následují auta francouzské výroby. Víc k tomu není možné říct,“ dodala policistka.

Leccos se dá vyčíst ze statistik pojišťoven. U nich jsou ale čísla zkreslená podle toho, s jakými auty lidé do které pojišťovny zamíří. Například za loňský rok bylo v ČSOB Pojišťovně hlášeno 483 krádeží. Z toho představovaly nadpoloviční většinu škodovky (192) a volkswageny (72). Na dalších místech se s velkým odstupem „umístily“ značky Citroën (20), Ford a Audi (po 17) a Renault (16). Vysoko stály i Mercedes a BMW. Na opačném konci tabulky se objevily asijské automobilky.

Nízká objasněnost se nemění

„Co se týká odcizování podle jednotlivých značek, je tato tendence více méně ´stabilní´. Podle našich statistik se dlouhodobě a nejčastěji kradou právě škodovky a volkswageny,“ vyslovil se pro AutoRevue.cz tiskový mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata. „Potěšitelným faktem zůstává, že se celkový počet odcizených vozidel trvale snižuje. Domníváme se, že způsoby zabezpečení aut proti krádežím, jsou na stále vyšší úrovni, lidé si uvědomují, že se vyplatí do nich investovat.“

Úbytek krádeží automobilů potvrdil i policejní zdroj z Královéhradecka. Loni se tam počet krádeží snížil oproti roku 2009 o 24 procent, došlo zde k nejmenšímu počtu krádeží aut od roku 2000. Podobná čísla zveřejnila i Praha. Předloni v ní zmizelo o 265 aut více než loni. To jsou jistě potěšitelné údaje, jenže pachatelé jsou stále o krok napřed. Dokazuje to skutečnost, že sami policisté přiznávají pouhou dvacetiprocentní objasněnost těchto kriminálních činů.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Passat 1.8
Rok výroby: 2002
Stav: 176 845 km
Cena: 40 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků