Nejprve prosazovali úsporné diesely. Teď je budou ještě více danit

Britští politici nejprve prosazovali auta s nízkými emisemi CO2, tedy hlavně malé diesely. A nyní budou tato naftová auta ještě více danit.

Celoevropské šílenství a honba za nízkými emisemi CO2 se dá s trochou nadsázky považovat za jeden z největších politických zločinů proti zdravému rozumu. Zatímco auta objektivně vypouští jiné skutečně škodlivé emise, netoxický oxid uhličitý nikomu nevadí. Je prostě produktem energetické přeměny, stejně jako třeba dýchání.

A tak se stalo, že politici začali danit auta podle emisí CO2. Kdo vypouštěl víc, ten logicky víc platil. Výsledkem tak bylo, že byl trh doslova zaplaven auty s malými dieselovými motory, které mají papírové emise CO2 nízké. O to, že diesely do ovzduší vypouští skutečně škodlivé látky, se nikdo nezajímal.

Život řidiče | Technika | Názory

„Skandál: Socialisté z EU chtějí zdražit diesely“. Nebo ne? komentář

Dokonce v celoevropském kontextu měla naftová auta nad benzínovými výhodu v nutnosti plnit trochu benevolentnější emisní předpisy Euro. Ale teď najednou, po několika letech neustálého zaplavování trhu malými diesely, se politici rozmysleli, že jsou vlastně dieselové motory špatně a že je třeba je zatížit dodatečnou daní.

Jako první s tím přišli ve Velké Británii, kde se najednou překvapivě zjistilo, že emise v Londýně dosahují kritických hodnot. Ostatně, o tom už jsme informovali v samostatném článku.

Život řidiče | Názory

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Londýnský starosta Boris Johnson přišel s plánem zdanit dieselová auta dalším poplatkem ve výši 10 liber (asi 350 korun) za jednorázový vjezd do centra města. Podobné vytrestání majitelů dieselových aut údajně plánuje okopírovat další 18 britských velkoměst.

Britská média mluví o „zradě milionů motoristů“, kteří právě pod politickým tlakem prodali svá stará, údajně neekologická auta (prostě ta, která měla vyšší emise CO2), a přešli na nové vozy s malými dieselovými motory, které mají nízké emise CO2. Stát dokonce nákup takových vozů zvýhodňoval. Přesto teď chce EU pokutovat Velkou Británii za vysoké emise.

Život řidiče

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Dnes se ukazuje, že politická reprezentace jako by se vůbec nezajímala o skutečný dopad na životní prostředí (zejména co se lokálních emisí týče). Automobilky jsou tlačeny do stále dalších a další úprav a modifikací, přitom dokonce i nejmodernější přímovstřikové benzínové motory, údajně vrchol ekologie, čoudí víc než je zdrávo. Hlavní ale je vždycky majitele aut pořádně osolit a vytáhnout jim z kapes co nejvíce peněz – tu na spotřební dani, jinde na poplatku za vjezd do centra města.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků