Nejprodávanějšími značkami vozů jsou v roce 2015 Škoda, Hyundai a Volkswagen

– V prvních sedmi měsících roku 2015 bylo prodáno 106 382 osobních a 8 382 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut jsou letos Škoda (40 702), Hyundai (10 721) a Volkswagen (8 311). Z modelů osobních vozů byl největší zájem o modely Octavia (13 607), Fabia (10 028), Rapid (7 389), Hyundai i30 (3 589), Škoda Superb (3 035) a Hyundai ix20 (2 985).

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, jelikož v nich nejsou započítány takzvané účelové registrace. Tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Reálná situace na trhu

Podle reálných čísel prodala v dosavadním období 2015 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (40 702) následována značkou Hyundai (10 721) a Volkswagen (8 311).  Za nimi se umístila Dacia (5 348), dále následují automobilky Opel (4 590), KIA (4 450), Renault (3 949) a Peugeot (3 694). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v loňském roce Škoda Octavia s 13 607 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Fabia (10 028) a Rapid (7 389). Následují Hyundai i30 (3 589), Škoda Superb (3 035) a Hyundai ix20 (2 985).

V prvních sedmi měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty SUV-B a sportovních vozů. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 27 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (24 % prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Fiat s 1 532 prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (1 331), Ford (920), Renault (892) a Volkswagen (857). Celkově se v průběhu roku 2015 v Česku prodalo 8 382 užitkových vozidel (LUV).

Ford, Volkswagen a Seat stále nejvíce využívají účelové registrace

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

Jak lze zjistit z dat Ministerstva dopravy ČR, trend využívání účelových registrací pokračuje, meziročně jich přibylo 21,1 %. V roce 2015 bylo takto zaregistrováno 17 262 vozů (13 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (16 773).

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilek Ford (4 129) s nárůstem 37 %, následuje Volkswagen (3 341 vozů) s meziročním nárůstem 66 % a třetí Seat (2 461) s poklesem 4 %. Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích má Seat (60 %), následuje Fiat (54 %), Lamborghini (50 %) a Ford (47 %).

Neidentifikovatelné zákazníky má především Volkswagen

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky registrují auta, která si nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již  11 565 osobních automobilů. Značný meziroční nárůst registrací v této kategorii (o 24 %) dále výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 3 035 vozů a meziročním navýšením o 77 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 21 % všech registrací této značky, což vede k silně nadhodnocenému číslu registrací. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 2 094 vozy a meziročním nárůstem 46 %, Ford s 1 802 vozy a poklesem 3 %, Škoda s 1 213 auty a nárůstem o 32 % a Fiat s 715 vozy, což je nárůst o 7 %.

Domácnosti kupují vozy Škoda, Hyundai, Dacia a KIA

Celkem bylo během prvních sedmi měsíců roku 2015 registrováno 34 699 automobilů na fyzické osoby (což značí 10 % meziroční nárůst), z toho absolutní většina (34 501 vozů) se týkala osobních aut.  Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (9 680 vozů), následuje Hyundai (5 222 vozů), dále Dacia (2 486 vozů) a KIA (2 255 vozů).

Celkové registrace za prvních sedm měsíců letošního roku

Během dosavadního období roku 2015 bylo v České republice celkově zaregistrováno 134 720 osobních a 9 193 LUV vozů. V segmentu osobních vozů vede Škoda se 43 672 vozy před Volkswagenem s  14 678 registrovanými vozy a Hyundai s 10 929 vozy. Na dalších místech je Ford (8 819 vozů), Dacia (6 231), Opel (4 727), Kia (4 641), Renault (4 373) a Peugeot (4 277).

Mezi modely osobních vozů bylo v období leden-červenec 2015 nejvíce zaregistrováno vozů Škoda Octavia  (14 320 modelů), dále Škoda Fabia (11 045) a Škoda Rapid (7 556). Čtvrtý je podle celkových registrací Volkswagen Golf s 4 352 modely, pátá Škoda Yeti (3 725), šestý Hyundai i30 (3 669), sedmý Ford Fiesta (3 119), osmá Škoda Superb (3 070) a deváta Hyundai iX20 (3 031 registrací).

Podrobné prodejní statistiky zpracované společnosti Médea Research za měsíc červenec  i celý dosavadní rok 2015 jsou součástí této Tiskové zprávy, případně k dispozici na internetové adrese: http://research.medea.cz/volne-dostupne-analyzy.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků