Nejprodávanějšími značkami roku 2015 jsou Škoda, Hyundai a VW

– V roce 2015 bylo prodáno 185 295 osobních a 15 222 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut byly Škoda (68 435), Hyundai (19 362) a Volkswagen (15 223). Mezi osobními vozy byl největší zájem o modely Octavia (23 268), Fabia (18 223), Rapid (11 428), Hyundai i30 (6 910), Škoda Superb (5 902) a Hyundai ix20 (4 672).

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, protože v nich nejsou započítány zmanipulované prodeje. Statistiky reálných prodejů jsou totiž očištěny o takzvané účelové registrace, tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Statistiky popisující reálnou situaci na trhu

Podle reálných čísel prodala v roce 2015 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda                   (68 435) následována značkou Hyundai (19 362) a Volkswagen (15 223).  Za nimi následuje Dacia                   (8 936), automobilky Opel (7 817), Renault (7 313), KIA (7 269) a Peugeot (6 299). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je Škoda Octavia s 23 268 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Fabia (18 223) a Rapid (11 428). Následují Hyundai i30 (6 910), Škoda Superb (5 902) a Hyundai ix20 (4 672).

V roce 2015 meziročně výrazně posílily segmenty  MPV VAN (tj. osobní verze LUV 2-3,5 t) a sportovní vozy, silný nárůst prodejů je i v segmentu SUV-B. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 27 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (23 % prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy je vítězem roku 2015 automobilka Fiat s 2 529  prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (2 512), Renault (1 708), Volkswagen (1 648), a Ford (1 551). Celkově se v průběhu roku 2015 v Česku prodalo 15 222 užitkových vozidel (LUV).

Ford, Volkswagen a Seat dlouhodobě nejvíce využívají zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

Na základě dat Ministerstva dopravy ČR bylo zjištěno, že nárůst využívání účelových registrací pokračuje, meziročně jich přibylo 13,6 %. V roce 2015 bylo takto účelově zaregistrováno 27 426 vozů (11 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (26 531).

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilky Ford (6 762) s nárůstem 35 %, následuje Volkswagen (4 559 vozů) s meziročním nárůstem 22 %, třetí Seat (3 837) s poklesem 9 %. Výrazně více než loni účelové registrace využívá čtvrtá Škoda (o 30 % více, celkem 3 008). Následuje Fiat s 1 717 účelově zaregistrovanými vozy. Zcela mimořádný nárůst účelových registrací pak má Audi (+ 131 % na celkem 1 432).  Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem mají Seat (57 %), Fiat (50 %) a Ford (44 %).

Neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazuje Volkswagen, další značky se přidávají

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo v roce 2015 registrováno již 19 276 osobních automobilů, což je o 26 % více než loni. Značný meziroční nárůst registrací v této kategorii dále výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 4 177 vozů a meziročním navýšením využívání o 34 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 17 % všech registrací této značky. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Ford s 3 434 vozy a meziročním nárůstem 24 %, Seat s 3 404 vozy a 37 % nárůstem, Škoda s 2 443 auty a nárůstem o 81 %, Fiat s 1 056 vozy, což je pokles o 2 %, a Audi s 936 vozy a nárůstem 106 %.

Domácnosti v nejvyšší míře kupují vozy Škoda, Hyundai, Dacia a KIA

Celkem bylo v minulém roce 2015 registrováno 57 881 automobilů fyzickými osobami. Absolutní většinu registrací (57 515 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (14 769 vozů), následuje Hyundai (9 115 vozů), dále Dacia (4 310 vozů) a KIA (3 548 vozů).

Podrobné prodejní statistiky zpracované společnosti Médea Research za měsíc prosinec i celý rok 2015 jsou součástí této Tiskové zprávy, případně k dispozici na internetové adrese: http://research.medea.cz/volne-dostupne-analyzy.

Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 105 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2004
Stav: 155 281 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2006
Stav: 142 737 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků