Nejprodávanějšími novými vozy jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen

Růst prodejů nových osobních a užitkových vozů v Česku si nadále udržuje nárůstové tempo. Za prvních pět měsíců roku 2015 bylo prodáno 71 789 osobních a 5 986 užitkových vozů, to je celkem o 21 procent více, než ve stejném období roku 2014. Nejprodávanějšími značkami osobních aut byly letos od začátku roku Škoda (27 699), Hyundai (7 306) a Volkswagen (5 621). Z modelů osobních vozů byl největší zájem o modely Octavia (9 558), Fabia (5 878), Rapid (5 318), Hyundai i30 (2 291) a Hyundai ix20 (2 284).

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, jelikož v nich nejsou započítány takzvané účelové registrace. Tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Reálné prodeje stále na vzestupu

Podle reálných čísel od ledna do května roku 2015 prodala v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (27 699), která meziročně posílila o 29,1 %, následována značkou Hyundai (7 306), která prodala o 6,4 % vozů více, a Volkswagen (5 621) s nárůstem o 27,2 %. Za nimi se umístila Dacia (3 668), dále následují automobilky Opel (3 008), KIA (2 933), Renault (2 725) a Peugeot (2 611). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v prvních pěti měsících loňského roku  Škoda Octavia s 9 558 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Fabia (5 878) a Rapid (5 318). Následují dva modely značky Hyundai - i30 (2 291) a ix20 (2 284).

V prvních pěti měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty sportovních vozů a SUV-B.  Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 27 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (22  % prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Fiat s 1 138 prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (974), Volkswagen (665), Ford (628) a Renault (549). Celkově se za dosavadní průběh roku 2015 v Česku prodalo bez započtení účelových registrací a neprůhledné kategorie 5 986 užitkových vozidel (LUV), což představuje vysoký meziroční nárůst o 36 %.

Volkswagen, Ford a Seat stále nejvíce využívají účelové registrace

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

Jak na základě dat z Ministerstva dopravy ČR zjistila společnost Médea Research, trend účelových registrací bohužel stále ve velkém pokračuje i v novém roce 2015, meziročně jich přibylo 21,4 %. V roce 2015 bylo takto zaregistrováno již 12 101 vozů (13 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (11 727).

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilek Volkswagen (2 702 vozů) s meziročním nárůstem 91 %, Ford (2 655) s nárůstem 25 %  a třetí Seat (1 882) s nárůstem 19 %. Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích má Seat (64 %), následuje Fiat (50 %) a Ford (47 %).

Rostou registrace v neprůhledné kategorii, nejvíce ji zneužívá Volkswagen

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky registrují auta, která si nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 8 474 osobních automobilů.  Vysoký meziroční nárůst registrací v této kategorii (+ 33,7 %) dále výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 2 458 vozů a meziročním navýšením o 107 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 23 % všech registrací této značky, což vede k silně nadhodnocenému číslu registrací. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 1 579 vozy a meziročním nárůstem 101 %, Ford s 1 274 vozy a nárůstem 1 %, Škoda s 826 auty a nárůstem o 23 % a Fiat s 463 vozy, což je pokles o 4 %.

Statistika registrací nových aut fyzickým osobám za leden-květen 2015

Celkem bylo v období leden-květen 2015 registrováno 23 087 automobilů na fyzické osoby (což značí 10 % meziroční nárůst), z toho absolutní většina (22 945 vozů) se týkala osobních aut.  Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (6 161 vozů), což odpovídá meziročnímu nárůstu 38 %. Následuje Hyundai (3 689 vozů) se 4% nárůstem, dále Dacia (1 603 vozů) s 4% poklesem, KIA (1 446 vozů) s 18% nárůstem a Volkswagen (1 187 vozů) s 12% nárůstem.

Celkové registrace za prvních pět měsíců letošního roku

Za prvních 5 měsíců letošního roku bylo v České republice celkově zaregistrováno 91 990 osobních a 6 609 LUV vozů. V segmentu osobních vozů vede Škoda se 29 772 vozy před Volkswagenem s 10 781 registrovanými vozy a Hyundai s 7 463 vozy. Na dalších místech je Ford (5 698 vozů), Dacia (4 298), Opel (3 096), Kia (3 085), Renault (3 035), a Peugeot (2 993).

Mezi modely osobních vozů bylo v období leden-květen 2015 nejvíce zaregistrováno vozů Škoda Octavia  (10 072 modelů), dále Škoda Fabia (6 522) a Škoda Rapid (5 433). Čtvrtý je podle celkových registrací Volkswagen Golf s 3 193 modely, pátá Škoda Yeti (2 378), šestý Hyundai i30 (2 343), sedmá Hyundai iX20 (2 330) a osmá Škoda Superb (2 211 registrací). 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků