Nejoblíbenější barvy aut: stále vládne stříbrná

Zákazníci na celém světě vypadají jako parta nudných „konzerv”. Opravdu barevné auto si dnes totiž nekupuje téměř nikdo.

Stříbrná se nevzdává a i po devíti letech je stále nejpopulárnějším barevným odstínem mezi automobily, a to dokonce i při zohlednění nákladních vozidel. Vyplývá to z údajů společnosti PPG Industries, jež patří k předním lakýrnickým firmám a pro svůj pravidelný výzkum čerpá údaje z řady částí světa. Obliba stříbrné a různých stupňů šedi přitom stále roste.

Nejoblíbenější barvy aut - Severní Amerika

Z přehledu vyplývá, že za „velkou louží” je popularita stříbrné relativně nejmenší a volí ji „jen” každý čtvrtý zákazník, přesto s 25 % podílu na trhu jasně vede a meziročně v konfrontaci s ostatními odstíny posílila o plných pět procent. Američané si ale v poslední době velmi cení bílou barvu, jež si z koláče ukousla podíl plných 18 %, následují černá (16 %) a červená (12 %).

Z toho mj. plyne, že na všechny ostatní, výše nezmíněné barvy připadá v USA dohromady přibližně pětina nových automobilů. To se může zdát na první pohled málo, pokud ale budete číst dále, zjistíte, že americký „trh s barvami” je relativně nejdiversifikovanější a na ostatní, jednotlivě statisticky nevýznamné odstíny zbývá nebývale velká část koláče.

Zajímavé je nesporně i to, jak rychle s mění popularita jednotlivých barev. Považte, že před pouhými patnácti léty, tedy ještě v roce 1994, americkému trhu jasně vládla zelená s podílem jedenadvacet procent, zatímco stříbrná se tehdy musela spokojit s osmi procenty. Dnes auta v zelené barvě kupuje snad jen U.S. Army, na trhu má jen čtyřprocentní podíl.

Barva Podíl na trhu
Stříbrná/šedá 25%
Bílá 18%
Černá 16%
Červená 12%
Přírodní odstíny 7%
Zelená 4%
Ostatní 18%

Nejoblíbenější barvy aut - Evropa

Stříbrná však vládne i v dalších regionech. V Evropě dosahuje podíl stříbrné a stupňů šedi plných 35 %, s výrazným odstupem následují černá (22 %), modrá a bílá (v obou případech 13 %), červená (9 %) a zelená (2 %).

Naprosto nenápadité barvy (šedá, černá, stříbrná) tak v Evropě zaujímají neskutečných 70 procent podílu na trhu. Navíc do 83 procent počty zarovnává modrá, která je v mnoha odstínech velmi blízká černé.

I na starém kontinentu se co do zvyšování tržního podílu daří nejlépe bílé, která před dvěma léty zaujímala pouze sedmiprocentní podíl.

Barva Podíl na trhu
Stříbrná/šedá 35%
Černá 22%
Modrá 13%
Bílá 13%
Červená 9%
Přírodní odstíny 5%
Zelená 2%
Ostatní 1%

Nejoblíbenější barvy aut - Asie a Oceánie

Také v Asii je stříbrná populární a při nákupu nového vozu po ní zde sáhne 34 % motoristů. Další místa pak patří černé (21 %), bílé (17 %), modré (9 %) a červené (7 %) a pozadu i zde zůstává zelená s dvouprocentním podílem.

Asie je známá popularitou kombinace černá-bílá-stříbrná, proti Evropě už ale situace není o tolik jiná - tyto barvy mají dohromady 72 % trhu, s modrou 81 %.

Barva Podíl na trhu
Stříbrná/šedá 34%
Černá 21%
Bílá 17%
Modrá 9%
Červená 7%
Přírodní odstíny 6%
Zelená 2%
Ostatní 4%


A proč je stříbrná tak populární? O vysvětlení se pokusila Jane E. Harrington, šéfka oddělení vývoje barev a laků u PPG Industries: „Stříbrné v posledních letech výrazně pomáhá pokrok inovativních technologií, které lakům zaručují vysoký lesk, jímž se odlišují od běžné šedivé. Stříbrná využívá moderních metalických povrchů s různou velikostí kovových (ale například i skleněných) částic a nepřeberné škály dostupných variant.”

Kromě tohoto propagačního sdělení jistě najdeme i daleko střízlivější vysvětlení. Světle lakované auto, obzvláště pak to stříbrné, není třeba příliš často umývat, což je pro řadu motoristů praktické a překvapivě do značné míry určující. Po stříbrné pak rovněž jistě sáhne ten, kdo hodlá z jakýchkoli důvodů splynout s davem a nevyčnívat.

Vysoké počty stříbrných karosérií nás překvapilo i při nahlédnutí do archivů testů, níže vám nabízíme několik příkladů. Jak je vidět, stříbrná je běžná ve všech kategoriích od kompaktů typu Renault Clio přes střední sedany a kombíky Passat či Mondeo až po drahý Bentley Continental.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
I u testovaných aut hrají různé odstíny šedé prim

 

Renault Thalia 1.39
Rok výroby: 2005
Stav: 170 097 km
Cena: 20 000 Kč
Renault Clio 1.149
Rok výroby: 2006
Stav: 158 570 km
Cena: 39 000 Kč
Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 156 324 km
Cena: 40 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků