Nejmladší z velmistrů F1 se jmenuje Vettel

Čtyřiadvacetiletý závodník F1 Vettel získal druhý titul mistra světa v řadě. To se v minulosti povedlo jen osmičce jezdců.

Stali se jimi Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio, Jack Brabham, Alain Prost, Ayrton Senna, Michael Schumacher, Mika Häkkinen a Fernando Alonso.

Vettel je v době zisku druhého titulu ze všech nejmladší. Co dokázalo rodáka z německého Heppenheimu dovést až na absolutní vrchol motorsportu a přinést mu nesmazatelný zápis do síně slávy? Talent? Peníze? Štěstí? Houževnatost? Všestrannost? Inteligence? To vše je v moderní době podmínkou pouze nutnou. Vettel je především špičkovým výstupem programu, v rámci nějž stáj Red Bull objevuje a připravuje mladé talentované závodníky na vrcholnou profesionální dráhu.
 
Když byl při kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska 2009 velmi vážně zraněn Brazilec Felipe Massa, jeho tým Ferrari najednou neměl náhradu. Zaskočil tehdejší „testovací pilot“ Luca Badoer, ale testování je již několik let od březnového začátku sezony až do konce roku zakázáno, takže Badoer a jemu podobní jsou testovacími piloty jen na papíře.
 
Badoer a jeho nástupce Giancarlo Fisichella výsledkově propadli a Ferrari bylo donuceno založit závodnickou akademii po vzoru mnoha svých soupeřů. Red Bull tu svou založil v roce 2001 pod názvem Red Bull Junior Team a byla zaměřena na Evropu.
 
V letech 2002 až 2005 fungovala také americká odnož pod názvem Red Bull Driver Search. Porovnání těchto dvou akademií, přesněji příběhů dvou odchovaných závodníků, je dostatečným důkazem toho, jak těžké je vybrat, vychovat a následně udržet špičkového závodníka formule 1.

Klepněte pro větší obrázek

Americký sen se nekonal, německý ano

Princip fungování akademie je relativně jednoduchý. Vyhlédne si mladé talenty již na úrovni motokárových závodů a začne jim financovat kariéru. Sama určuje, v jakém juniorském formulovém seriálu bude ten který student závodit – a že jich je požehnaně: národní a evropské šampionáty formule 3, kvalitní a respektovaná Světová série Renault nebo šampionát formulí GP2.
 
Cílem americké Driver Search akademie bylo přivést do formule 1 pilota americké národnosti. V roce 2002 se jedním z vítězů rekrutového programu stal Scott Speed. Red Bull mu platil starty v britském šampionátu formule 3, Speed se stal mistrem evropského a německého seriálu v roce 2004 a skončil celkově třetí v seriálu GP2. Vyzkoušel si tréninkové jízdy v rámci velké ceny formule 1 v týmu Red Bull, který jej počínaje sezonou 2006 posadil do stáje Toro Rosso, svého juniorského týmu, jenž Red Bullu patří po odkoupení stáje Minardi. Takovému luxusu se nemůže těšit žádný jiný tým, ani ty kryté automobilovými výrobci. Red Bull si tak perfektně připraví závodníka pro svou hlavní stáj, která v kombinaci se špičkovým technickým zázemím zaútočí na titul mistra světa. 

Téměř pohádkový příběh. Jenomže výsledky se nedostavily a mezi Scottem Speedem a šéfy Toro Rosso to začalo vřít. Situace kulminovala při Velké ceně Evropy 2007, ze které oba jezdci Toro Rosso vypadli hned na začátku závodu, a tým vydal strohé tiskové prohlášení, že „K tomu není co říci“.
 
Tři roky před tím, v roce 2004, získal ve své druhé sezoně výhrou v 18 závodech z 20 titul šampiona německé formule BMW mladíček jménem Sebastian Vettel. Tehdy už jej sponzoroval Red Bull (přesněji od jeho dvanácti let), stejně jako později v evropské formuli 3 a v roce 2007 ve Světové sérii Renault. Odměnou za titul ve formuli BMW získal Vettel účast v testovací jízdě týmu F1 Williams, který tehdy od mnichovské automobilky odebíral motory. Red Bull využil Vettelovy oblíbenosti u BMW, a když se BMW po rozchodu s Williamsem stalo majoritním vlastníkem týmu Sauber, Red Bull u něj Vettelovi platil tréninkové jízdy v rámci velkých cen formule na přelomu sezon 2006 a 2007.
 
Přišla Velká cena Kanady 2007 a s ní hrůzostrašná havárie jednoho z pilotů týmu BMW Sauber, Poláka Roberta Kubici. Pro Velkou cenu USA o týden později jej nahradil Sebastian Vettel a při svém prvním startu získal mistrovský bod za osmé místo. Byl to jediný společný závod Sebastiana Vettela a Scotta Speeda v F1. Speeda stáj Toro Rosso po zmíněné Velké ceně Evropy v německém Nürburgringu vyhodila kvůli emotivnímu střetu se šéfem týmu Franzem Tostem. Pro následující velkou cenu na jeho místo nastoupil Sebastian Vettel.

Sběratel „nej“

Vettel se stal okamžité miláčkem týmu a při Velké ceně Číny 2007 skončil čtvrtý těsně pod stupni vítězů. Rok 2008 měl sloužit jako kvalitní příprava na budoucí přestup do Red Bullu, kde se k odchodu chystal sezony 2008 byl krutý, v prvních čtyřech závodech nedojel Vettel do cíle, ale v Monaku skončil pátý a v Itálii, kde je Toro Rosso doma, vyhrál kvalifikaci a samotný závod. Že se zrodila hvězda, museli uznat i ti největší pesimisté.
 
V sezoně 2009 sbíral německý jezdec nyní už pro Red Bull vítězství v kvalifikacích i závodech, ale na špičkové úrovni se projeví každá chyba, a těm se nevyhnul ani Vettel, ani jeho tým. V první polovině sezony navíc své soupeře drtil Jenson Button s týmem Brawn GP, který nakonec získal titul.
 
Jednoduché to ale neměl: závěr roku totiž zdobil až zdrcující nástup formy Red Bullu i Sebastiana Vettela. Jak se ukázalo, byla to předzvěst vývoje v následujících letech. Během sezony 2010 nebyl Vettel nikdy na prvním místě průběžného pořadí a do posledního závodu v Abú Dhabi šel se třetí příčkou. Přesto v infarktovém závěru vyhrál a jako nejmladší v historii sportu získal titul mistra světa. Vettelovy výkony v letošním roce připomínají dominantní vystoupení Nigela Mansella v sezoně 1992 nebo Michaela Schumachera v roce 2004.
 
Akademií Red Bullu prošlo na čtyři desítky pilotů a Vettel je důkazem, že navzdory propracovanému přípravnému programu není jednoduché najít hvězdu jeho formátu, ze které se následně stane marketingový nástroj vydělávající velké peníze. Mnozí z talentů se do formule 1 dostali, ale nevydrželi dlouho nebo nebyli úspěšní. Všichni bez rozdílu dostali nemalé příležitosti, ale nejspíš žádný z nich jim nešel se svými schopnostmi, nadáním a nasazením naproti tak silně jako Sebastian Vettel.

Klepněte pro větší obrázek

Sebastian Vettel

Narodil se 3. července 1987 v německém Heppenheimu

První závod absolvoval v roce 1995 na motokárách, v nichž se o šest let později stal mistrem Německa i juniorským evropským šampionem

V seriálu F1 debutoval v červnu 2007, kdy při Velké ceně USA nahradil zraněného Roberta Kubicu, v téže sezoně musel opustit stáj BMW Sauber, protože měl smlouvu s Red Bullem, v dalších závodech jezdil za Toro Rosso a posléze za Red Bull

V roce 2008 v Monze překonal hned několik rekordů F1, mimo jiné se stal nejmladším vítězem Velké ceny v dějinách, v té době dostal přezdívky Baby Schumi a Nový Schumacher

Loni si díky triumfu v posledním závodě nečekaně zajistil titul a ve věku 23 let a 134 dní se stal nejmladším mistrem světa F1 všech dob, v letošní sezoně vyhrál devět závodů z 15 a obhájil loňské prvenství

Zdroj: E15.cz
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků