Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České republiky možno koupit stovky typů automobilů. V roce 1977 Mototechna našim otcům a dědům nabízela v kategorii osobní auta jen 40 položek

Až úsměvně dnes při prohlížení působí archivní dokument nazvaný Informativní ceník vozidel platný pro rok 1977-78. Národní podnik Mototechna v něm uvádí seznam vozidel, které tehdy byly k dostání v jejích autosalonech.

Zatímco v současné době jsou u dealerů evropských i asijských značek na výběr stovky typů osobních vozidel, tehdejší občan Československé socialistické republiky měl možnost si vybrat pouze ze 40 modelů 18 značek. A to se ještě jako samostatné položky uváděly vozy jako Škoda 105 a 120, což se dnes bere obvykle jen jako stupeň motorizace nebo výbavové stupně jako S, L, LS či GLS.

Retro | Zajímavosti

Moskvič bývala největší automobilka SSSR. Auta přestala dělat před 15 lety

Největší část ze seznamu zabírají auta vyráběná na území socialistických zemí - tedy Škoda, Trabant, Wartburg, Moskvič, Lada, Polski Fiat, Dacia, Zastava a Volha. DO Československa se ovšem dovážel i omezený počet vozidel z kapitalistické ciziny. Konkrétně šlo o  Austin Allegro 15, Renaulty 5 a 15 TL, Chrysler 180 GS, Fiat 131 Mirafiori, Ford Cortina 1600, Saab 99 a Simca 1307. Jejich ceny byly obvykle o 50 - 100 procent vyšší než v případě srovnatelně velkých aut vyráběných v zemích Rady vzájemné hospodářské pomoci. Přesto je v ceníku jako vůbec nejdražší osobní automobil uvedena tuzemská Tatra 613 s cenou 284 000 Kčs. 

Klepněte pro větší obrázek

Ceník byl velmi stručný

Jasně nejlevnějším vozem v Mototechně tehdy býval Trabant 601 ve výbavovém stupni S.  Dal se koupit za 36 500 Korun Československých, což bylo ovšem celých 15 tehdejších platů. (Průměrná mzda tehdy činila 2462 Kč). Pro srovnání - dnes Dacia Logan, což je nejlevnější vozidlo na trhu, dá pořídit za šest a čtvrt průměrné měsíční mzdy.

Dodejme ještě, že ceník obsahoval rovněž  celkem šest typů motocyklů a více než padesát typů dodávkových a nákladních vozidel. Ta se ovšem prodávala za takzvané velkoobchodní ceny a dostupná byla pouze podnikům.

Přehled deseti nejlevnějších osobních aut "Husákovy" éry a současné doby najdete v následující fotogalerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Dacia Sandero 1.149
Rok výroby: 2011
Stav: 131 397 km
Cena: 70 000 Kč
Dacia Logan 1.39
Rok výroby: 2010
Stav: 89 114 km
Cena: 75 000 Kč
Dacia Logan 1.39
Rok výroby: 2007
Stav: 120 900 km
Cena: 65 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků