Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České republiky možno koupit stovky typů automobilů. V roce 1977 Mototechna našim otcům a dědům nabízela v kategorii osobní auta jen 40 položek

Až úsměvně dnes při prohlížení působí archivní dokument nazvaný Informativní ceník vozidel platný pro rok 1977-78. Národní podnik Mototechna v něm uvádí seznam vozidel, které tehdy byly k dostání v jejích autosalonech.

Zatímco v současné době jsou u dealerů evropských i asijských značek na výběr stovky typů osobních vozidel, tehdejší občan Československé socialistické republiky měl možnost si vybrat pouze ze 40 modelů 18 značek. A to se ještě jako samostatné položky uváděly vozy jako Škoda 105 a 120, což se dnes bere obvykle jen jako stupeň motorizace nebo výbavové stupně jako S, L, LS či GLS.

Retro | Zajímavosti

Moskvič bývala největší automobilka SSSR. Auta přestala dělat před 15 lety

Největší část ze seznamu zabírají auta vyráběná na území socialistických zemí - tedy Škoda, Trabant, Wartburg, Moskvič, Lada, Polski Fiat, Dacia, Zastava a Volha. DO Československa se ovšem dovážel i omezený počet vozidel z kapitalistické ciziny. Konkrétně šlo o  Austin Allegro 15, Renaulty 5 a 15 TL, Chrysler 180 GS, Fiat 131 Mirafiori, Ford Cortina 1600, Saab 99 a Simca 1307. Jejich ceny byly obvykle o 50 - 100 procent vyšší než v případě srovnatelně velkých aut vyráběných v zemích Rady vzájemné hospodářské pomoci. Přesto je v ceníku jako vůbec nejdražší osobní automobil uvedena tuzemská Tatra 613 s cenou 284 000 Kčs. 

Klepněte pro větší obrázek

Ceník byl velmi stručný

Jasně nejlevnějším vozem v Mototechně tehdy býval Trabant 601 ve výbavovém stupni S.  Dal se koupit za 36 500 Korun Československých, což bylo ovšem celých 15 tehdejších platů. (Průměrná mzda tehdy činila 2462 Kč). Pro srovnání - dnes Dacia Logan, což je nejlevnější vozidlo na trhu, dá pořídit za šest a čtvrt průměrné měsíční mzdy.

Dodejme ještě, že ceník obsahoval rovněž  celkem šest typů motocyklů a více než padesát typů dodávkových a nákladních vozidel. Ta se ovšem prodávala za takzvané velkoobchodní ceny a dostupná byla pouze podnikům.

Přehled deseti nejlevnějších osobních aut "Husákovy" éry a současné doby najdete v následující fotogalerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Dacia Duster 1.461
Rok výroby: 2012
Stav: 148 892 km
Cena: 165 000 Kč
Dacia Duster 1.461
Rok výroby: 2015
Stav: 41 026 km
Cena: 260 000 Kč
Dacia Sandero 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 42 010 km
Cena: 120 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků