Nejlepší motory roku 2009: vítězí Porsche

Známe laureáty prestižní ankety Nejlepší motor roku 2009. Celkovým vítězem kupodivu není „downsizeované” nedochůdče.

Slavnostní vyhlášení letošní ankety Nejlepší motor roku proběhlo 17. června na veletrhu Engine Expo ve Stuttgartu. Také letos vítěze volila mezinárodní porota motoristických novinářů z dvaatřiceti zemí. Bylo jich 65 a pocházeli z USA, Japonska, Číny, Ruska, Indie, Německa, ale také z Rumunska, Indie nebo Mexika.

Ceny Best Engine of the Year mají tradičně za úkol ocenit technologický pokrok v oblasti spalovacích motorů. V následujících řádcích stručně popíšeme letošní vítěze v jednotlivých kategoriích a doplníme je orientačními snímky a argumenty, které k jejich zvolení porota uváděla. Příjemným překvapením je, že zde nacházíme řadu skutečně technologicky vyspělých a výkonných jednotek, takže jediným imperativem při jejich výběru naštěstí nebyla minimální spotřeba. Také z tohoto důvodu se v seznamu vítězů objevil pouze jediný vznětový motor.

Nejlepší nový motor roku: Porsche 3,8 l

Klepněte pro větší obrázek

Absolutním vítězem letošního ročníku soutěže se stal plochý šestiválec Porsche s objemem 3,8 l v provedení, v jakém se montuje do modelu 911 Carrera S. Oproti předchozí verzi se konstruktérům podařilo navýšit jeho výkon o 22 kW na výsledných 283 kW, spotřeba paliva a emise CO2 přitom klesly o 15 %. Motor vozu Porsche 911 Carrera S uděluje rychlost až 300 km, ovšem při velmi rozumné spotřebě.

Zelený motor roku: VW 1,4 TSI Twinturbo

Klepněte pro větší obrázek

Čtyřválce Volkswagen 1,4 TSI s přeplňováním turbodmychadlem i kompresorem pohání v rámci koncernu řadu různých vozů od rodinného VW Touranu po agresivní Seat Ibiza Cupra, kde dává až 130 kW. Tento výkon přichází při udávané kombinované spotřebě pouze 6,2 l/100 km a emisích CO2 144 g/km, což není o moc víc než třeba u Hondy Insight, ovšem při propastném rozdílu ve výkonových parametrech.

Nejlepší výkonný motor: Mercedes-AMG 6,2

Klepněte pro větší obrázek

Nejvýkonnější atmosféricky plněný osmiválec ve své třídě dává v závislosti na konkrétním modelu až 386 kW a točivý moment 630 Nm. Závodní geny z něj dělají vysokootáčkovou, velkoobjemovou, extrémně výkonnou bestii, jež přitom přináší maximálně efektivní spalování.

Nejlepší motor do 1 litru: Toyota

Klepněte pro větší obrázek

Automobilka Toyota ovládla nejmenší podtřídu již potřetí v řadě. Litrový tříválec váží jen 67 kg a jde o jeden z nejlehčích motorů, jaké kdy kdo postavil. Třeba v modelu Aygo vykazuje kombinovanou spotřebu pouhé 4 l/100 km, emituje 109 g CO2 na km a proměnné časování ventilů mu přitom zaručuje slušných 49 kW.

Nejlepší motor do 1,4 litru: VW 1,4 TSI

Klepněte pro větší obrázek

Dvojitě přeplňovaný čtyřválec Volkswagen podruhé. V nízkých otáčkách zabírá komopresor, v těch vyšších pak pařebírá iniciativu turbodmychadlo, což v podstatě eliminuje známý turboefekt. Tento přímovstřikový čtyřválec navíc deklasuje většinu konkurence spotřebou paliva, jejíž příznivá hodnota vyniká i v porovnání s dosavadním, atmosféricky plněným dvoulitrem FSI. Kromě výrazně nižšího výkonu vykazoval v Golfu kombinovanou spotřebu 10,6 l/100 km, zatímco TSI v nové generaci Golfu jen 6,2 l/100 km.

Nejlepší motor do 1,8 litru: BMW - PSA 1,6

Klepněte pro větší obrázek

Přeplňovaná šestnáctistovka, vyvinutá společným úsilím BMW a koncernu PSA, zvítězila ve své třídě potřetí v řadě. Celohliníková jednotka dává až 128 kW a pohání nejen vozy Cooper S, ale také Peugeoty 207 či 308. Vyznačuje se rozvody DOHC, dvojitým dmychadlem a přímým vstřikováním benzínu. Kombinací pokrokových technologií tak při skromném objemu dosahuje točivého momentu 260 Nm v širokém rozmezí od 1 500 do 5 000 ot./min., to vše při kombinované spotřebě 6,9 l/100 km.

Nejlepší motor do 2,0 litru: Audi 2,0 TSI

Klepněte pro větší obrázek

Znamenitá jednotka se dodává s výkony od 130 do 152 kW a nachází se pod kapotami celé škály vozů od Audi A4, A5 či Q5 až po Volkswagen Scirocco a Golf GTI. Všechny ventily mají proměnný zdvih a vačkový hřídel sacích ventilů lze natáčet v rozsahu 60 stupňů. Motor dává nejvyšší točivý moment 350 Nm již při 1 500 ot./min., což byl aspekt, který porota ve svém hodnocení zvláště vyzdvihla. Šestiotvorové vstřikovače mají k dispozici tlak 150 barů, nový chladič stlačovaného vzduchu zajišťuje při svém minimálním objemu vysokou účinnost a olejové čerpadlo pracuje v závislosti na aktuálním zatížení motoru. Také díky těmto prvkům nedosahuje kombinovaná spotřeba benzínu ani 7 litrů na 100 km.   

Nejlepší motor do 2,5 litru: Mercedes-Benz 2,1 Diesel

Klepněte pro větší obrázek

Nový vznětový motor je určen pro vozy Mercedes-Benz s doplňkovým označením BlueEfficiency. Dodává se pro modely C 250 (98 kW), E 220 (123 kW) and E 250 (147 kW) CDI, kde najdeme řadu pokrokových prvků včetně vstřikování common rail čtvrté generace s piezoelektrickými vstřikovači a maximálním tlakem zvýšeným v liště na 2 000 bar. V těchto typech najdeme také dvě přeplňovací dmychadla, vůbec poprvé u vznětového motoru Mercedes-Benz. Malá turbína je umístěná přímo ve výfukovém traktu  a dosahuje až 215 000 ot./min. Model E 200 má jen jedno malé dmychadlo, jež se však podílí na kombinované spotřebě jen 5,3 l/100 km. 

Nejlepší motor do 3,0 litru: BMW DI Twin-Turbo

Klepněte pro větší obrázek

Svůj nový „třílitr“ dodává BMW do typů 335i, X6 35i, Z4 35i a 730i. Jde o řadový šestiválec s hliníkovou klikovou skříní, přičemž trojice válců pohání vlastní dmychadla, což zajišťuje rychlou odezvu i v nízkých otáčkách. Dosahuje výkonu až 225 kW při 5 800 ot./min., přičemž točivý moment vrcholí hodnotou 400 Nm. Například vozu Z4 sDrive35i umožní pokořit hranici 100 km/h již za nějakých pět sekund, přičemž v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou dosahuje kombinované spotřeby 9,0 l/100 km.

Nejlepší motor do/nad 4,0 l: BMW V8/Mercedes AMG

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Čtyřlitrový, vysokootáčkový osmiválec je dokonce o 2 kg lehčí než dosavadní šestiválec, na jehož místo nastupuje. Úspora hmotnosti na jednotlivých komponentech přispěla k navýšení výkonových parametrů, dosahuje až 309 kW při 8 250 ot./min. V nejvýkonnější kategorii se pak opět setkáváme s osmiválcem Mercedes AMG, Arturo de Andrés z magazínu Automóvil in Spain jej trefně popsal takto: „Divize AMG značky Mercedes-Benz dovedla klasický koncept V8 k dokonalosti: nabízí dechberoucí výkon, mohutný tah v nízkých otáčkách a bez potíží se točí vysoko přes 7 000 ot./min.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2000
Stav: 156 244 km
Cena: 25 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků