Nejlepší auta roku podle časopisu What Car?

Asi již víte, že absolutním vítězem ankety Auto roku 2009 časopisu What Car? se stal Ford Fiesta. Kdo ale uspěl v dílčích kategoriích?

Kategorií má tato anketa opravdu hodně a my se na ně nyní podrobně podíváme. Ve výsledcích je jistě často patrný anglický naturel, ale argumenty porotců jsou většinou adekvátní a rozumné.

Pro větší pestrost a lepší zábavu uvádíme výsledky jednotlivých tříd v mírně zmatečném pořadí, v němž časopis své hodnocení zveřejňoval. Pokud chcete vše zjistit bez zbytečných průtahů, podívejte se na přehlednou tabulku na konci článku.

Mini, malá rodinná auta a kombíky

Mezi nejmenšími patří podle What Car? špička vozům Fiat 500 1,2, Hyundai i20 1,2 a Fordu Fiesta s motorem 1,25. Z již zmíněného asi tušíte, kdo v této třídě uspěl. Ano, je to nový Ford Fiesa. Proč? K tomu se ještě dostaneme.

Ve třídě malých rodinných aut si to v nominaci redakce What Car? rozdaly vozy Volkswagen Golf 1,4 TSI 122, Nissan Qashqai 1,6i a Hyundai i30 1,4i, důraz byl kladen na univerzálnost využití pro denní městský provoz i delší rodinné dovolené a přijatelné pořizovací a provozní náklady. Třídu nakonec opanoval Golf, o němž porotci referovali jako o levném, tichém, komfortním, prostorném a solidním. Nešetřili nadšením a poukázalio na to, že Golfu udělili prvenství již potřetí v řadě.

Jako nejlepší z hustě obydlené třídy kombíků byl vyhodnocen Ford Mondeo s motorem 2,0 TDCI, který tak stále zůstává na vrcholu co do nabídky prostoru a jízdních vlastností. Faktem je, že do bojů nezasáhl nový Opel Insignia, který touto kategorií zřejmě ještě řádně protřepe. Do finálových bojů se zapojily ještě vozy V70 2,0D a faceliftovaná Škoda Octavia 1,4 TSI. Porotci na Mondeu nenalezli jediný nedostatek a hodnotili jej stručně jako „pozoruhodné“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf / Ford Mondeo combi / Jaguar XF Diesel

Manažerská auta, kupé a MPV

Mezi manažerskými auty zabodoval domácí sportovní sedan Jaguar XF 2,7 V6 Diesel, těsně následovaný vozy BMW 520d a Mercedes-Benz CLS 320 CDI. Jaguar XF je jistě redakčním favoritem, protože v loňském kole jejich soutěže tento vůz ověnčili titulem absolutního vítěze. Jaguar XF favorizují jako ideální prostředek k zachování slavné značky i pro 21. století a oceňují pěkný vzhled a perfektní jízdní vlastnosti. Připouští však, aby se neřeklo, vyšší provozní náklady, jedním dechem je však hodnotí jako adekvátní k vlastnostem vozu.

Při hledání nejlepšího kupé byly brány ohledy na originální vzhled, skvělé jízdní výkony, ale také na jízdní komfort a možnost pohodlného užívání v běžném provozu. Z trojice vozů Audi TT 2,0 TFSI, Volkswagen Scirocco 1,4 TSI a Jaguar XKR nakonec zvítězil přeborník z Ingolstadtu. Audi zvítězilo díky přijatelné ceně, svébytnému stylu a přesným jízdním vlastnostem. Porotci vozu přiznali jeho vysokou praktičnost, s výjimkou prostoru pro cestující vzadu.

Nejlepším vozem třídy MPV byl zvolen vůz Citroën Grand C4 Picasso 1,6 HDI SX, protože dle porotců nejlépe odpovídá potřebám rodin s dětmi, a to i při jejich dospívání, a nabízí vysokou míru bezpečnosti, praktičnosti a cenové dostupnosti. S dalšími místy si musely vystačit vozy Toyota Verso 1,6 a Ford S-Max 2,0 TDCi. Tento Citroën je v očích Angličanů skutečným Grandem a titul nejlepšího MPV si vysloužil již potřetí. Porota znovu upozornila na jeho nepříliš jisté jízdní vlastnosti a na přecitlivělé řízení, zároveň dodává, že tyto vlastnosti nejsou pro rodinu většinou klíčové.  

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi TT / Citroën Grand C4 Picasso / BMW 320d

Kompaktní manažerské vozy, sporťáky a SUV

Vítězem třídy manažerských, ale zároveň kompaktních vozů se může stát pouze stroj, který „pána” bezpečně a pohodlně přiveze na jednání, udělá na partnery dojem a řidič s ním bez potíží zaparkuje. Navíc nebude provozními náklady provokovat jeho účetní. Letos se tato kategorie stala plně bavorskou záležitostí, když byly nominovány vozy BMW 318i ES, BMW 320d ES a BMW 330d SE. Vítězem se nakonec stal menší z „nafťáků“. Porotci uznávají, že ať už koupíte „trojku“ v jakémkoli provedení, nemůžete zvolit lépe. 

Mezi sportovními vozy panuje klíčový imperativ: kontrolovaná agrese ve vzhledu a jízdních výkonech. Do finále se propracovaly vozy Nissan GT-R, Audi R8 Coupe a Ferrari 430 Scuderia, ale prvenství si odváží borec z Japonska. Dle úsudku porotců nenaleznete v současnosti v podobné cenové relaci praktičtější vůz, jenž by nabídl dravější a bezpečnější jízdní zážitky. Tento Nissan umožní průměrnému řidiči cítit se jako pilot závodního vozu, piloti samotní se pak za jeho volantem cítí jak na závodní dráze.

Nejlepší SUV musí kombinovat nároky komfortního a bezpečného svezení na běžné silnici, ale také praktičnosti. Dobré jízdní vlastnosti v terénu jsou jistě příjemným bonusem, ale mezi SUV nejsou klíčové. Vítězem této důležité kategorie se stalo Volvo XC60 2,4d, následované domácími vozy Land Rover Freelander TD4 a Land Rover Discovery TDV6. Nové Volvo dále potvrzuje svoji přízeň dvěma principům, typickým pro vozy Volvo: patří sem přízeň rodinnému cestování, ale především bezpečnost.

Hot hatche, rodinná auta a kabria

Hot Hatch je disciplínou ryze anglickou, ale běžně používanou. Hlavní devízou je ideální kombinace vysokého výkonu, znamenitých jízdních vlastností hodných motokáry, ale též kompaktních rozměrů a nízké ceny. Do nejužšího výběru si našly cestu vozy Mini Cooper S, Renault Twingo Renaultsport 133 a Honda Civic 2,0 i-VTEC Type R GT, ale tentokrát opět zvítězil borec z Albionu. Z komentáře redaktorů What Car? plyne upřímná oddanost domácímu výrobku, nepodpořená žádnými faktickými argumenty kromě těch emotivních a konstatování, že Mini na domácím trhu neztrácí s věkem příliš na své prodejní hodnotě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nissan GT-R / Volvo XC60 / Mini Cooper S

Vozy značky Ford jsou ve více méně konzervativní Anglii favority již řadu dekád. Vzpomeňme namátkově Taunus, Sierru, ale v prehistorii též Anglii či Pilot, ani proto nás tak nepřekvapí, že nejvyšší mety mezi rodinnými vozy dosáhl letos v hodnocení What Car? Ford Mondeo v provedení hatchback a s motorem 2,0 TDCI. Předchozí úvahou však nechceme srážet kvality současného Mondea, které je dnes v rámci střední třídy skutečně velmi dobré, ne-li nejlepší, o čemž se můžete přesvědčit i v našem testu. Ve finálové trojici mu společnost dělaly vozy Mazda 6 1,8i a Volkswagen Passat 2,0 TDI CR.

Otevřené vozy jsou v našich poměrech dosti omezenou kategorií, český člověk si raději „užívá“ za volantem bitevníku v podobě BMW X5 nebo Audi Q7. V Anglii však, podobně jako v ostatních zemích s rozvinutou tradicí automobilní kultury, hrají stále důležitou roli vozů pro požitek z jízdy a pro rok 2009 byl nejlepším z nich vyhodnocen Volkswagen Eos 2,0 TSI Sport. Porvat se musel s konkurencí v podobě Porsche Boxster S a Mazda MX-5. Jeho dvoulitrový motor z předchozího Golfu GTI dává takřka 200 koní, ale za srovnatelnou cenu kabriolet podobných vlastností seženete jen ztěží.

Luxusní vozy, zabezpečení a pasivní bezpečnost

Superluxusní vůz může být objektem zájmu rozmařilého zhýralce, ale předpokládejme, že movitý zákazník očekává rychlé, bezpečné a mimořádně pohodlné a prostorné vozidlo. Vítězem této třídy se stal Mercedes-Benz S320 CDI, ačkoli porotci sami přiznávají, že postavit jej po bok strojům Audi A8 2,8 FSI a Rolls-Royce Phantom byla od nich letos troufalost. Mercedes v tomto provedení je skutečně komfortním a kvalitním vozem, na druhou stranu však zapůsobí spíše na motoristy, kteří neradi zbytečně utrácejí, neboť znají hodnotu vydělaných peněz.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford Mondeo / Volkswagen Eos / Mercedes - Benz S320

Kromě jednotlivých tříd hodnotili porotci What Car? opět též několik aspektů s provozem moderního automobilu těsně spojených. Patří sem třeba cena za zabezpečení. Jury What Car? ji udělila již podruhé v řadě značce Audi a upozornila, že se sílící ekonomickou krizí hrozí růst krádeží automobilů či jejich příslušenství. Při svém hodnocení se What Car? opírá především o statistiku institutu Thatcham Security, který pravidelně hodnotí zabezpečení nových automobilů od zámků přes palubní elektroniku až po kódování rádia. Posledním vítězem jejího výzkumu bylo Audi A8, ale ani další vozy ze současné nabídky této značky za vlajkovou lodí příliš nezaostávají. Na dalších místech se kupodivu umístily značky Mazda, Volkswagen a Volvo.

Jinou oblastí, kterou se anketa What Car? zabývala i letos, byla pochopitelně bezpečnost. Ocenění putuje institutu Euro NCAP, který právě zavádí novou metodiku ve svém testování, právě za mravenčí práci při prosazování i drobných konstrukčních zlepšení nových vozů, jež mohou cestujícím pomoci v nejrůznějších situacích.

A absolutním vítězem se stává...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford Fiesta

Na závěr to nejdůležitější. Titul „Auto roku 2009” udělil What Car? novému Fordu Fiesta s motorem 1,25. Fiesta tak zvítězila nejen v kategorii malých vozů, ale stala se i absolutním vítězem soutěže. Na adresu vítěze padala ze strany poroty časopisu What Car? samá chvála. Ve svém zdůvodnění porota kromě jiného uvedla, že žádný jiný vůz segmentu B nepůsobí tak atraktivním dojmem. Jak hodnotitelé uvedli: „Delikátní křivky a ostré hrany dokonale vystihují představu o stylovém, moderním malém automobilu.“ Jury ocenila rovněž temperamentní motor, vynikající ovladatelnost a silnou přilnavost, díky kterým Fiesta zvítězila na všech frontách.

A jaké auto je pro vás aktuálně tím nejlepším ze všech?

Přehled výsledků ankety Auto roku 2009 časopisu What Car?

 

KategorieNominovaní Vítěz
Malé vozyFiat 500 1,2Hyundai i20 1,2Ford Fiesta 1,25Ford Fiesta 1,25
Malé rodinné vozyHyundai i30 1,4Nissan Qashqai 1,6VW Golf 1,4 TSIVW Golf 1,4 TSI
Rodinné vozyMazda 6 1,8VW Passat 2,0 TDI Ford Mondeo 2,0 TDCiFord Mondeo 2,0 TDCi
KombíkySkoda Octavia 1,4 TSIFord Mondeo 2,0 TDCiVolvo V70 2,0 DFord Mondeo 2,0 TDCi
MPVToyota Verso 1,6Citroen C4 GP 1,6 HDIFord S-Max 2.0 TDCiCitroen C4 GP 1,6 HDI
Hot hatcheRenault Twingo RSMini Cooper SHonda Civic Type RMini Cooper S
KupéVolkswagen Scirocco 1,4Audi TT 2,0 TFSIJaguar XKRAudi TT 2,0 TFSI
Otevřené vozyMazda MX-5 1,8iVolkswagen Eos 2,0 TSIPorsche Boxster SVolkswagen Eos 2,0 TSI
Sportovní vozyNissan GT-RAudi R8 CoupeFerrari 430 ScuderiaNissan GT-R
SUVLand Rover Freelander TD4Volvo XC60 2,4 DLand Rover Discovery TDV6Volvo XC60 2,4 D
Kompaktní manžerskéBMW 318iBMW 320dBMW 330dBMW 320d
ManažerskéBMW 520dJaguar XF 2.7 V6 DieselMercedes-Benz CLS 320Jaguar XF 2.7 V6 Diesel
Luxusní vozyAudi A8 2,8 FSIMercedes-Benz S320 CDIRolls-Royce PhantomMercedes-Benz S320 CDI

 

 

 

 

 
Celkový vítězFord Fiesta 1,25
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 49 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků