Nejlepší a nejdražší řidiči střední a východní Evropy? Češi!

Tvrdí to alespoň zástupci pojišťovny Generali PPF Holdingu. Jak ovšem říkal již sám W. Churchill: „Věřím jen těm statistikám, které jsem si sám zfalšoval!“ Takže jsem lehce podezřívavý. Není za tím firemním průzkumem spíše snaha o sebe sebeprezentaci? Nebo nechtějí nás takto taktně připravit na zvyšování cen?

Češi jsou nejlepšími řidiči (podle tohoto průzkumu) ze zemí střední a východní Evropy z hlediska frekvence nehod. Nahlášený podíl pojistných událostí z povinného ručení se zde pohybuje kolem 3,5 procenta ročně. Na druhou stranu prý ale způsobujeme ve srovnání se sousedy vyšší škody.

Pravdivost firemního průzkumu PPF by mohl potvrzovat fakt, že nejhorší situace ze všech prověřovaných zemí je v Rumunsku. Tam totiž četnost škod přesahuje 6 procent. V Polsku je to 4,8 procenta, na Slovensku 5,3 procenta.

Průměrná škoda způsobená českým řidičem je ale například v porovnání s polskými řidiči více než dvojnásobná.

Jak se uvádí v průzkumu, všechny země regionu zaznamenávají zvyšující se pojistné nároky řidičů. Ty způsobují především vysoké náklady pojišťoven na plnění škod na zdraví. Na Slovensku vzrostla průměrná výše plnění o desetinu, v Rumunsku od roku 2010 o 40 procent.

„Rozdíly mezi jednotlivými zeměmi v tom, jak často řidiči bourají, souvisejí především s tím, jak moc tvrdý systém právních dopadů za způsobené nehody je v té které zemi zaveden. Po zavedení bodových systémů a zvýšení finančních postihů za závažné dopravní přestupky se jednoznačně zlepšilo rizikové chování řidičů," komentoval výsledky manažer Generali PPF Holdingu Zdeněk Jankovský.

Pozor, jede mladík!

Obecně rizikoví jsou řidiči mladší 23 let. Ti riskují mnohonásobně víc než průměrní řidiči. Kvůli svému přístupu k riziku a malým řidičským zkušenostem havarují až dvojnásobně častěji.

Rovněž řidiči firemních vozů způsobují pojistné události o polovinu častěji, než je tržní průměr. Průměrný pojistný nárok způsobený firemním vozidlem je však výrazně nižší než u aut v osobním vlastnictví.

„Firemní auta totiž způsobují velké množství malých škod v malé rychlosti ve městech během každodenního používání," dodal Jankovský.

Bude se zdražovat?

A co z toho všeho vyplývá nejvíc? Ceny půjdou zcela jistě nahoru. Což avizovali téměř všechny pojišťovny již na přelomu loňského a letošního roku.

„Nárůst plnění za vysoko ohodnocené škody na zdraví pozorujeme ve všech zemích střední a východní Evropy. Pojišťovny budou muset bezpochyby přikročit ke zvyšování cen pojištění, aby pokryly související nárůst nákladů," uvedl Zdeněk Jankovský.

Je však třeba dodat, že Česká republika má z těchto zemí v poměru na počet obyvatel nejvyšší motorizaci.
 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

dnes | Stanislav Kolman
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků