Nejlehčím nárazníkem na světě se pyšní nové SUV Mazda CX-5

Sen automobilek je vyrábět co nejlehčí vozy. A Mazda k tomu vykročila opravdu razantně, když společně s firmou Japan Polypropylen Corporation vyvinula materiál z pryskyřice, který dosahuje stejné pevnosti jako součásti vyrobené z běžných materiálů. Jeho hmotnost je však významně nižší.

Pokud je tento materiál použit jak na přední, tak na zadní nárazník, znamená to snížení hmotnosti přibližně o 20%.

Mazda smíchala dva komponenty, které lze nalézt v polypropylenu a kaučuku. Ty jsou složkami pryskyřice a mají velmi odlišné vlastnosti. Technikům se povedlo rozprostřít je do dvouvrstvé struktury tak, aby bylo dosaženo požadovaných vlastností vnější a vnitřní vrstvy celého nárazníku.

Výsledkem tohoto procesu je pak povrch, který skvěle drží lak. I přes to, že je nárazník tenčí, skvěle absorbuje náraz. 

Technika | BMW | Hyundai | Opel | Smart

Automobily jen z plastů? Už se to blíží

Při použití tohoto materiálu jsou výsledné součásti tenčí než ty, na které je využita standardní pryskyřice – tím dochází také k úspoře pryskyřice. V procesu výroby takového nárazníku pak jeho tenčí struktura znamená kratší chlazení při lisování.

Využitím technologie computer-aided engineering (CAE) byla také optimalizována pružnost tohoto nového pryskyřičného materiálu. Výsledkem všech těchto procesů je zkrácení doby lisování z předchozích 60 vteřin na polovinu, tedy na 30 vteřin. To znamená významné snížení spotřeby energie při výrobním procesu.

Klepněte pro větší obrázek
Nové nárazníky se nejprve objeví na SUV CX-5 a později i na dalších modelech Mazdy. 
 
Mazda 6 1.998
Rok výroby: 2009
Stav: 78 486 km
Cena: 164 000 Kč
Mazda 3 2.261
Rok výroby: 2008
Stav: 158 189 km
Cena: 160 000 Kč
Mazda 5 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 140 160 km
Cena: 185 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků