Nejefektivnější prodejní síť má Škoda a VW, vzadu je Renault

Která z deseti nejúspěšnějších automobilových značek na českém trhu potřebuje na jedno prodané auto nejméně obchodních míst? Pokud vezmeme za základní údaj počet registrovaných nových osobních automobilů v prvním pololetí 2013, dojdeme k zajímavým výsledkům.

O efektivitě nerozhoduje jen počet prodejen. Významným faktorem jsou například reklamní kampaně organizované centrálními zastoupeními jednotlivých automobilek. Odvozovat z velkého počtu prodejen také vysoké počty prodaných aut nelze. Každopádně nějakým vodítkem to být může.

Vedle čistě jednoznakových prodejních míst dnes najdete také hodně širokou síť dealerů, kteří zastupují nejen všechny značky jednoho koncernu, ale nabízejí k prodeji i vzájemně si konkurující značky. Prodejci tím vyvažují výkyvy v zákaznických náladách, využívají tím současně i marketinkové kampaně centrálních zastoupení pro tu či onu značku auta.

Do statistiky jsme zahrnuli specializované i nespecializovaná dealerství, jak je zastoupení automobilek uvádí na svých hlavních internetových stránkách. Dobrat se přesných čísel je někdy složité.

Někde uvádějí prodejce, a pokud chcete, musíte si je spočítat. Některé značky uvádějí i přesné číslo dealerů, kde lze jejich nový auta pořídit. V případě značky Ford jsme museli pečlivě propátrat jejich interaktivní mapu a sepsat kraj po kraji, region po regionu, než jsme došli ke konečnému číslu, protože body označující prodejce se při posouvání mapou také posouvají a prolínají.

A co z počtů vyplývá?

Nejdříve nová auta a jejich počty. Od ledna do konce června 2013 se podle počtu registrací seřadily automobilky v Top 10 v následujícím pořadí:

  1. Škoda 23 826
  2. Hyundai 8067
  3. Volkswagen 7670
  4. Ford 4471
  5. Peugeot 3736
  6. Kia 3300
  7. Citroën 3292
  8. Renault 3129
  9. Dacia 2324
  10. Toyota 2125

Počty prodejních míst v České republice vypadají následovně:

  1. Škoda 101
  2. Ford 76
  3. Kia 72
  4. Renault 70
  5. Hyundai 63
  6. Peugeot 61
  7. Citroën 58
  8. VW, Dacia 40
  9. Toyota 24

Přepočteno na nová auta na jedno obchodní místo ukazuje následující pořadí:

  1. Škoda 235,9
  2. Volkswagen 191,7
  3. Hyundai 128,0
  4. Toyota 88,5
  5. Peugeot 61,2
  6. Ford 58,8
  7. Dacia 58,1
  8. Citroën 56,7
  9. Kia 45,8
  10. Renault 44,7

Kdybychom vzali v úvahu i značku Opel, které se pohybuje tu v první, tu na začátku druhé desítky, má na svých 34 prodejních zastoupení 2121 registrovaných nových vozů průměr na jedno obchodní místo 62,3 auta za půl roku. V poslední tabulce by tak byl Opel na 5. místě hned za Toyotou.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 20 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků