Náš tip: Pořiďte si 8 těchto nyní ještě dostupných, ale brzy již klasických aut

Nepromarněte svoji šanci na získání zajímavého auta za poměrně přijatelné peníze, které po dobu, kdy ho budete vlastnit, minimálně neztratí svoji současnou hodnotu.

Současný automobilový trh klasickým vozům přeje. Některé modely, které byly ještě před deseti lety téměř zadarmo, dnes stojí mnohdy přemrštěné sumy. Klasickým příkladem budiž BMW E30, které za jedno desetiletí zvýšilo svou hodnotu více jak čtyřikrát. Ostatně netřeba chodit daleko, ceny Škody R110 v před renovačním stavu sahají vysoko přes 100 tisíc a není tomu tak dlouho, kdy ve slušném stavu byly za polovinu. A tak bychom mohli pokračovat donekonečna.

Situace je téměř taková, že každý, kdo má v garáži auto starší 25 let, bez ohledu na jeho technický stav a dobovou rozšířenost, má za to, že právě to jeho auto je unikát a dle toho také nastavuje cenovku. Pořád ale existují úchvatná auta s rozumnou cenovkou a budoucím potenciálem růstu ceny.

V našem výběru nejdete osmičku vozů, jejichž ceny se právě teď začínají zvedat a přesto mají potenciál k dalšímu výraznému nárůstu v horizontu následujících deseti let. Výběr se opírá o několik průzkumů odborné veřejnosti, provedených na největších britských veletrzích s klasickými vozy.

1) Alfa Romeo GTV/Spider (typ 916)

Alfa Romeo GTV.jpg

Alfu Romeo buď milujete, nebo nesnášíte, zejména pro její reputaci jako nespolehlivého vozu. Pravdou je, že toto stigma se Alfy drží dodnes, ale ne vždy tomu tak je. V koncernu Volkswagen najdete daleko poruchovější auta a například takové BMW E90 (ve všech jeho podobách) je také slušný „citron“, jak s oblibou říkají Britové.

Alfa Romeo se dlouhodobě snaží této nálepky zbavit, přičemž prvního významného posunu dosáhla právě v polovině 90. let představením modelu GTV/ Spider (1993 – 2004). Ve své době ztělesňovala sportovní automobil pro lidi, co rádi řídí a mají vkus. Časopis Autocar tuto Alfu Romeo v roce 1995 ocenil titulem Auto roku a slovutný Jeremy Clarkson prohlásil GTV za nejlepší sportovní vůz roku 1998. Kromě toho se objevuje v  ročence 100 aut historie z roku 2001 na 29. místě.

Pokud to neumíte s golou, pak zapomeňte na nejlákavější nabídky. Ceny totiž začínají na 30 tisících Kč za vozy s poškozenými motory a končí někde u 350 tisíc Kč za prakticky nové auto s nájezdem do 20 tisíc kilometrů. Nejžádanější jsou 3litrové V6 Busso, ovšem ani jeden z motorů, který se do auta montoval, není vyloženě špatný. Naprosto zásadní je servisní historie, případně majitel, hlásící se mezi Alfa Tifosi. Protože například čtyřválcové Twin Sparky jsou extrémně náchylné na kvalitu oleje a celkový přístup.

Pokračování 2 / 8

2) Honda Integra Type-R (DC2)

integra type-r.jpg

Nenápadná šedá myška, ostatně jako většina japonských aut tehdejší doby - taková je Honda Integra Type-R, jedna z nejlepších předokolek všech dob. V době svého uvedení způsobilo tohle kupátko nebývalé pozdvižení. Vysokootáčkový atmosférický čtyřválec B18C6 (pro evropský trh) o objemu 1,8 litru, samosvorný diferenciál a nízká hmotnost vynesly téhle hondě dlouhodobý status nejlépe ovladatelné předokolky. A přestože čas letí neúprosně kupředu, některé věci přetrvávají.

I když dneska je na trhu velké množství daleko výkonnějších automobilů s předním pohonem, Integra vždy zůstane volbou hardcorového řidiče. Její ryzost, lehkost a frenetické ječení atmosférické osmnáctistovky (maximální výkon přicházel až v 8000 min/1) je zárukou, že tohle bude vždy vysoce ceněné auto. Nehledě na fakt, že vyhlášená spolehlivost vozů Honda by měla chránit váš rozpočet před neplánovanými výdaji. Tedy pokud po mechanické stránce dostane péči, kterou zasluhuje. To znamená častá výměna vysoce kvalitního oleje a tankovat 98+. Honda Integra Type-R není nikterak levným vozem, ale za zhruba 200 tisíc korun seženete velmi pěkný kousek, jehož cena už klesat nebude. Nejlepší kousky stojí zhruba o 100 tisíc více.

Pokračování 3 / 8

3) BMW řady 7 E38

BMW 740i.jpg

Bondovská sedma, anebo také poslední krásná sedmička. To jsou asi nejčastěji používané popisy, pakliže se řeč stočí na BMW řady 7. generace E38. Tato elegantní limuzína, kombinující maximální luxus a výkony sportovního vozu, je posledním sedmičkovým bavorákem s manuální převodovkou, což z něj činí mimořádně zajímavý automobil do budoucnosti. Přestože luxusní sedany přítomnost samočinné převodovky přímo vyžadují, BMW řady 7 E38 je úplně jiná písnička. V tomhle autě chcete být řidičem, nikoliv pouhým šoférem.

Budoucí ceny se budou velmi odvíjet od výbavy vozu, a jak je obecně známo, plná výbava u BMW řady 7 je vždy spíše zbožným přáním majitele. Takže rozhodně hledejte čtyřlitrový V8, pokud možno INDIVIDUAL. Auta bez závratných investic se pohybují okolo 100 tisíc, ovšem tady nikdy nevíte - jakákoliv problematičtější závada vás může rozbrečet.

Pokračování 4 / 8

4) Opel Calibra

Opel Calibra.jpg

Opel Calibra (1989 – 1997) byl kdysi k vidění na každém rohu, dnes jde o auto, na které se díky jeho nulové prezentaci téměř zapomnělo. Většinu z téměř 240 tisíc vyrobených kusů zabila koroze, zbytek skončil na vrakovištích vinou příliš horlivých řidičů, případně z důvodu drahých oprav, kterými byla Calibra proslulá.

Nezajímavějšími motorizacemi jsou přeplňovaný dvoulitr s pohonem všech kol a verze s vidlicovým šestiválcem. Ovšem tyto dvě varianty netvořily ani pět procent z celkového počtu vyrobených kusů a ty, které se do dnešního dne dochovaly, prudce nabírají na ceně. Nebude trvat dlouho a mezi ceněné kousky se dostanou také základní dvoulitry, protože například v Německu se nyní prodává na 140 caliber, z čehož o dobrou půlky byste okem nezavadili - ať už z důvodu technického stavu, nebo proto, že byly napadeny tunerem. Calibry, které stojí za pozornost, začínají na 75 tisících, nejžádanější a nejdražší přeplňované čtyřkolky s 204 koňmi přesahují čtvrt milionu.

Pokračování 5 / 8

5) Peugeot 205 GTI

205gti_0.jpg

Peugeot 205 GTI (1984 – 1994) patří k vyhledávaným modelům už drahnou dobu, ale statusu ceněného youngtimeru ještě úplně nedošel. Důvodem budiž téměř 333 tisíc vyrobených kusů (celkový počet vyrobených exemplářů "dvěstěpětky" dosáhl téměř 5,2 milionu). Historie ostrého Peugeotu 205 sahá do roku 1984, kdy byl představena varianta 205 GTI se slabším ze dvou nabízených motorů - atmosférickou 1,6 a výkonem 105 koní (od roku 1986 115 koní). Tyto vozy nikdy nepatřily mezi bůhvíjak žádané zboží a je tomu tak dones.

Více ceněnými jsou verze s motorem 1,9, který byl rovněž nabízen ve dvou variantách, a to s výkonem 120/130 koní. V závislosti na tom, zda měl nebo neměl katalyzátor. Přestože těchto miniaturních raket bylo vyrobeno velké množství, v originálním stavu jich dochovalo velmi málo. Solidní kousky začínají okolo 100 tisíc, za špičkové vozy s minimálním nájezdem se už nyní platí i třikrát tolik. Mimochodem, nedávno byl ve Velké Británii vydražen stříbrný kousek s 13 tisíci kilometry za neskutečný milion korun…

Pokračování 6 / 8

6) SAAB 900 (classic)

saab 900 turbo.jpg

Přední světlomety se stěrači, zkosené čelní sklo a spínací skříňka umístěná mezi sedačkami. Už jen tento výčet typických designových prvků stačí k tomu, aby byl SAAB 900 (1987 – 1993) považován za legendární automobil, jehož sláva jen tak nezhyne. A to navzdory tomu, že nešlo o nikterak rychlý automobil. SAAB 900 i v těch nejvýkonnějších verzích Turbo 8V a Turbo 16V byl spíše ukázkou vkusu a bonity jeho majitelů, než automobilem s jakkoliv sportovními ambicemi. A to navzdory excelentnímu řízení a špičkovým jízdním vlastnostem.

Se zánikem značky SAAB se ceny klasických saabů 900 ustálily, a nyní začínají pozvolna růst i u zcela obyčejných čtyřdveřových sedanů se základními dvoulitry. Kromě speciálních verzí jsou nejvíce ceněné přeplňované otevřené varianty, jejichž cenovky přesahují tři čtvrtě milionu korun. Zajímavé kousky začínají od 150 tisíc korun.

Pokračování 7 / 8

7) Citroën XM

Citroen-XM-1994.jpg

Stejně jako jeho předchůdci DS a CX, také XM pomaličku spěje ke statusu ceněného klasického vozu. Držitel titulu Auto roku 1990 je k tomu předurčen nejen svým designem, který má na svědomí Bertone, ale také komfortem, kterým svou posádku doslova hýčkal. Každý, kdo někdy v XM seděl, ten vám potvrdí, že pohodlnější auto by jeden pohledal.

Perspektivnější z obou nabízených variant je pětidveřový liftback, zejména s třílitrovým vidlicovým šestiválcem. Současné ceny se nacházejí na úplném dně, ovšem fakt, že těchto aut bylo za jedenáct let v obou karosářských variantách vyrobeno pouze nějakých 330 tisíc, a mnoho z nich bylo utýráno, případně dojely na chronické, těžko řešitelné poruchy, nahrává všem, kteří v něm vidí budoucí potenciál. Zajímavé kousky se pohybují okolo 75 tisíc korun, špičkové exempláře přesahují čtvrt milionu korun.

Pokračování 8 / 8

8) VW Corrado

vw corrado.jpg

VW Corrado (1988 – 1995) mělo zákazníkům Volkswagenu nabídnout sportovnější svezení, a dokonce se o něm uvažovalo jako o nástupci Porsche 944. Podle toho bylo také vyvíjeno – s maximálním zaměřením na sportovní jízdu. Právě schopnost jezdit velmi rychle (verze G60 uměla 225 km/h a stovku za 8,3 sekundy) a nejrůznější pokusy majitelů učinit Corrado ještě rychlejším, alespoň vhledově, si vyžádaly svou daň v podobě nízkého počtu dochovaných kusů v originálním stavu.

Proto se Corrado v původním stavu pohybuje okolo 100 tisíc korun, a ty nejzachovalejší kousky dávno přesáhly půl milionu. Nejžádanější jsou pochopitelně vidlicověřadové šestiválce VR6, těsně následované čtyřválcovými osmnáctistovkami G60 s mechanickým spirálovým dmychadlem. O slovo se začínají hlásit také atmosférické dvoulitry, o které ještě nedávno velký zájem nebyl.

Doporučujeme

Články odjinud