Nafta jen ze vzduchu a vody? Audi TDI poprvé takovou natankovalo

Zdá se, že uhlíkatá paliva by se mohla přesunout z kategorie neobnovitelných zdrojů mezi obnovitelné. Navíc s minimálními ekologickými dopady.

Automobilka Audi spolu se společností Sunfire koncem loňského roku dokončila v Drážďanech speciální továrnu na syntetickou výrobu nafty z vody a CO2. Nyní, po testovacím provozu, poprvé auto natankovalo naftu, k jejíž výrobě nebyla zapotřebí ropa. Teoreticky tak ministerské Audi A8 3.0 TDI jelo jen na vodu a vzduch.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K výrobě syntetické nafty je zapotřebí voda, oxid uhličitý a elektřina. Proces je poměrně efektivní a odpadní produkty se dají dále využít. Navíc jsou hlavními odpadními produkty kyslík, voda a metan, který se dá také využít jako palivo

Audi vyrobilo prvních pět litrů syntetické nafty. Laboratoř je schopna dodávat měsíčně zhruba okolo 3500 litrů čisté syntetické nafty, kterou Audi označuje jako e-diesel. To by stačilo na provoz celé flotily aut.

Technika | Život řidiče | Palivo

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Jak celý proces funguje? Běžná voda se pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů zahřeje na více než 800°C a rozštěpí na vodík a kyslík. Vodík pak ve speciálním reaktoru za vysokých teplot a tlaku reaguje s oxidem uhličitým obsaženým ve vzduchu.

Výsledkem je syntetická kapalina podobná ropě. Proces vykazuje účinnost přibližně 70 %, což je velmi vysoké číslo. Z výsledku se pak syntetizuje čistá nafta. Odpad, který lze dále zužitkovat, činí jen asi 20 %. Navíc je syntetická nafta prostá síry a aromatických uhlovodíků. Syntetická nafta má i vyšší cetanové číslo. 

Laboratoře Audi prokázaly, že syntetická nafta může být smíchána s běžnou naftou, nebo může být použita samostatně jako palivo.

Ojetiny | Technika | Život řidiče | Palivo | Příslušenství | Názory

Chcete ušetřit s nákupem ojetého auta? Nekupujte si diesel!

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 740 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 220 000 Kč
Audi A6 2.967
Rok výroby: 2011
Stav: 173 701 km
Cena: 350 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 20 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků