Naděje Saabu žije, Spyker předloží GM další nabídku

S vyhlídkami Saabu to vypadá zase o něco růžověji. Jak jsme vás informovali na Silvestra, u General Motors se rozhodli pozdržet ukončení činnosti švédské automobilky a Spykeru i případným dalším zájemcům dali čas na předložení nových nabídek na koupi firmy do 7. ledna 2010.

Právě Spyker včera oznámil, že je připraven k 7. lednu novou nabídku předložit. Učinil tak již dvakrát, ale GM jej vždy odmítl s odvoláním na nepřijatelné podmínky případné transakce. Problém přitom nebyl v ceně (ta je dost možná beztak nulová či pro GM nevýznamná a klíčový bude spíše rozsah převzatých závazků), ale v záměrech Spykeru ohledně dalšího nakládání s firmou jako takovou, jejím duševním vlastnictvím a podmínkách další spolupráce s GM. Právě tyto body by měla nová nabídka bezezbytku řešit ke spokojenosti amerického koncernu.

Detaily nové nabídky nejsou známy, šéf Spykeru Victor Muller ale agentuře Reuters naznačil alespoň pár klíčových bodů. Saab má zůstat švédskou firmou se sídlem Trollhattanu, kde by se vozy nadále vyráběly. Firma si má zachovat úzké vazby s koncernem GM, od kterého by dále odebírala např. motory a převodovky. Spyker dal též dohromady výrobní plán, který je postaven okolo nové 9-5, současné 9-3, připravovaného crossoveru 9-4X. Ten by se měl jako jediný vyrábět mimo Švédsko v továrně GM v Mexiku od konce letošního roku. V blízké budoucnosti pak Spyker počítá jen s novým kompaktem 9-1 a samozřejmě další generací 9-3; tyto vozy by se na trhu měly objevit během roku 2012.

Další vývoj této „kauzy” bude znám v nejbližších dnech. Má se za to, že o osudu Saabu by měl GM po předložení nové nabídky Spykeru rozhodnout ještě tento týden. Sám Muller vidí šance své firmy na převzetí Saabu optimisticky, snad jej nečeká studená americká sprcha...

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud