Na staré ceny benzinu zapomeňte! Už budeme platit jen víc a víc…

Cen benzínu a nafty začínající na dvojku se čeští motoristé už asi nedočkají. Nepokoje v Libyi, která je třetím největším producentem ropy v Africe, způsobily růst ceny severomořské ropy Brent o čtyřicet dolarů za barel. Zatímco koncem minulého roku se prodával za osmdesát dolarů, nyní se už vyšplhal na sto dvacet.

„Každá krize nebo válečný konflikt se promítne do ceny ropy, která je pro dnešní svět nenahraditelnou surovinou. Ceny šly nahoru třeba při konfliktech s Irákem, a to samé se děje teď, když v Libyii kvůli nepokojům a násilí se těžba snižuje. Nedostatek ropy je navíc příležitostí pro spekulanty, kteří třeba počkají s tankerem levně nakoupené ropy, aby ji v pravý čas prodali za vyšší cenu,“ řekl Autorevue.cz odborník na benzin a naftu Václav Loula.

Nejistota trhu a prostor pro spekulace

V Libyii za pár dní klesla těžba o pětasedmdesát procent a pohybuje se okolo 400 000 barelů denně. Podle posledních informací se nabídla Saudská Arábie, kterou na rozdíl od většiny muslimských zemí středního východu a severní Afriky nezasáhly protesty obyvatelstva, že je ztrátu schopná nahradit. Každopádně situace způsobená poklesem těžby znamená pro světový trh nejistotu a prostor pro nejrůznější spekulace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Kvůli útlumu těžby dochází v Libyi k obrovským škodám a ztrátám. Protože tam působí velké světové společnosti jako Total, Repsol, OMV nebo Eni, hrozí při konfliktu nejmodernějším těžařským zařízením zničení,“ pokračoval Loula a naznačil, že panují totiž obavy, aby se libyjská ropná zařízení nestala obětí cílené sabotáže.

Zásoby v kanystrech se určitě nevyplatí

Tento stav se samozřejmě promítne do domácích cen na čerpadlech pohonných hmot, nad jejichž ciframi už teď každý kroutí hlavou. Další vývoj bude samozřejmě záležet na tom, jak dlouho bude odolávat pološílený plukovník Muammar Kaddáfí, nebo v opačném případně povstalci bojující za svržení svého diktátora. Pro české motoristy bude nejspíš délka konfliktu přímo souviset se zvýšením částek za palivo pro jejich vozidla. V nejbližší době se dá očekávat, že stoupne o několik desítek haléřů na litr.

„Cena se zřejmě přechodně zvedne, po zklidnění situace se ale zase vrátí. Už ne ovšem na úroveň, která předcházela zdražení. Rozhodně se ale nikomu nevyplatí, aby si dělal nějaké zásoby a čepoval benzin nebo naftu do svých kanystrů. S prázdnou nádrží stejně k pumpě bude muset jednou dojet,“ upozornil Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Dobrá rada: nevracet se do minulosti

Částky z roku 2005, kdy stál litr naturalu 28,50 a nafta 27,90, je lepší rovnou zasunout hluboko do schránky zapomnění. „V té době byla cena pětapadesát dolarů za barel, dneska se už platí víc jak dvojnásobek. Také se musí vzít v úvahu, že před šesti lety bylo menší daňové zatížení,“ dodal znalec v oboru kvality a distribuce ropných produktů.

Další pohled do minulosti cen pohonných látek může motoristu docela naštvat, ale na druhou stranu musí vzít v úvahu, že ceny nestoupají jen v Česku. Z devadesátých let minulého století si asi každý pamatuje osmnáct korun za litr benzinu. Stál ovšem i šestnáct a před tím také dvanáct. No a když se vrátíme do časů reálného socialismu, dostaneme se ke speciálu za osmičku a naftě za tři padesát. Ještě před tím jsme do „embéček“ čepovali benzin za 6,50, 4,50, ale v šedesátých a sedmdesátých dokonce za 2,10. To už je ale úplně jiná kapitola.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 21 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků