Na přihlášení auta v polopřevodu máte už jen jeden den. Co potom?

Pokud nebude ve středu 1. 7. 2015 vozidlo v polopřevodu řádně přihlášeno, registr vozidel ho automaticky vyřadí. Stát si od zrušení polopřevodů slibuje, že dojte k vyčištění registru od aut a motocyklů, které již fakticky neexistují a nejezdí.

Určitě si vzpomínáte, že stát zrušil k 1. 1. 2015 institut tzv. „polopřevodů“ – tedy stav, kdy bylo prodané auto (nebo motocykl, přívěsný vozík a podobně) odhlášené na nového majitele, ale ten si ho doposud nepřihlásil sám na sebe. Zrušení polopřevodů se nelíbí především autobazarům, ale na novou byrokratickou zátěž nadávají i někteří soukromí prodejci a kupující.

Život řidiče | Názory

Stát ruší od ledna 2015 tzv. polopřevody aut. Co to pro nás znamená?

Majitelům aut v polopřevodu běží lhůta do 30. 6. 2015, což je už zítra. Pokud ani ve středu 1. 7. 2015 nebude vozidlo v polopřevodu řádně přihlášeno, nový registr vozidel ho automaticky vyřadí a už nikdy nepůjde přihlásit.

Jde to ještě zachránit?

Pokud nemáte převod dořešený a chybí vám například nějaké dokumenty, je nutné zajít na příslušný úřad a požádat alespoň o odklad přihlášení vozidla. Nutné je to udělat ale ještě do 1. 7. 2015. To se týká i například vozidel v dědickém řízení. Stačí dojít na příslušný úřad a nahlásit, že se cítíte být pravděpodobným dědicem. Uvede, že probíhá dědické řízení a na úřadě to bude dále dořešeno v rámci správního řízení.

Pozor na povinné ručení!

„Velmi důležitým faktem je, že k datu zániku vozidla ze zákona (č. 168/1999 Sb., § 12c) zanikne také povinné ručení. V praxi to nyní probíhá tak, že u vozidel v polopřevodu, u nichž je sjednáno povinné ručení, pojišťovna škodu v případě způsobené dopravní nehody proplácí. Po 1. 7. 2015 tomu tak nebude. Pojišťovna se dozví, že je vozidlo vyřazeno, a klientovi sdělí, že jeho pojištění zaniklo ke dni vyřazení. Vrátí mu nespotřebované pojistné, ale škodu za něj neuhradí – tato po viníkovi bude vymáhána. Vlastníci vozidel v polopřevodu tedy po 1. 7. už nebudou mít pojistnou ochranu, a to přestože budou dál platit povinné ručení. Pokud pak zaviní nehodu, budou ji muset reálně zaplatit,“ uvádí Ministerstvo dopravy.

Stát si od zrušení polopřevodů slibuje, že dojte k vyčištění registru vozidel od aut a motocyklů, které již fakticky neexistují a nejezdí. Změny se ale týkají i dočasně odhlášených aut se značkami v depozitu.

Zajímavosti | Škoda | Život řidiče | Mercedes-Benz

Víte, kolik platíte státu za to, že jezdíte autem? Možná vás to číslo vyděsí

Pokud bylo k 1. 1. 2015 vozidlo v depozitu kratší dobu než 18 měsíců, vozidlo se k 31. 12. 2015 automaticky označí jako vyřazené z provozu, ale bude fakticky existovat, jenom bez značek a povinného ručení. Technicky se tak nic nemění, jenom terminologie.

Pokud je vozidlo v depozitu déle než 18 měsíců, musí vlastník do konce roku 2015 nahlásit, kde vozidlo stojí, teprve pak bude označeno jako vyřazené z provozu. Pokud tak neučiní, vozidlo automaticky k 1. 1. 2016 zanikne a už nepůjde nikdy přihlásit.

Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 133 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2001
Stav: 208 156 km
Cena: 60 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 101 723 km
Cena: 119 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků