Na Porsche se čeká všude. I v Česku

V rozhovoru pro AR hovoří Josef Roider, šéf společnosti Porsche Inter Auto CZ, o prodejích sportovních vozů v Česku.

Porsche se stává v Česku miláčkem „davů“. Své o tom ví Josef Roider, šéf společnosti Porsche Inter Auto CZ, který ve své funkci působí již jedenáctým rokem. V rozhovoru pro AutoRevue řekl: „Češi chtějí většinou vše, nadstandardní výbavu.“

Klepněte pro větší obrázek

AR: Podle vyjádření Bernharda Maiera, prodejního a marketingového šéfa Porsche, automobilka letos očekává nárůst prodejů. Ve světě si podle jeho názoru koupí vozy Porsche o dvacet procent více zákazníků. Dojde k něčemu podobnému i v Česku?

Určitě ano. Dokonce si myslím, že bychom mohli očekávat ještě příznivější čísla. Jenže asi nebudeme schopni více vozů dodávat. Produkce je omezená a my asi neobdržíme tolik vozů. Celosvětově totiž velmi stoupl zájem o vozy Porsche.

AR: Jak dlouho se na Porsche u nás čeká?

Snažíme se o co nejkratší dodací lhůty. Ta nejdelší je u dieselového Cayenna, ten je velmi poptávaný. Když si ho dnes někdo objedná, vůz dostane na konci roku, maximálně počátkem příštího roku. U dalších modelů je to příznivější. Na Panameru se čeká přibližně tři měsíce. Musím také zmínit, že velkou roli hraje to, že čeští zákazníci jsou ve své většině velmi nároční. Chtějí lepší výbavy, mají rozličná přání. To samozřejmě vše prodlužuje, když se vůz dělá na individuální objednávku. To je ale u Porsche normální, tak se ale vyrábějí všechny vozy. Porsche nevyrábí na sklad.

AR: Takže stále platí, že převážná část Čechů si objednává vozy Porsche s lepší výbavou?

Stále. Pokud srovnám Česko s dalšími zeměmi, tak my opravdu prodáváme nejlépe vybavené vozy. A to se týká i motorizace. Když vidím vozy Porsche v Rakousku, tak to jsou takové středně vybavené vozy, mají „letní“ základnější, standardnější výbavu. Kdežto český zákazník chce většinou vše, nadstandardní výbavu. Pracuji v autoprůmyslu mnoho let. A je to pro mne velmi zajímavé. Je to jako v každé profesi. Ten, kdo prodává třeba tapety, interiérový design, tak bude také rád, když si u něj zákazník objedná něco odlišného, výstředního, zajímavého.

AR: Které modely se v Česku prodávají v současnosti nejlépe?

Nejvíce se dnes prodává Cayenne, je to nejnovější model, tak to je ten hlavní důvod. Hodně prodáváme stále Panameru, a pak také klasiku - 911.

AR: Kdysi jste prohlásil, že si dovedete představit, že prodáte v Česku ročně 500-600 vozů. Letos je na vozy Porsche za prvních pět měsíců 133 registrací (loni 106). Jste s tím spokojený?

S těmi čísly jsem spokojený. Těch 500-600 prodaných vozů, to bude ještě chvíli trvat. Ale není to nemožné. Odhaduji to tak na rok 2016. I podle toho, když srovnám podobné trhy v Rakousku a Česku. Hodně také bude záležet na tom, zdali se nestane něco nečekané, jako třeba nedávno v Japonsku.

AR: Ta katastrofa vás nějak ovlivnila?

Jistě, třeba dodávky některých barev (červená, hnědá) pocházejí odsud. Kvůli zemětřesení proto vznikly nějaké problémy i značce Porsche, stejně jako ostatním. 

AR: A co ekonomická krize?

Ta prodeje nijak neovlivnila, musím říci.

AR: Jak vozy nabízíte? Všiml jsem si, že třeba na rozdíl od Audi, které má slogan Náskok díky technice, Porsche žádný podobný slogan nemá…

Když už jste zmínil Audi. To je v docela jiné situaci. Produkuje milion vozů ročně, Porsche se blíží hranici 100 tisíc. Má mnohem širší nabídku. Od A1 až po A8. Musí zákazníky pravidelně oslovovat. To Porsche ne. Nám stačí jediné - nechat potenciálního zákazníka svézt. Neinvestujeme do klasické reklamy. Zato peníze dáváme hodně do různých testovacích jízd pro zákazníky. to pro nás znamená, že musíme mít hodně předváděcích vozů. Našim zákazníkům nabízíme mnoho nejrůznějších programů, akcí. Mohou třeba jezdit s vozy Porsche ve Finsku na zamrzlých jezerech. Máme Porsche World Show, během níž se mohou zájemci svézt s instruktory na okruhu nebo v terénu.

AR: Víte, kolik zákazníků vám zůstává věrných?

Tohle úplně přesně v Česku neevidujeme, ale odhaduji to na takových 70 až 80 procent. Důvod, proč změní značku, nespočívá v nespokojenosti, ale třeba v tom, že se mu rozrůstá rodina a on vlastní Boxster, který je dvoumístný.  

AR: Co konkurence? Ohrožují vás některé vozy, třeba Mercedes SLK?

Kdybych měl mluvit o konkurenci, tak ve sportovním segmentu bych mluvil spíše o Ferrari. Je spousta klientů, kteří se pohybují mezi Porsche a Ferrari, ale cílový model je pro ně A8. Mercedes by snad mohl být konkurent pro Panameru. Protože ty vozy Mercedes nejsou tak sportovní, jako jsou vozy Porsche.

AR: Co Jaguar? 

Toho nevidíme jako nějakou velkou konkurenci. Málo se také prodává Lamborghini. Snad ještě trochu Aston Martin.

AR: Tak to vypadá, jako kdyby vaším hlavním a v podstatě jediným konkurentem v Česku byly pouze místní silnice? 

Ano, je to tak. Jezdil jsem zde s vozy Porsche už před lety. A nebylo to dobré. Ale nyní se to rychle zlepšuje. 

 

Josef Roider (50)

Pochází z rakouského Henndorfu/Wallersee. V Linci vystudoval na univerzitě marketing a controlling. Na pozici generálního ředitele a jednatele společnosti Porsche Inter Auto CZ působí již jedenáctým rokem.

 

 

Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 74 000 Kč
Audi A3 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 130 956 km
Cena: 205 000 Kč
Audi A3 1.896
Rok výroby: 2008
Stav: 179 762 km
Cena: 158 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků