Na kafe s auty v Kalifornii: od Shelby Cobra po Veyron (107x foto)

Byli jsme na neformálním setkání zajímavých aut v americkém Irvine. Pojďte si prohlédnout galerii těch nejporozuhodnějších „účastníků“.

Mezi nablýskanými auty korzují zástupy lidí, odněkud zezadu se ozývá zlověstné nepravidelné bručení starého OHV osmiválce a do prostoru v rohu právě zajíždí už páté (!) Bugatti Veyron. Přitom nejsme na žádné přehlídce krásy ani na večírku milionářů. Jsme na docela obyčejném firemním parkovišti v kancelářské čtvrti kalifornského města Irvine na neformální akci, které Američané lapidárně říkají „cars and coffee“. Kafe a auta.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K vidění jsou pečlivě rekonstruované originály, stejně jako více či méně šílené úpravy

Program určitě nikomu vadit nebude, protože žádný neexistuje. Nepočítáme-li tedy přátelskou výzvu, aby účastníci neházeli odpadky na zem, nepopíjeli alkohol a nejezdili po přilehlých ulicích jako blázni. Lidé prostě zaparkují a usadí se do rozkládacího křesílka, popřípadě vyrazí na obhlídku a přátelský rozhovor s ostatními petroheads. Jsou tu i zástupy přihlížejících, kteří dorazili něčím obyčejným a chtějí se jen pokochat.

Kafe a auta nejsou organizovanou přehlídkou a nekladou účastníkům žádná omezení stran značky auta, roku výroby nebo země původu. Není tu žádná soutěž, žádné porovnávání, kdo má co většího a nablýskanějšího. Aspoň oficiálně ne. „Chlápek, který to tady pořádá, dělá i takovou hodně nóbl přehlídku u vody v Pebble Beach,“ říká mi spokojeně vyhlížející padesátník Jeff u své nádherně zrekonstruované Impaly SS s manuální převodovkou. Neříkám mu, že o Pebble Beach víme i v Evropě. „Tady je to naopak hodně kamarádské, neformální. Žádné soutěžení, žádná komerce.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekVyšperkovaná Impala SS s manuálním řazením a její hrdý majitel

Kdo čeká něco jiného, rychle pochopí, že tady není na správné adrese – jako majitelé dvou Lamborghini, kteří vyvolají rozruch svým spěšným odjezdem. „Neunesli, že se na ně nestrhla všechna pozornost,“ komentuje jejich ukvapený odjezd kdosi z hloučku okolo nás.

Vzhledem k nemožnosti cokoliv vyhrát překvapuje, že mnohá auta jsou doslova ve výstavní kondici, s bezchybným lakem, vypulírovanými koly a úžasně nablýskanými motory. Chtělo by se napsat, že by se z nich dalo jíst, ale kdo by znečisťoval takovou nádheru potravinami?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekNěco pro voyuery: auta hrdě vystavují na odiv svoje pěstěné intimní partie

Jeff svoji Impalu dělal postupně dlouhých 23 let. Podvozek, motor a další mechanické sestavy vlastnoručně, něco zadal ven. Například karoserii rekonstruovali až v Kanadě. Podobně je na tom i Steve, další blahobytně vyhlížející prošedivělý muž s nádherným tmavomodrým Shelby GT500. „Tohle auto jsem koupil, protože je na něm všechno původní,“ řekl mi pyšně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motorový prostor Shelby GT500: Všimněte si nádobky na kapalinu do ostřikovačů vpravo

Klasické americké automobily ale tvoří na setkání v Irvine menšinu. Do počtu vedou nejspíš nové Mustangy, ale hojně jsou zastoupené i Porsche 911 nejrůznějšího provedení a stáří. Téměř nepovšimnuty stojí na svých místech vzácný Jensen Interceptor III nebo Frazer Nash v klasické „British Racing Green“. Teenageři se přetlačují, aby si vyfotili na iPhone karbonový Veyron se zlatými koly, a naprosto přitom ignorují vedle stojící Porsche 917 na registračních značkách. Ano, Porsche 917. Na registračních značkách. Bohužel jsem nenašel majitele, abych se ho zeptal, co bylo k přihlášení potřeba a jak se s tím v provozu jezdí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na své si v Irvine přijdou i vyznavači klasických evropských aut

Cars and cofee v Irvine má i svoji webovou stránku. Nemusíte ale až na jih Kalifornie, abyste se mohli projít s kelímkem kávy mezi auty, která pohromadě jen tak neuvidíte. Pod názvem Kafe a káry se o zavedení této tradice v našich končinách snaží motoristický publicista a velký znalec zámořské automobilové kultury Vojta Dobeš. „Líbilo se mi, když jsem o Cars and coffee v Irvine čítal na amerických webech, a chtěl jsem udělat něco podobného i tady,“ říká.

České srazy jsou podle něj většinou zaměřené na konkrétní značku nebo dokonce typ auta. „Naším cílem naopak bylo dát dohromady petrolheady bez ohledu na to, jakou značku nebo zemi původu vyznávají,“ zdůrazňuje Vojta. „Na prvním Kafe a káry jste mohli vidět nádherný Mercury z roku 57 a hned vedle něj upravenou Mazdu RX-7.“

Další pardubické Kafe a káry se budou konat poslední neděli v září. Podrobnosti včas najdete na Dobešově webu Autičkář.cz.

A teď si prohlédněte kompletní fotogalerii z Irvine:

 Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Náklady na cestu a pobyt redaktora ve Spojených státech hradila společnost Nissan Česká republika. 

Nissan Qashqai 1.197
Rok výroby: 2014
Stav: 49 407 km
Cena: 320 000 Kč
Nissan Note 1.386
Rok výroby: 2010
Stav: 116 459 km
Cena: 100 000 Kč
Nissan Micra 1.24
Rok výroby: 2008
Stav: 164 698 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků