Na dvě kola bez autoškoly. Bude více mrtvých?

53 komentářů

honzajab
6. ledna • 11:46

No.. já bych tu motoškolu určitě zavedl pokud chcou lidi jezdit v provozu. Ono samotné zvládnutí té motorky je celkem v klidu. To se fakt naučíte i na parkovišti za domem. Jde fakt o tu orientaci v provozu a bezpečnost. Ať už svou tak ostatních. Pak jsou tu ti mladí magoři co si kličkujou jak chtějí a všichni jsou z nich nervózní. Já osobně jsme měl super motoškolu a doporučil bych ji všem, protože bez dobré průpravy se rychleji zabijete. http://www.motogart.cz/motoskola...

Pavel
19. dubna • 11:29

Zdravím, prosím nemáte někdo zkušenosti s elektro skútrem? můžete mi prosím poradit, jestli je to lepší volba, než skútr na benzín?

Jakub
21. dubna • 14:55

Určitě z hlediska údržby je na tom elektro skútr daleko lépe, já jsem koupil elektro skútr, který má dojezd cca 100 km.

Pavel
23. dubna • 13:25

To je docela dobrý dojezd, kolik stojí oproti klasickému benzínovému skútru?

Jakub
24. dubna • 11:27

Co já jsem kupoval elektro skútr, tak jsem ho koupil za 65 tisíc korun, s dojezdem 100 kilometrů, koupil jsem ho přes internetového prodejce Alza, koupil jsem skútr od https://www.niuskutry.cz/...

. ..
14. února • 9:04

na Slovensku to nebude?

rrkk1
13. února • 13:26

Vážený pane redaktore, četl jsem si Váš článek a z části nesouhlasím. Proč usuzujete (a nejenom vy), že se bude jednat o pohromu. Já v tom naopak vidím velké plus - snad opravdu dojde k uvolnění ulic. Pevně v to doufám.
Nicméně pár bodů, proč nesouhlasím s onou predikovanou pohromou.
1) řídit skůtr s automatem a kolo opravdu není velký rozdíl (jen jsou otočené páčky od brzd :-()
2) Každý, ať si sedá na kolo, skůtr nebo auto se na prvních jízdách neodváží do provozu, natož pak "Pražského". Každý si to zkouší někde v klidu a teprve když má "jistotu" tak vyrazí dále.
3) Pokud má někdo oprávnění na skupinu B, pak prošel autoškolou, tudíž dělal zkoušky z dopravních předpisů a ty jsou stejné pro všechna vozidla.
4) Někde se tu v diskuzi vyskytl názor na doplnění jízd v autoškole. Doposud toto rozšíření stálo přes 5.000,- Kč. Opravdu nevím proč to bylo tak nesmyslně drahé a jsem rád, že za tuto zlodějinu nyní nemusí nikdo platit.
Závěrem tedy za mne: Já přesedlal z auta na skůtr již loni. Nebylo to vůbec těžké, k mému překvapení ostatní řidiči v autech jsou ke skůtrům ohleduplní a dokonce až na jednu vyjímku i taxikáři nám dělají místo.
Za celou sezonu denního ježdění jsem měl pouze jeden typ incidentu. a to jsou ostřikovače aut před vámi, kdy si řidiči neuvědomí, že umytí předního skla automaticky umeje i toho kdo je za vámi. Ovšem třeba říci, že vždy se omluvili.
Prosím tedy již nepište katastrofální předpoklady ale něco taky trochu pozitivního.
Děkuji.

lethal924
14. února • 14:04

1) na kole neni tak snadne se vysekat ve 120km/h
2) kazdy ne, jsou lidi co usedli poprve a naposled.
3) souhlas, ale moje pointa je, ze dnesni zpusob autoskoly (nejen) v CR je temer k nicemu.
4) zlodejna? autoskolista plati mj. za amortizaci auta, tudiz na jeho aute budete odirat sloupy, pozitat zuby prevodovky, palit spojku, drtit radici kulisu, abyste to pak nemusel delat na svem. Pojisteni Vam platit nevadi, tohle by se moc nelisilo.

Skyline
13. února • 10:27

Co je to zase za blabol? Dle kvality clanku a "inteligence", ktera z nej strika vsemi smery chapu, ze autor neni zrovna schopny a soucasne rad soudi ostatni podle sebe, ale proc je to proboha tady? To je tak dobre na nejaky obskurni blog pro mentalne postizene pachatele dobra, ale sem to "sedi" jak prorezimni clanky pane sefredaktora. Cimz jsem si vlastne odpovedel sam, ale reflux to nevyresilo.

Zdeněk K.
13. února • 9:03

Osobně jsem na to zvědaví, myslím si, že velká část lidí se na nějakou motoškolu (pro ně samozřejmě zbytečnou a urážející, protože přeci jezdí už několik let autem a s autem je to těžší.. alespoň podle nich) vykašlou.. slušně řečeno. Když vidím, co někteří řidiči předvádějí v autech, děsím se toho, že si pořídí motorku, i když to bude jen skůtr.
Ještě děsivější je představa, že se potká člověk který má odježděno na skůtrů pár hodin (samozřejmě bez té autoškoly) a potká se s některým řidičem, který nezvládá ani svojí jízdu, natož pořádně sledovat a předvídat okolí (a že jich takových je). No bude to asi ještě zajímavé:-/

Skyline
13. února • 10:29

No tak samozrejme, autoskola, to je lek! Zapremyslej nad tim blabolem, cos napsal a prijd si sem ten blijanec uklidit. Hint: jak je mozne, ze existuji ridici, kteri "nezvladaji ani svoji jizdu", kdyz prece BYLI V AUTOSKOLE? ;-)

Zdeněk K.
14. února • 7:40

Buď si v autošloke nebyl, nebo nevíš jak to chodí.. podplácení atp. je všude :-) Netvrdím, že když někdo zajde na kondiční jízdy do motoškoly tak je z něj stejný motorkář jako každý jiný, ale alespoň základní věci mu tam vysvětlí a v bezpečí ukážou.

Skyline
14. února • 8:26

Takze si porad protirecis a jen tak blabolis nesmysly B-]

Zdeněk K.
13. února • 9:07

*skútr, omlouvám se za chybu

Fantomas
13. února • 11:07

Ještě za "zvědaví" ;-)

lethal924
14. února • 13:38

a "svojí" :-)

runner42
12. února • 20:29

Osobně považuji tuto novou zákonnou úpravu za zcela podružný problém. Ale když už jsme u zákonů...
Za zcela zásadní problém považuji, že někdo kdo před 20 lety udělal řidičák a od té doby za volant nesedl, se může sebrat a ZCELA LEGÁLNĚ bez znalosti platného zákona, vyhlášky a schopností ovládat vozidlo vyrazit do provozu, protože kdysi řídit uměl. Já chci řidičák na dobu určitou s obnovováním po 5ti letech. Za druhý zásadní problém považuji cyklisty, kteří vyrážejí na silnice bez znalosti pravidel, podle kterých se provoz řídí. Osobně otevřeně přiznávám, že mě cyklisti nedávající přednost na kruháku, protože se tam přece po pravé straně "vlezou", podjíždějící na křižovatce stojící auta odbočující do prava, eventuelně borci jedoucí i v protisměru protože v pravo už jich jede moc... mě prostě už s***u, protože situace se rok od roku zhoršuje a těch co to "mají na háku" jsou mraky.

Fantomas
12. února • 20:44

Nikdo vám přece nebrání si každých 5 let zaplatit a udělat autoškolu znovu, když to chcete.

runner42
12. února • 21:17

A můžu si taky zaplatit autoškolu té ženské, co po silvestru vezla nameteného otce rodiny a sestřelila na kruháči manželku mého kolegy, protože "jela zprava"? Mysli trochu....

Fantomas
12. února • 21:33

Každý je snad zodpovědný za svoje chování.

runner42
12. února • 21:40

Tobě bude tak asi 14 let, ne?
Víš co, běž si s touhle tvojí hláškou koupit 19ku Glocka a pak napiš, jak si uspěl.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Fox
12. února • 22:54

Děláte si legraci? Kvůli tomu že to nějaká nezodpovědná káča nezvládla budeme dělat jednou za rok opáčko? Pro jistotu a bez rozdílu nájezdu za rok? Já si po šesti letech udělal testy znovu nanečisto a neprošel jsem o fous. Jen díky otázkám které přímo nesouvisí s provozem. Ovšem je to divné, jezdím jak u nás, tak v Polsku a občas Německo a Itálii a žádnou nehodu jsem nezpůsobil. Spíš jedu tak jak mi poradil v autoškole a dávám bacha na ostatní. Zrovna u toho řízení by jsme se obešli jen s párem základních pravidel a ne to co je teď. Řízení auta je celkem triviální záležitost a ne něco u čeho musíme obětovat o půlnoci za měsíčního svitu panu.

runner42
13. února • 10:14

Tak předně nenavrhuji roční periodu, ale jednou za 3-5 let.
Roční nájezd je samozřejmě zásadní, ale nedoložitelná věc. Kdo má hodně najeto, bude to pro něj jednou za pět let půlhodinka zdržení. Pro někoho kdo nejezdí to bude znamenat buďto opáčko, nebo dobrovolné odevzdání nevyužívaného řidičáku.Váš názor, že řízení auta je triviální záležitost, mě fakt děsí. Každý rok najedu přes 60 tisíc km a říkám vám, že to triviální není. Je rozdíl jen bezstarostně točit volantem a šlapat na pedály se znalostí pár pravidel, a něco jiného je zvládat komplikované dopravní situace ve velkoměstech, velmi špatné povětrnostní podmínky, krizové situace, právní důsledky...Tady to máte od od pana Vodičky hezky nazpívané... :-D
http://www.youtube.com/watch...

lethal924
14. února • 13:35

Ikdyz v jinych diskuzich nemuzu:-) tady s Vami musim jedine souhlasit!
PS: prirovnani ridicaku ke zbrojaku je velice trefne

Fantomas
12. února • 22:40

To jsi mi to teda nandal :-)

Vladako
12. února • 20:01

Autem mam najeto opravdu hodne, na skutru 50 cm taky dost a nez jsem si koupil velky skutr 600 cm, normalne jsem sel do autoskoly a i s moznosti, ze prijdu o papiry jsem si dodelal velkou motorku. Bez protekce, bez uplaceni. Asi jsem mel stesti, ale instruktor byl senzacni a hodne me toho naucil. A to jsem si myslel, jakej jsem borec. Myslim si, ze i na skutra ktery jede stovkou (125 cm) nejaky vycvik a predani parktickych zkusenosti je zapotrebi. Teda pokud chcete normalne jezdit a ne hned skoncit na zemi. Jsem zvedavej na jaro.

Fantomas
13. února • 9:37

Na jaře se nestane vůbec nic. Teda když nepočítám různé mediální masáže, kterými nás neustále oblažují ze všech stran a které nás mají udržovat ve stavu permanentního strachu a neklidu.

Lukas
12. února • 19:09

Ja na pincka muzu ;) a to i bez Acka, redaktor je zrejme moc mladej a nezna kategorii A do 50ccm na kterej ma spousta lidi ridicak.

lojza
12. února • 14:46

Jen na okraj, do penze to mám za tři roky, 35 km ráno do práce tam, večer zpět. V létě na naháči, v zimě plechovkou. Je trochu jedno, kdo má na co řidičák. Když zapomenu na ty, co si papíry museli koupit, tak jsou tu i ti, co se nenaučí jezdit nikdy a klidně můžou mít skupinu C. Když zaviní nehodu, tak ani sami neví jak. Pak tu je skupina starých poctivců, co jedou plus mínus podle předpisů, předvídají, dávají blinkry a pozor i na ostatní. Někde mezi tím jsou absolventi autoškol a blondýny. No pak tu jsou taky mladí býčci, co z toho buď vyrostou, nebo ...Kladruby. Tihle všichni jsou při troše dobré vůle čitelní a dá se s nimi žít. Kdo je opravdu nebezpečný, jsou zlomyslní deprivanti =>Trpišáci. Není to jen vybržďování, nedání blinkrů, vytlačování ze silnice. Je to i o těch schválnostech v zácpách. Třeba otevřené dveře, svírající se boční mezera mezi auty v průběžných pruzích......Snad nikdo normální nečeká, že v helmě a pevném oblečení bude motorkář stát ve frontě na sluníčku mezi žhnoucími výfuky majitelů aut, hýčkaných klimatizací. Totéž v dešti, ale z opačných důvodů - při stání se mlží brýle, bohužel i dioptrické :-). A byť je motorka v přímce živější než auto, tak v zatáčce na mokru, dírách a písku ujede autu jen pár výjimečných borců. Zbytek motorkářů má plechovkář v tu chvíli před sebou, jak na stříbrném tácu. A tady se milí mladí adepti skůtrů modlete, ať to není Trpišák, který vám to dá sežrat i s obrubníkem. Takže rozum do hrsti, chladnou hlavu, myslet půl kiláku dopředu i na ostatní a nezávidět si. Ale taky se sobecky neroztahovat, uhnout rychlejšímu, ať už to je v tu chvíli třeba i to auto. Ať dojeme všichni v pořádku domů.:-)

runner42
12. února • 20:10

Deprivanti jezdí nejen v autech ;-)
"Plechovkáři" mají v létě otevřené dveře často proto, že větrají auto bez klimatizace. A nejedná se vždy o schválnosti.
I když přiznávám, že sám sem byl svědkem, jak v létě v Modřanech jednomu ruply nervy a schválně otevřel dveře projíždějící motorce, jejíž majitel okopával okolní zřejmě podle jeho názoru schválně neuhýbající auta. Nebyl to hezký pohled na otevřenou zlomeninu, málem mu to nohu amputovalo. A teď kdo byl větší deprivant...

lethal924
14. února • 13:22

Jojo, roadrage - nova civilizacni choroba

petr
12. února • 15:04

Škoda, že tohle nečtou všichni.

Tom
12. února • 14:12

Já bych se toho nebál. Že si teď všichni co mohou pořídí skůtry ? To asi těžko. Ten, kdo jezdí na 50 ccm si možná pořidí silnější, ale třeba mě, osobě, která na moto nikdy nejezdila můžete povolit v ŘP třeba Yamahu R1 a stejně budu dál jezdit jenom autem :-) Podle mě kdo ten skůtr potřeboval, ten už si na něj papíry udělal a nových zájemců moc nepřibude. Myslím, že je kolem toho zbytečně velký humbuk.

lethal924
14. února • 13:04

Skutr stoji min jak auto. Mladi nezkuseni ridici maji malo penez. Jednoducha rovnice.

JuDr. Dolfi
12. února • 13:36

a předpisy je bude učit kdo??? B-]

Fantomas
12. února • 14:01

Tak mají snad řidičák, tedy musejí předpisy znát, ne?

x12345678
12. února • 14:16

Oni v cézet ti co mají řidičák, znají předpisy? Tak ten pocit tedy opravdu nemám.

Fantomas
12. února • 14:38

Souhlasím že je to někdy bída. A není to jen ve znalosti předpisů, ale hodně i v chování lidí. Předpisy možná znají, ale chovají se po svém.
Na druhou stranu musím ale taky říct, že naše předpisy, v tom aby se prasátko vyznalo. Neustále se to předělává a všelijak mění, novelizuje a doplňuje... To způsobuje chaos a to je rozhodně špatně!

lethal924
14. února • 13:00

Ano. Pred par lety predpisy pro motorky zprisnili, aby je potom mohli zase polevit.
Ja osobne jsem pro to, aby autoskola byla komplexnejsi nez jen mesic pred maturitou pro cerstve se opijejici stredoskolaky. Dal bych minimalne rok, s daleko vetsim rozsahem jizd a skolou smyku. Zkratka aby kazdy ridic dokazal ovladat auto a chovat se v provozu, coz hodne lidi nezvlada.
Jizda autem se da prirovnat ke zbrani namirene na ostatni, kde ridic ma prst na spousti. Jizda na motorce potom miri na hlavu i samotnemu ridici. Tohle si dnes hodne lidi neuvedomuje a pak zbytecne spechaji, nebo se jen tak "bavi".

Fantomas
12. února • 13:24

Místo strašení a malování čertů na zeď byste měli vyzdvihnout pozitiva a výhody a slušnou formou připomenout potřebu opatrnosti, předvídavosti a vzájemné ohleduplnosti.
Strašení a vyhrožování si užijeme dost jinde. Společnost potřebuje pozitivní motivace, ne negativní.

Libor Benedikt
12. února • 12:08

Odborníku, který jste psal tetno článek, uvědomte si, že žádný motor nemá obsah, ale objem. Zkuste do nějakého plošného útvaru (protože ten má obsah) nalít tekutinu...co se asi stane?

neodborník
12. února • 12:59

Pardon, já reaguju na něco co se mne netýká, alespoň jsem snad pomohl objasnit situaci.

neodborník
12. února • 12:43

Vím to, chtěl jsem napsat objem a vůbec nejjistější je kubatura. Ale zas tak úplně špatně to není,záleží na úhlu výkladu, není jenom ten matematický. Co takový obsah tašky, kubické centimetry, nebo chleba s máslem a jeden litr mléka ?

Alex
12. února • 11:12

Každý je zodpovědný za své chování. Kdo na motorce neumí nebo se necítí atd, nechť na ni neleze. Jestli to má 50ccm nebo 125 ccm je skoro jedno. Papír vám nepomůže. Já jsem byl taky viděn vícekrát na veřejné komunikaci s T815 a to mám papíry jen "B". Spíš mě zarazila věta v článku "žádné fronty na semaforech". Osobně mi autoškola kromě kusu papíru + věty že se z jednosměrky při odbočování vlevo dá řadit nalevo nic nenaučila. Mě naučila léta praxe před a hlavně po ní. Nicméně exituje nějaká věta, cca že vozidla projíždí v takovém pořadí jak přijela. Takže předbíhání motorek není vůbec legální. Ono kdejaké SUV by si to umělo taky střihnout zkratkou, jen aby bylo na světlech první. Nechť se motorkáři zamyslí, proč jsou řidičům "plechovek" často trnem v oku. Navíc v praxi se bere normální resp etalon to, čeho je víc, tedy aut. Takže koně, motorky, kombajny atd prostě budou vždycky za x-té, účastnici neúčastníci.

Noclaf
12. února • 13:14

S SUV se asi dost tezko v meste protahnete mezi stojicimi auty... Navic mi zadne predpisy nebrani predjizdet, pokud mam kam se zaradit. Coz na semaforech casto plati - predjedu par aut a kdyz vidim ze se blizi zelena, tak se zaradim mezi auta kde zrovna +- jsem. Samozrejme, nekde to jde a nekde ne, ale tak mame rozum, ne?BTW - takze etalonem se stava neblikat, protoze cim dal tim vic debilu je linejch sahnout na packu a az jich bude vetsina, tak je to uplne v cajku?

neodborník
12. února • 10:26

Opravdu nemůže majitel "béčkového" řidičáku jezdit na Pionýru, Simsonu či jakémkoliv jiném motocyklu s objemem motoru 50 ccm a nožním řazením ? Tak to slyším poprvé.

mikeš
12. února • 10:33

Ke skupině B patří i malé motocykly a mopedy. Zde je třeba ale rozlišit kdy bylo
řidičské oprávnění B získáno. Pokud to bylo do 31.12.2000, pak k skupině B patří i
motocykl do 50 ccm. V nových (vyměněných) řidičských průkazech je tato skupina
zaznamenána u podskupiny A1 s kódem 150. Kdo získal řidičské oprávnění B po
1.1.2001, pak může řídit motocykl s max.konstrukční rychlostí do 45 km/h. Tato
skupina se ale do řidičského průkazu nezaznamenává! Se skupinou B dále můžete
řídit i tzv.čtyřkolky, i když jsou zařazeny mezi kategorii motocyklů (proto helma +
ochrana zraku). Jedná se totiž o mot.vozidlo, které opravňuje řídit již podskupina B1,
tedy nižší (podřazené) oprávnění než B.

neodborník
12. února • 12:12

Díky za upřesnění, myslel jsem si že to tak nějak je, proto jsem do té závěrečné autorovy poznámky o Pionýru a rychlejším skůtru , nechtěl víc rýpat . Nejde jenom o rychlost ale i řazení. Automat je pro méně zkušené řidiče snadnější na ovládání, takže to logiku má.

Ash
12. února • 10:13

Proč povinnost? ŘP dostávají pouze osoby svéprávné, tudíž plně rozhodující za své konání a zodpovědné za své případné chyby. Každý takový člověk se může rozhodnout na základě vlastní volby a kondiční jízdy si případně objednat a zaplatit, nabídka na trhu je ...Pokud bude v zákoně povinnost, "uměle" se tak vytváří prostor pro "uměle" nastavené ceny. Jsem-li zodpovědný, kondiční jízdy si objednám, jsem-li "magor", tak mi žádný zákon nezabrání jezdit (a znám pár borců, co jezdí na s B oprávněním na litrovém supersportu - párkrát je zastavili policisté, zkontrolovali papíry, udělili pokutu za rychlou jízdu a ... Nic). Žeby se nám tu otevíral prostor pro případnou pozitivní motivaci ze strany pojišťoven ?

Martin
12. února • 10:02

Autoškola na motorku není až tak potřeba. Spíš by byla vhodnější motoškola, kde by se místo blbostí jako hlavní silnice, vedlejší silnice (na motorce člověk jede vždycky po vedlejší...) probíraly zásady bezpečné jízdy. Protože chtě nechtě, jízda na motorce a skůtru má svoje specifika. Není to jenom kolo s motorem kde se nemusí šlapat.
Aby pak nebylo plno těch - ale já sem jel po hlavní, svítil jsem a on mě srazil...

wolff
12. února • 10:06

Teorie... Praxe tě pak naučí... :-D

wolff
12. února • 9:47

Blbost blbost blbost... strašení ve věci, která není prostě pravda...
Pokud bude víc mrtvých, tak ne vinnou těch lidí, co nezvládli skůtr, ale vinnou řidičů "plechovek ", kteří skutr přehlédnou, případně rovnou srazí...Jezdil sem, prožil sem si to (autoškolu sem dělal opravdu dávno a při rpvní jízdě sem si připadal jak...), ale zvládl sem to a ke konci sem už lítal jak drak... až... mě jedna plechovka přehlédla a vjela mi do cesty z vedlejší.. a mám po ježdění...Ano.. jsme v čësku, takže tak dopadne většina pokusů jízdy na skůtru (u mě to trvalo 3000 km).Jinak.. je to samozřejmě dobře, že se to schválilo, protože dost lidí teď přejde z 50 na 125, takže přestanou být nebezpečnou brzdou provozu. Bohužel stále platí.. jne an valstní nebezpečí... A jen čas ukáže, zda-li se to u nás rozmůže a nebo si to popoleží v emocnici a boom zase ustane. Je tady ale možnost výběru a to je hlavní. 125 už opravdu stačí (na ježdění do práce).

LUDIX
12. února • 13:06

musím Vám dát za pravdu.Jezdím již víc jak 40 let a v poslední době i na skutru ,,50".Na kruháku plechovkáři vytlačují,na silnici jezdí v těsně kolem a to nemluvím o kamionech.Nejsem ani tak brzdou provozu,hlavně v městě,ale nesmíte jezdit na na stroji Asijské výroby a na 4taktu.Autor článku má pravdu,na dobrého skutra na semaforu moc aut nemá.Pro mě to je přínos,ale neumím si představit řidiče,který na to sedne a neumí to.

Doporučujeme

Články odjinud