Na dvě kola bez autoškoly. Bude více mrtvých?

Před několika dny, 19. ledna, nastala na našich silnicích jedna velká změna týkající se provozu motocyklů. Každý, kdo vlastní řidičský průkaz skupiny B, má nyní možnost řídit motocykly do obsahu 125 kubických centimetrů…

Zákonodárci si od tohoto kroku slibují zmenšení počtu automobilů v přeplněných centrech měst. Asi to u nás nebude nikdy vypadat jako v Římě nebo Paříži, ale určitě změna k lepšímu nastane. 

Dokladem toho je, že prodejci již od loňského podzimu hlásí výrazně zvýšený zájem a letos se čeká nárůst prodejů v řádu desítek procent.

Vlastně jen skútry

Omezení obsahu motoru ovšem není jediné. Dalšími jsou maximální výkon 11 kW a automatická převodovka. Zejména druhá podmínka je zásadní, protože omezuje využití prakticky pouze na skútry.

Dosud platilo, že s řidičským průkazem skupiny B lze řídit motocykl do obsahu 50 kubíků a maximální rychlostí 45 km/h. Stopětadvacítky už běžně zvládnou přes 100 km/h, nejrychlejší se rozjedou až ke 120 km/h.

S takovým strojem už není problém vydat se ani na dálnici, navíc bez nutnosti mít dálniční známku. Díky menším rozměrům neexistují dopravní zácpy nebo fronty na semaforech. Dokud nenarazíte na nervózního „plechovkáře“, který neunese, že vy jedete a on stojí…

Z křižovatky vyrazí skútr také vždy jako první, protože zrychlením na něj stačí jen opravdu rychlá sportovní auta. A to vše při průměrné spotřebě do tří litrů.

Přitom nejlevnější nový stroj se dá pořídit ve značkovém obchodě kolem 25 000 korun.

Kolik mrtvých? Zraněných?

Jsme ale v Čechách, takže nemůže být vše jen pozitivní. Na relativně rychlou motorku nyní může sednout každý, kdo smí řídit auto, aniž by měl sebemenší praxi za řídítky s plynovou rukojetí.

Určitě nechci strašit, jak přibudou desítky mrtvých, sotva se oteplí a na silnicích se objeví tisíce nezkušených motorkářů. Jízda v jedné stopě má ale své zákonitosti a úskalí a ty by se neměly poznávat až v provozu.

Bude nemálo skútrů poležených na boku, protože řidič vzal za brzdu až moc. Nebo v příkopu, hůře na chodníku, když se v zatáčce lekl a místo toho, aby motorku více naklonil, tak se narovnal a…

Stačilo by, kdyby zájemce o skútr musel absolvovat třeba jen hodinu na základní seznámení v autoškole a potvrzení měl u sebe. Ještě markantnější je to u současných žáků autoškol, kde by od platnosti vyhlášky byla povinnost svezení na skútru a naučit se základy.

Proč tomu tak není, vědí jen naši zákonodárci. A i o tom se dá u většiny pochybovat.

Perlička na závěr

S řidičským oprávněním skupiny B můžete vyrazit na skútru s maximálkou 120km/h, na 50 let starého Pionýra s čtvrtinovým výkonem, co dá šedesátku z dlouhého kopce, ale sednout nesmíte, protože ten nemá automatickou převodovku…

 

Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman | 3 příspěvky
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků