Na dvě kola bez autoškoly. Bude více mrtvých?

Před několika dny, 19. ledna, nastala na našich silnicích jedna velká změna týkající se provozu motocyklů. Každý, kdo vlastní řidičský průkaz skupiny B, má nyní možnost řídit motocykly do obsahu 125 kubických centimetrů…

Zákonodárci si od tohoto kroku slibují zmenšení počtu automobilů v přeplněných centrech měst. Asi to u nás nebude nikdy vypadat jako v Římě nebo Paříži, ale určitě změna k lepšímu nastane. 

Dokladem toho je, že prodejci již od loňského podzimu hlásí výrazně zvýšený zájem a letos se čeká nárůst prodejů v řádu desítek procent.

Vlastně jen skútry

Omezení obsahu motoru ovšem není jediné. Dalšími jsou maximální výkon 11 kW a automatická převodovka. Zejména druhá podmínka je zásadní, protože omezuje využití prakticky pouze na skútry.

Dosud platilo, že s řidičským průkazem skupiny B lze řídit motocykl do obsahu 50 kubíků a maximální rychlostí 45 km/h. Stopětadvacítky už běžně zvládnou přes 100 km/h, nejrychlejší se rozjedou až ke 120 km/h.

S takovým strojem už není problém vydat se ani na dálnici, navíc bez nutnosti mít dálniční známku. Díky menším rozměrům neexistují dopravní zácpy nebo fronty na semaforech. Dokud nenarazíte na nervózního „plechovkáře“, který neunese, že vy jedete a on stojí…

Z křižovatky vyrazí skútr také vždy jako první, protože zrychlením na něj stačí jen opravdu rychlá sportovní auta. A to vše při průměrné spotřebě do tří litrů.

Přitom nejlevnější nový stroj se dá pořídit ve značkovém obchodě kolem 25 000 korun.

Kolik mrtvých? Zraněných?

Jsme ale v Čechách, takže nemůže být vše jen pozitivní. Na relativně rychlou motorku nyní může sednout každý, kdo smí řídit auto, aniž by měl sebemenší praxi za řídítky s plynovou rukojetí.

Určitě nechci strašit, jak přibudou desítky mrtvých, sotva se oteplí a na silnicích se objeví tisíce nezkušených motorkářů. Jízda v jedné stopě má ale své zákonitosti a úskalí a ty by se neměly poznávat až v provozu.

Bude nemálo skútrů poležených na boku, protože řidič vzal za brzdu až moc. Nebo v příkopu, hůře na chodníku, když se v zatáčce lekl a místo toho, aby motorku více naklonil, tak se narovnal a…

Stačilo by, kdyby zájemce o skútr musel absolvovat třeba jen hodinu na základní seznámení v autoškole a potvrzení měl u sebe. Ještě markantnější je to u současných žáků autoškol, kde by od platnosti vyhlášky byla povinnost svezení na skútru a naučit se základy.

Proč tomu tak není, vědí jen naši zákonodárci. A i o tom se dá u většiny pochybovat.

Perlička na závěr

S řidičským oprávněním skupiny B můžete vyrazit na skútru s maximálkou 120km/h, na 50 let starého Pionýra s čtvrtinovým výkonem, co dá šedesátku z dlouhého kopce, ale sednout nesmíte, protože ten nemá automatickou převodovku…

 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků