Toyota vystavuje na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas studii „auta budoucnosti“. Futuristický sedan je poháněn palivovými články, které vyrábějí elektřinu z vodíku. Stejně jako u všech prototypů s tímto typem pohonu přitom nevznikají jiné emise než vodní pára.
Vodíková Toyota se začne prodávat už příští rok
Koncept japonského výrobce se pyšní použitelným dojezdem i dynamikou. S plnou nádrží vodíku by měl ujet bezmála 500 km a zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne přibližně za 10 sekund. Doplnění nádrže přitom podle Toyoty trvá jen tři až pět minut. (Čas potřebný k hledání čerpací stanice nabízející vodík v tom očividně započítán není.)
„Auta na vodík vstoupí do našich životů mnohem dříve, než si řada lidí myslí, a v daleko větších počtech, než kdokoliv předpokládá,“ řekl viceprezident americké Toyoty Bob Carter.
Toyota poháněná palivovými články by se měla objevit v prodeji už příští rok. Nejprve v Kalifornii, která hodlá vybudovat 20 čerpacích stanic na vodík v roce 2015. Do roku 2024 by jich mělo být celkem sto.
Ještě letos slibuje Toyota zveřejnit název modelu, jeho technické údaje i prognózu prodejních výsledků.
V roce 2015 chtějí spustit prodej aut poháněných palivovými články také Honda a Hyundai. Automobilky Mercedes, Ford a Renault oznámily začátkem roku 2013 uzavření dohody, jejímž výsledkem by měla být sériová výroba vodíkových vozů těchto značek do roku 2017.