Na brzdě: Volkswagen Passat Variant GTE

51 komentářů

nochainmall
30. března • 22:06

Za tři roky v autobazaru za bratru 600 tisíc.

Smx
31. března • 9:52

No nevím.. S baterkou tou dobou už v hajzlu, to bude mít cenu asi ještě menší..

Martin
30. března • 11:44

A to byl zase speciální model určený pro testy, co ? :-D:-D:-D Známe VW ...

Vana666
29. března • 7:53

Protože těch docela zásadních nejasností ohledně výsledků i postupu měření je více, chtěl bych požádat redakci o vysvětlení :1. Proč je ve videu ukázán pro elektrický mod úplně jiný graf (čas 0:48) než ten co je v textu článku ?2. Jakto že v grafu na videu je změřen max.výkon při 2894 ot. když dle textu článku omezovač zasahoval už v 1907 otáčkách ? Jednalo se o jiný rychlostní stupeň ? Proč jsou v obou grafech odlišné i max. hodnoty ?3. Na který rychlostní stupeň tedy probíhalo měření a je tento stupeň opravdu zpřevodován tak že 1907 otáčkám elmotoru odpovídá 130 kmh jak se píše v textu ? Pokud ano, dosáhla přední kola obvodové rychlosti přes 400 kmh při max. otáčkách spalovacího motoru ?4. Čím je způsobený tak nízký přenos hnací síly kol na válce při počátku elektrických měření ? Není přece možné, aby součinitel tření kolísal v tak širokém rozsahu (při cca 900 otáčkách je dle grafu adheze poloviční, při nižších otáčkách ještě menší). Proč vlastně graf nezačíná z nulových otáček ? Není příčinou chybná funkce válcové brzdy nebo chybný způsob měření ? 5. Proč je naměřený výkon v elektrickém modu navyšován dle DIN 70020 (jednou o 2,7%, podruhé o 2,9%)Uvítal bych kdyby redakce konečně prolomila bobříka mlčení kterého drží od počátku všech měření na brzdách a konečně záležitost trochu osvětlila. Takže děkuji předem za odpovědi

Vana666
24. března • 21:29

Nerozumím měření v režimu E-mode.:- Není mi jasné, proč na začátku rozjezdu kola nebyla schoopna přenést téměř žádnou hnací sílu, ale po překročení 1200 ot. (cca 80 kmh) již přenášela hnací sílu bez problémů v plné výši. Proč ?- Pokud při rychlosti 130 kmh elektromotor dosáhl výkonu 67 kW, vyplývá z toho hnací síla 1850 N. Takže každé přední kolo přenášelo trakční sílu maximálně cca 930 N. Nechápu jak můžou kola při tak nízké síle prokluzovat, vyplývá z toho koeficient tření jen cca 0,25 což je hodnota dosahovaná na sněhu. Proč je to tak málo ?- Pokud nastavení omezovače na 130 kmh odpovídá pouhým 1907 otáčkám elektromotoru, z takového zpřevodování vyplývá že při 6000 ot. (konec měření) by auto jelo rychlostí 410 kmh. Kde je chyba ?

Čech
24. března • 23:43

Válce jsou hladké a taky něco váží, takže než se roztočí, kola kloužou.
Chyba u rychlosti asi nebude nikde, auto by teoreticky asi těch 410km na elektriku jelo. Ale pouze ve vakuu, v praxi mu to samozřejmě odpor vzduchu + malý výkon nedovolí (nemluvě o omezovači).

Vana666
25. března • 6:33

Čech: Nemůžu souhlasit, tvoje vysvětlení je podobné jako to v článku, obě však postrádají logiku.- Kola asi klouzaly, to nerozporuju, ale není jasné proč by tím prokluzem měly ztratily adhezi tak moc. Na počátku rozjezdu je v grafu hnací síla jen minimální !
Vysvětlení že "...Pneumatiky nejsou schopné přenést takový příval točivého momentu na válce..." neobstojí, přece i prokluzující pneumatika má běžně velmi vysokou adhezi a hnací síla byla tedy měla být stále okolo maxima. Ty i autor testu v podstatě říkáte že když pneumatika nemůže přenést plnou sílu, tak raději nepřenáší skoro nic. Což je v ostrém rozporu s praxí. - Dále, jak by se vůbec válce mohly roztočit s tak nízkou silou ? Vždyť by ten počáteční rozběh musel trval neskutečně dlouho. Navíc graf začíná až při cca 930 otáčkách, proč není úplně od nuly ?
A druhá tvoje odpověď taky nevysvětluje nic. Při měření v režimech Hybrid a GTE roztočili motor pokaždé přes 6000 otáček a žádný omezovač nezasáhl (případně pokud zasáhl, tak až nad 5500 ot. kde grafy prudce klesají což je taky podivné když dle výrobce ten 1,4 TSI má držet maximum výkonu až do šesti tisíc !)
Ptám se tedy, točily se při těch 6000 otáčkách hnací kola rychlostí 410 kmh ? A co na to pneumatiky ?

Čech
25. března • 15:53

Ty pořád ale operuješ s grafem , kde je z počátku zobrazena malá síla, ale ta je chybná!! Právě proto že kola klouzala. Ten krouťák jde naplno prakticky od nuly a ne že je to malá síla, takže na začátku opravdu na válce nemusí skoro nic přenést. Proč myslíš, že pneumatiky musí mít při prokluzu stále vysokou adhezi?
U té rychlosti chybí víc informací- je elektromotor spojen s nápravami na přímo? Počítám že jo. Točí se se spalovacím i v těch vysokých otáčkách? Podle kombinovaného výkonu asi ne. Podle čeho tam zasahuje omezovač, Na Youtube vůbec při e-modu neběží otáčkoměr. atd. Takže bůh ví.

Vana666
25. března • 16:37

Myslím si že pneumatiky musí mít při prokluzu stále vysokou adhezi proto, že je to odborně dokázané a praxe tomu zcela odpovídá. Když se rozjíždím s kvičícími koly, akcelerace je prakticky stejná jako když kola pak přestanou gumovat.
Ty snad máš jiné poznatky ?? Kdyby prokluzující kolo nepřenášelo žádnou sílu, auto s protáčejícími se koly by se na na asfaltu nikdy nerozjelo a auto se zablokovanými koly nikdy nezabrzdilo. Dyť je to nesmysl
A proč si myslíš že k elektromotoru nemáme informace ? V článku je jasně napsané, elektromotor se spojkou připojuje ke spalováku takže se v hybridním režimu točí společně a oba zákonitě pohání kola přes převodovku. V žádném případě není elektromotor spojen s nápravami přímo.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
legr
25. března • 18:22

Co je "odborně dokázané"? Že auto na mokru má stejnou adhezi , když hrabe jako když nehrabe?
Proč myslíš ,že F1 měli kontrolu trakce při startu? Protože prokluz má stejnou adhezi? A kdo psal , že při prokluzu není žádná adheze?
K tomu elektromotoru- takže pokud běží jen elektromotor, je zpřevodovaný? Tomu zase trochu odporuje to video. Viděl jsi ho?
Ale může bejt, já tvrdim, že ty informace tam nejsou.

honza
29. března • 22:03

Auto má převodovku s více stupni a proto na rozjezdu dokáže hrabat a později už ne - přitom motor je furt stejně silný. Jenže ve zkušebně se měří na jeden stupeň, setrvačnost válců je konstantní a pokud pneu přenesou maximální moment na daný stupeň v nějakých otáčkách, měly by ho přenést na stejný stupeň i za rozběhu. Praxe je navíc taková, že schopnost přenášet moment s rostoucí rychlostí klesá, tady tvrdí opak. U běžného auta to řidič nepozná, páč má mizerný výkon a není vybaveno měřící aparaturou. Aby došlo k velkému prokluzu za rozběhu, pak by rozběhový moment musel být daleko vyšší než ten udávaný / naměřený. Jenže tohle není tento případ, protože výrobce neuvádí, že rozběhový moment je třeba 500 Nm. Jak připomíná Vana, ani to by nestačilo k tomu, aby na rozběhu byla skoro nula. To by ten rozběhový moment musel být obrovský. Navíc naměřená momentová křivka je příliš "estetická" na to, aby odpovídala skluzu pneu.

honza
29. března • 22:32

Ještě mne napadlo pár souvislostí. Ten elektromotor je vsunut mezi spalovák a převodovku souose do série, což není ideální pro jeho chlazení. Momentová křivka je zřejmě uměle zakulacená, aby za nízkých otáček neprotékaly přes EM velké proudy a dal se uchladit (v oleji?). Výhodou naopak je, že moment na kolech lze zvýšit změnou převodového stupně, s čímž jednotka asi počítá. Při rozjezdu na jedničku může být průběh krátkodobě odlišný. Na válcích se však měří bez řazení na vysoký stupeň a proto je vidět i ten podivný rozběh, který by v praxi nikdy nenastal. Automat si odřadí podle potřeby.

Vana666
30. března • 7:07

Elektromotor je kapalinou chlazený, píše se to v tvém odkazu níže (dik za něj, potvrzuje info o uspořádání pohonu). Co se týká prokluzu v návaznosti na graf, souhlasím že tvar křivky a její uhlazenost tomu vůbec neodpovídá. Mám docela podezření, že Dieselpower si z redakce Autorevue dělá tak trochu legraci. Jak jinak si vysvětlit například tu dodatečnou korekci výkonu elektromotoru dle DIN 70020 ?

honza
30. března • 12:27

Pokud by chtěla redakce ověřit, zda kola skutečně prokluzují na válcích, mohla test zopakovat s ubraným plynem na rozjezdu tak, jako to dělají normální řidiči v praxi. Dle její teorie by měl být rozběhový moment výrazně lepší. To neudělala, ale jasno v tom má... Dieselpower dodává to, co prodává, technicky málo zdatná redakce si výsledky interpretuje dle svého. Co znamená navýšení dle DIN nevím. Taky nevím, zda má cenu chtít vysvětlení zrovna po redakci.

Vana666
30. března • 15:24

Ten prokluz bych vyřešli ještě sofistikovaněji, prostě bych na blatníky posadil dva pořádné chlapy.Jinak co se týká navýšení výkonu dle DIN 70020, tahle norma předepisuje přepočet výkonu jednoduchým vzorečkem dle aktuálního tlaku a teploty vzduchu ve vztahu k etalonovým hodnotám, protože jak známo spalovací motor je tepelný stroj a jeho výkon, moment i účinnost na těchto kolísavých parametrech silně závisí.
Proč ovšem v Dieselpoweru takto přepočítávají i výkon elektromotoru je mi záhadou a chtěl jsem to vysvětlit po redakci, protože ona ty výsledky tady prezentuje. Dokonce VW chválí že ten (uměle navýšený) moment je větší než údaj výrobce.Nicméně vzhledem k vytrvalému mlčení ke všem otázkám začínám mít taky pocit, že redakce moc ani netuší, o čem je vlastně řeč.

Vana666
25. března • 19:07

Za prvé - o mokru nikdo nemluvilZa druhé - závislost adheze na skluzu je odborně dokázaná například tady, strana 24, 25 ..
http://www.kme.zcu.cz/download/predmety/468-mec... ...
praktické zkušenosti teorii potvrzujíZa třetí - F1 měla kontrolu trakce aby nespálili gumy nadměrným prokluzem a aby odstartovali co nejrychleji. Pokud si nastuduješ pdf z odkazu, zejména závislost tečných sil na měrném skluzu, pochopíš proč.Za čtvrté - prakticky každý trakční elektromotor je zpřevodovaný. Platí to i pro testovaný Passat, ten má kromě stálého převodu dokonce i šestistupňové DSG. Píše se to v textuA video akorát ukazuje v elektrickém režimu zcela jiný graf než ten co je v textu, se zcela odlišnými hodnotami. Takže by nám ty rozpory asi měla objasnit redakce

josephko
24. března • 20:01

Toto je prvý medzistupeň k čisto elektrickým vozidlám. V tomto Passate je ešte hlavným motorom benzínový a pomocným elektrický.
Ďalším medzistupňom budú autá, kde bude hlavným motorom elektrický a spaľovací bude len v prípade potreby dobíjať batérie.
No a posledný stupeň budú čisté elektromobily. Celkom sa na tú budúcnosť teším.
Predtým som nechápal, prečo ľudia v 19. storočí boli proti železnici, proti prvým strojom v textilných fabrikách a v poľnohospodárstve alebo proti automobilom. V súčasnosti v čase, kedy tak veľa ľudí spochybňuje v autách pohon elektrinou, mi to však už dáva zmysel. Veľa ľudí, možno väčšina, nemá rado radikálne zmeny a podvedome sa ich boja.
Riešenie je však vždy jednoduché a evolúcia to zariadi sama: jednoducho generácia, ktorá sa obáva nových technológií, jednoducho vymrie, a tá nasledujúca chápe nové technológie ako samozrejmosť.

Antiautomat
31. března • 19:27

josephko: ludia boli proti strojom kvoli strachu aby neprisli o pracu a aby ich kapitalista /vlastnik vyrobneho prostriedku/ nevyhodil na ulicu. Pleties si pojmy a dojmy.

Tycoon
25. března • 7:52

Možná ano. Ale elektromobil není "nová technologie", naopak, je to starší technologie. První elektromobil jezdily v době, když ještě Karl Benz nebyl na světě. Na začátku 20. století byly parní automobily a elektromobily vytlačeny z trhu automobily se spalovacím motorem. Teď máme začátek 21. století a elektromobily se hlásí o druhou šanci.

Kuk Vykuk
25. března • 15:31

To je jenom rapidním vývojem baterek díky mobilům. Viz českej VW Golf 3 Storm, 20 let starej elektrovůz, do kterýho dali nový LiFePO4 baterky a rázem měli dojezd 250 km. Kam se hrabou nový elektro pekáče za milión jako i3, eGolf či Mercedes B.

stealth
25. března • 6:21

Když se podívám hodně hluboko do své automobilové duše, tak si nemyslím, že bych se obával nových technologií (i3 je před objednáním). Ale proč sakra myslet elektricky, když spalování ropných produktů je tak strašně moc vzrušující. Tobě nemrazí v zádech a nemáš husí kůži, když kolem Tebe projede rozzuřený býk nebo dvanáctiválec s koněm na kapotě? To není o nových technologiích, to je o vůni spáleného ropného produktu. Elektromobilita nemá dle mého ještě duši, je to taková bezpohlavní záležitost.
Takže až vymřu já, společně s americkými osmiválci, tak nastane to, na co se těšíš. Doba elektrická, doba přepravy z bodu A do bodu B.

Kuk Vykuk
25. března • 15:16

Bez urážky máš to všechno popletený ;)Takže popořadě:
1. Teď s těsně před příchodem 300 km elektroaut kupovat BMW i3 s se směšným dojezdem je hodně velká neprozíravost. Vo kolik asi pak propadne cena až to budeš prodávat jako vojetinu, když to bude mít prd dojezd? i3 je moc pěkný vozítko, ale s tím směšným dojezdem by to měli spíš přidávat zdarma k vasektomii :) Už vidím jak za chvíli BMW s velkou pompou ohlásí, že tam dali větší baterku. Hmmm, té zajímavý, že to najdenou půjde tam nacpat ten větší dojezd... :)
2. Mě mrazí v zádech když 2 tunovej elektrickej rodinej 7 místnej sedan se 2 kuframa porazí na hlavu všechny benzínový speciály ve sprintu na drag stripu. A dá to tak jak vyjel z továrny, na spotřebních gumách a na jednu baterku, bez jedinýho zaváhání, prokluzu, kroucení celýho draku, šílenejch ztrát energie, tření, vo smradu a hluku ani nemluvě. A to že ten upgrejd se proved na dálku ve vaší garáži jenom přehráním firmwaru, když vy spíte tak z toho mě ukrutně mrazí. Když si nejdřív myslíš že soupeř jen zaspal na startu, ale u pátýho zoufalce se spalovákem ti dojde, že nikdo nezaspal, že prostě jenom ten šíleně složitej roklepanej stroj se spalovákem prostě nedokáže předat svůj výkon okamžitě od první tisíciny vteřiny na asfalt, tak ti najednou jasný, že celý to stoletý pinožení se za výkonem a rychlostí je totálně v hajzlu!!! Pro mě je důležitý zrychlení a kdo vyhrál a to mi ztychluje tep. Spojování výkonu, přetížení a rychlosti s fetišem hluku, kouře a smradu je už jen přežitek.
3. Miluju zvuk předoucí V8 a krůzing s klasickou amerikou, ale zbytečný skučení řvoucích strojoven, za který musíš utratit 12 milionů, aby měl aspoň stejnej vodpich jak 6x levnější rodinej sedan mi už přijde najednou zbytečný. Je to sice smutný a trochu nefér vůči těm, krásným strojům, ale už je to tak. Už jsou to jen takový krásný kuriozity. Případy lidí který se po koupi Tesli za pár měsíců zbavili svejch dvou Ferarri či byli nevěrný svému Lambu se množej jak epidemie. Teď najdou jsou všechny tydle musklkáry a supersporty jak napumpovanej kulturista co zklame v posteli :D Vypadaj impozantně, ale skutek utek.Duši hledej ve výkonu a ne ve funění :)

Martin
30. března • 11:50

To vypadá na hodně velký komplex z malého ...

Vana666
25. března • 16:26

U elektromobilu není problém s výkonem a tedy ani se zrychlením.
Problém je aby mu ten výkon vydržel trochu déle než na pár drag race.

Kuk Vykuk
26. března • 3:27

Když se budeš hodně snažit tak možná těch 900 km taky dáš. ;-)
http://www.teslarati.com/tesla-85d-sets-record-550... ... Když na to dupneš tak to vycucneš stejně rychle jako nádrž vod Veyrona :)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vana666
26. března • 5:03

Teď jsi jen potvrdil tu zoufalost a tragédii. V Tesle museli vypout všechno co bere proud včetně AC, topili si tam dvěma fény s vlastníma baterkama a gumy nabušili na 3,5 barů. Výsledem je, že ten mnohasetkoňový zázrak upachtěně s průměrem ani ne 33 km/h dosáhl dojezd jaký dá s přehledem za nesrovnatelně kratší dobu kdejaký turbodiesel, který navíc koupíš za zlomek ceny Tesly.

Kuk Vykuk
28. března • 7:18

Vůbec si to nepochopil, Tesla neujede trapnejch 100km, ale vodveze tě 500 km. Toliko odpověď na to zda vydrží vo něco dýl než jen pár sprintů ;-)
Až tě časem nepustěj bez mastnýho poplatku s dízlem do města, tak už ti bude prd platný za kolik ho máš a 2 auta asi nebudeš chtit živit. Btw i Porschem se dá udělat skvělá eko jízda, když se chce ;)

Vana666
28. března • 8:50

Až mě časem nepustí s dieselem do města, tak to potom budu řešit. A jsem rád že to nemusím řešit teď, ono to zatím moc řešení ani nemá.
Jinak auta momentálně živím čtyři

Kuk Vykuk
29. března • 1:00

V Paříži už s tím vyhrožujou teď.

Vana666
29. března • 6:09

.. a třeba v Zermattu to platí už dávno.
Nicméně ani tam, ani do Paříže autem nejezdím takže mi je to fuk.

Kuk Vykuk
25. března • 3:07

Jak budou? Ty auta co jsi vyjmenoval už dávno existujou. To jenom Folkswágen je s hybridama pozadu. ;-)

stealth
25. března • 6:36

Jinak, já si myslím, že koncern VW moc pozadu není. Stačí se podívat na Audi v motorsportu:https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_R18... Dost těžký závod těch 24h LeMans, že? 13 vítězství ve všech sezónách, z toho 3 první místa pro hybrid. Ještě máš pocit, že je VW pozadu? Příště, než něco napíšu, tak se odprostím od keců alá "Folkswágen" a píšu co nejvíce objektivně... Díky ;-)

bzzz
25. března • 7:35

Nekdo je vice videt v (super)sport a premiovce, nekdo uz to seka jako Bata cvicky do bezne dostupnych aut. Uvidime, az to vypukne naplno. Fandim vsem, kteri nas posunou dale.

stealth01
25. března • 8:53

Naprosto souhlasím. A díky za tento názor. Taky fandím všem automobilkám, aby posunovali dále mobilitu. Důležité je, že si můžeme vybrat (zatím) mezi čistým elektromobilem, hybridem, úsporným dieslem nebo řvoucí osmiválcovou bestií. Tato svoboda ať nikdy neskončí...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Kuk Vykuk
25. března • 13:47

Před LeMan a všemi vítězi LeMan naprosto smekám!Ale my se tu bavíme o spotřebních autech a ne o motorsportu natož o špičkovém. To už jsou dávno jiné plavební dráhy. K čemu nám jsou úspěchy VW Audi, když trh už není přes 10 let zplavenej fantastickejma koncernovejma hybridama a teprv teď (po diesegate průserru) s nima milostivě a velmi vlazně přicházej???
Smutnou pravdou je že top motorsport už dávno nedodává technologie pro bežný auta. Buď jsou extra drahý nebo vyžitelný leda tak v leteckým či kosmickým průmyslu.Zatím jenom BMW se snaží dostat cenu uhlíkových vláken na úroveň ceny oceli. Samozřejmě s co nejkratší uhlíkovou stopou.

Kuk Vykuk
25. března • 14:13

Ještě k těm závodům, vůbec první auto, které kdy překonalo 100 km/h bylo francouzské elektroauto ;-)

dr.spiritus
25. března • 18:05

Camille Jenatzy byl Belgičan, auto si postavil sám, takže bylo nejspíš tím pádem taky belgický...;-);-);-)

Kuk Vykuk
26. března • 3:37

Evidentně bude trpět syndromem Hercula Poirota, také automaticky považovaného za frantíka :-)

stealth
25. března • 6:26

Pravda, sice se to píše VolksWagen, ale v pohodě. Technologie udává Evropa. Stačí se podívat na hybridy nejvyšší třídy (P1, 918) nebo na auta, která slučují výkony elektromotoru a benzinu (LaFerrari). Nesmíme ale zapomínat ani na i8, to je taky vysoká technologická laťka. Nikdo jiný mě jako příklad nenapadá.

Kuk Vykuk
25. března • 13:31

Ale jdi ty, takže Toyota se svou geniální hybridní technikou v Priusu co najezdila bambiliony km po planetě neexistuje??? Lol
Podle statisk bych řekl, že zatím vede Japonsko. Technicky zdatnější tě rádi poučí.

Kuk Vykuk
25. března • 3:09

Budoucnost už byla jenom ty jsi zaspal?

stealth
25. března • 6:23

Výborná věta... "Budoucnost už byla"... :-))
Nejsi náhodou v nějakém příbuzenském poměru z Erichem Von Danikenem?

neodborník
25. března • 10:17

No spíš by mohl být příbuzný, nebo spíš znalý, s nějakým Porschem. Ten zkonstruoval a vyrobil funkčního "hybrida" v roce 1900. Tedy v dost vzdálené minulosti, co si dnes někteří myslí že je, či bude budoucnost..

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Driver
25. března • 13:33

To, co jsi napsal ale nikdo neví. Všichni si myslí, že někdejší, dnes už překonaná slepá ulička, je dnešní nová technologie. Je to jako s řepkou a s biopalivy, co se vozí přes půl zeměkoule. Jsou to totální ale TOTÁLNÍ přešlapy. Proč? Protože na tom někdo vydělá, a prezentuje to zaomocí lobingu za ekologii. Tak je to prosté. Rakovinu taky vyléčí jen přírodní látky, a nikdo kromě klinik v číně to nedělá. Lepší je léčit chemií a nevyléčit, ale léčit dál a je to zase byznys. Prostě když chcete vydělávat víc než Šejkové, tak musíte zlobovat řízení státu a za pomocí zastaralých technologií, převzít jejich tržby. Akorát místo těžby ropy jedete přes ČEZ a pak už stačí jen protlačit elektromobily. Kdo měl v domě na začátku devadesátých let elektrické přímotopy, tak ví, jak se stát zachoval. Dva roky masivní podpora, a jakmile byla klientela, uvalil na to daň a fakticky tak zvedl cenu elektřiny. Výsledek, přímotopy všichni vyházeli. Teď se to řeší tak, že na spalovací motory už v budoucnu nepřejdeš zpět, až se cena jejich provozu zvedne o daň pro stát, protože budou přísné emisní normy. Elektromotor je totiž pokrokový až tehdy, když nepohání kola, ale generátor. (Magnetický)

Kuk Vykuk
25. března • 14:05

1. Btw zrovna předevčírem Rockefeleři po 145 letech přestali investovat do ropy a uhlí a dali Exxonu adié ;)
...hm hm čert ví co z toho vzejde.
2. V USA se místo 240 plánovaných uhelných elektráren staví jenom jedna, akcie uhelnejch dolů jdou ke dnu a provozovatelé obnovitelnejch elektráren už lobují na stejný úrovni jako ostatní energetický lobby. Dost velkej podíl v tom má i jistej Sierra klub.
3. V americký solární energetice už maká víc lidí než ve fosilních palivech a taky se tam poprvé proinvestovalo víc peněz.
4. Vůbec si nedělám vo ničem žádný přehnaný iluze protože jakmile jde vo prachy tak to vždycky sklouzává k hrabivosti a lumpárnám, ale pokud je výsledkem to že se nám líp dejchá a naše děti nebudou muset skončit na onkologii tak je to plus ;)p.s. Dle Telegraphu amerika snad každou vteřinou dotuje ropu či fosilní paliva vůbec 10 milionama dolarů! Takže asi tak.

Driver
30. března • 13:51

kuk: 1.vzejde z toho investice do břidlicového plynu a podopora alternativních pohonů= plyn+elektro+vodík. Použití dle místních podmínek. Někde se hodí to, jinde ono.

Kuk Vykuk
25. března • 14:17

Tak pardon, byl to Guardian a je to 10 000 000 $ za minutuFossil fuels subsidised by $10m a minute, says IMF
http://www.theguardian.com/environment/2015/may/18/f... ...

Jenyk
25. března • 19:35

No Guardian bych zrovna za bernou minci nebral. Kolik jsou dotace do obnovitelných zdrojů? Z čeho budeme brát elektřinu, když nebude svítit a foukat a fosilní a iaderné eletrárny dojdou na úbytě?

Kuk Vykuk
26. března • 3:31

Až nebude svítit a foukat tak už tu dávno nebudem, tak proč to řešís?

Kuk Vykuk
25. března • 13:23

Pche hybrida!
První Porscheo auto byla l.p. 1897 čistá elektrokára s dojezdem větším než zítřejší Prius :-P
A to ten elektromotor i sám zkonstruoval.Egger-Lohner C.2 Phaeton (P1) 1897
http://auto.idnes.cz/nejpomalejsi-porsche-0tf-... ...
http://www.porsche-club.cz/historie-posche-classic-c... ... Jenže kam se hrabe starej Ferdinand na pantátu Křižíka co udělal elektroauto ještě vo 2 roky dřív 1895 ;)
http://auta5p.eu/clanky/krizik/krizik.php...

Doporučujeme

Články odjinud