Na brzdě: Opravdu má Seat Leon Cupra 290 vyšší výkon než 280?

Seat před časem vyměnil Leon Cupra 280 za posílenou verzi 290. Opravdu má novinka vyšší výkon? A jak velký je rozdíl? Zjišťovali jsme odpověď.

Seat Leon Cupra 280 osazený dvoulitrovým čtyřválcem TSI a elektronicky řízeným diferenciálem VAQ si získal celkem rychle velkou oblibu nejen u zákazníků, ale velmi pozitivně byl hodnocen v různých testech bez ohledu na to, o jakou redakci se zrovna jednalo. Tohle auto se prostě povedlo. Proto, když přicházela modernizovaná a vylepšená verze, jsme byli na výsledek velmi zvědaví. Opravdu jde Cupra ještě dále vylepšit? 

Hatchbacky | Sportovní auta | Seat | První svezení

Seat Leon Cupra 290: Může být vůbec lepší? [první jízdní dojmy]  

Samotné změny, se kterými Seat přišel, naznačují, že už příliš ne. Zatímco Octavia dostala alespoň elektronicky řízený diferenciál a Golf se mohl pochlubit podstatně výkonnějším GTI Clubsport, na Cupru zbyl nově laděný výfuk, pár detailů v interiéru a nepatrně vyšší výkon. Teď by měl mít tento automobil 213 kW (290 k). 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Hlavní novinkou pro Seat Leon Cupra 290 by měl být vyšší výkon, jenže už předchozí Cupra 290 opakovaně vykazovala výkon kolem tří stovek koní. Jak na tom tedy bude 290?

Asi tušíte, kde je problém. Ona už předchozí verze měla v praxi více než slibovaných 206 kW (280 k). Třeba kombík osazený manuální převodovkou vykázal při měření 304 koní. Skoro to vypadá, jako kdyby Seat zjistil, že je vlastně Cupra silnější, a tak přidal do označení deset koní navíc a jinak nic nezměnil. Jaké je ale realita? 

Škoda | Technika | Kombi | Srovnávací testy | Sportovní auta | Seat | Škoda Octavia

Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: Měření výkonu, dynamika

Tento týden se nám v redakci sešli hned tři zástupci ostrých hatchbacků a jedním z nich byl právě Leon Cupra 290. Návštěva u kolegů z Dieselpower tak byla vyloženě povinná. Výsledek? Rozhodně zajímavý. 

Klepněte pro větší obrázek
Výsledný graf měření ukazuje podobnou charakteristiku, jakou měla slabší Cupra 280, maximální hodnoty jsou ale opravdu vyšší. Výkon se dostal až na 315 koní

Seat Leon Cupra 290 (v době měření měl náš exemplář najeto zhruba 2500 km) vykázal výrazně vyšší výkon než slibovaných 213 kW (290 k) a vykázal také vyšší výkon než dříve měřená verze 280 s manuální převodovkou. Svého maxima dosáhl čtyřválec při 6148 ot./min, přičemž nejvyšší výkon se vyšplhal na 315,7 koní.

Výsledky měření: Seat Leon Cupra 290 vs. 280 vs. VW Golf R
  Seat Leon Cupra 290 Seat Leon Cupra 280 VW Golf R
Naměřený výkon (k) 315,7 304 318
Naměřený točivý moment (Nm) 390,6 388,8 410

Vrchol točivého momentu pak dosáhl na 390,6 Nm při 4475 ot./min. To je o 40 Nm více, než co slibují tabulky a v podstatě je to stejná hodnota, jakou vykázala už dříve měřená Cupra 280, která se dostala na 388,8 Nm. 

Klepněte pro větší obrázek
A zde ještě porovnání měření Seatu Leon Cupra 280 (světle modrá a světle červená křivka) s výsledkem měření nové verze 290

Závěr je tedy celkem jednoznačný. Ano, Cupra 290 má opravdu zhruba o deset koní vyšší výkon než 280. Akorát že místo 304 koní nabídne 315 koní. Mimochodem u VW Golf R jsme na stejné brzdě naměřili výkon vyšší pouze o tři koně, než jaký má současná nejnovější verze Leonu Cupra.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Seat Altea 1.595
Rok výroby: 2004
Stav: 112 155 km
Cena: 70 000 Kč
Seat Leon 1.986
Rok výroby: 2013
Stav: 129 262 km
Cena: 259 000 Kč
Seat Ibiza 1.198
Rok výroby: 2009
Stav: 142 406 km
Cena: 55 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek