Na brzdě: Kia cee´d 1.4 CVVT – benzin vs. LPG

Znovu jsme se během jednoho z našich redakčních testů zastavili na brzdě, abychom změřili reálný výkon motoru. Tentokrát vyšla řada na Kiu cee´d s karoserií kombi a základním motorem o objemu 1.4 litru. Proč jsme vybrali zrovna tohle auto? Jednoduše, protože šlo o verzi upravenou pro spalování LPG.

LPG se často prezentuje jako velice výhodná alternativa pro klasické benzinové motory. Přinést by měla celou řadu výhod, z nichž tou nejpodstatnější jsou náklady na jeden kilometr jízdy. LPG pořídíte výrazně levněji než litr benzínu, přičemž spotřeba se většinou zas až tolik neliší. Jak se ale projeví spalovaní LPG na výkonu motoru?

Testy | Zajímavosti | Design | SUV | Kombi | Premiéry | Fascinace | Subaru

Test Subaru Legacy/Outback: diesel vs. LPG, 2012 vs. 2013...

Tahle otázka je hlavním důvodem, proč jsme vyrazili na brzdu právě s Kiou cee´d osazenou základní benzinovou jedna-čtyřkou. Kromě toho, že si můžeme ověřit reálné hodnoty tohoto motoru, se totiž nabízí také zajímavé porovnání výkonu při jízdě na benzin a na plyn. Srovnání je o to zajímavější, že Kia ve svých oficiálních technických datech uvádí pouze hodnoty pro motor 1.4 CVVT, ne pro variantu LPG. Možná se počítá s tím, že se hodnoty neliší, ale není tomu tak.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kia cee´d SW se zařadila mezi ty automobily, které nabízejí více, než co slibuje výrobce.

Podle oficiálních tabulek nabízí motor 1.4 CVVT maximální výkon rovných 100 koní při 5500 ot./min a vrchol točivého momentu 137 Nm dostupný při 4200 ot./min. Výsledky našeho měření nejlépe prozradí přiložený graf a nutno podotknout, že ani Kia se nezařadila mezi ty automobilky, u kterých jsou naměřené hodnoty nižší, než ty udávané.

Testy | Design | Hyundai | Kia | Kombi | Srovnávací testy | Premiéry | Palivo | Hyundai i30 | Kia Ceed

Srovnávací test: Hyundai i30 Kombi vs. Kia Cee'd SW - souboj ČR-SR 1/2

Při spalování benzinu (modrá křivka) motor vykázal poměrně výrazně vyšší výkon, než udává výrobce. Při 5500 ot./min bylo naměřeno 108 koní, na úrovni 6300 ot./min dosáhl motor dokonce na 110 koní. Točivý moment (červená křivka) nabízí to nejlepší za hranicí čtyř tisíc. Maximální naměřenou hodnotou je 140 Nm (4000 ot./min), přičemž až do 5200 ot./min je točivý moment v podstatě konstantní.

Klepněte pro větší obrázek 
Průběh výkonu i točivého momentu pro LPG je téměř identický se spalováním benzinu. Křivky jsou ale celkově posazeny níže.

Pro jízdu na LPG pak platí de facto to samé, co při spalování benzinu, akorát jsou obě křivky (výkon - hnědá, točivý moment – zelená) posunuté o něco níže. Jinak přesně kopírují předchozí průběhy. Výkon tedy vrcholí na 6300 ot./min hodnotou 105 koní, točivý moment končí na 136 Nm dostupných při 4000 ot./min. Z grafu je také dobře patrné to, co se projevuje během jízdy. Tedy že motor výrazně ožije nad hranicí čtyř tisíc otáček.

Více podrobností na téma Kia cee´d 1.4 CVVT LPG očekávejte v připravovaném testu. Už teď ale můžeme říci, že v reálném provozu nižší výkon i točivý moment při spalování LPG téměř nepoznáte. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Kia Sorento 2.497
Rok výroby: 2003
Stav: 291 322 km
Cena: 44 000 Kč
Kia Sportage 1.975
Rok výroby: 2008
Stav: 147 399 km
Cena: 125 000 Kč
Kia Ceed 1.396
Rok výroby: 2014
Stav: 94 955 km
Cena: 195 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků