Na brzdě: BMW M550d

Jedna věc je teorie, jiná věc je praxe. Tohle pravidlo platí pro všechny obory, motorismus nevyjímaje. Nejčastěji se v této souvislosti hovoří o spotřebě paliva, která se od té oficiální normované liší až na výjimky vždycky. Zajímavé věci se ale dějí také u parametrů motoru.
Seznam kapitol
  1. BMW M550d
  2. Fotogalerie

Asi nikoho nepřekvapí, že výkon udávaný výrobcem se mnohdy může docela podstatně lišit. Někdy dostane zákazník nižší výkon, není ale výjimkou, že jindy dostane výkon vyšší. Poslední případ, se kterým jsem se osobně setkal, bylo naftové Subaru XV. U něj se na místo udávaných 147 koní naměřilo dokonce 166 koní, což je výsledek minimálně dost překvapující.

Náš dnešní případ ale není značka Subaru, nýbrž BMW. A rovnou jsme na brzdu vzali dost možná aktuálně to nejzajímavější, co tato německá automobilka může nabídnout – třikrát přeplňovaný naftový motor uložený do pětkového sedanu. Jaká je tato jednotka v praxi českého silničního provozu, o tom se zanedlouho dočtete v souvislosti s BMW X6 (a na naftový sedan také brzy dojde), jak velký ale vlastně doopravdy nabídne výkon a jak vysoko sahá točivý moment?

SUV | Sportovní auta | BMW | První svezení

Připravujeme: test BMW X6 M50d

Stručná teorie je následující. Řadový třílitrový šestiválec dostal tři turbodmychadla – dvě malá, jedno velké. První malé turbo začíná pracovat od těch nejnižších otáček (1000 – 1500 ot./min), následně se přidá turbo velké pro střední otáčky (1500 – 2600 ot./min) a ve vysokých otáčkách se zapojuje druhá malá turbína. Systém je docela dobře vysvětlen na oficiálním videu, které BMW zveřejnilo na začátku letošního roku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Naftové "emko" nakonec zůstalo na brzdě téměř tři hodiny. Slibované parametry jsme z něj ale nedostali.

Tím nejdůležitějším je výsledek. Trojité přeplňování má zajistit plynulý zátah v celém spektru otáček a zajímavé vrcholné hodnoty. Výrobce udává 381 koní při 4000 ot./min a 740 Nm v rozmezí od 2000 do 3000 ot./min. Naměřená realita je poněkud střízlivější.

Během celé řady měření jsme nakonec naměřili maximální výkon 352 koní při 4066 ot./min. Jak je vidět z grafu, jde pouze o jakýsi výkyv, který v praxi nepocítíte. Na druhou stranu je zajímavé, že naftový motor drží téměř konstantní výkon těsně nad hranicí 340 koní v rozmezí od 3400 ot./min do 4800 ot./min. Točivý moment dosáhl během měření na 736 Nm při 2443 ot./min, což zhruba odpovídá údajům výrobce. Jeho průběh ale oficiálním údajům neodpovídá. Co také stojí za pozornost, to je propad výkonu i točivého momentu při 2800 ot./min. Jak vyplývá z výše uvedeného, je to přesně ten moment, kdy svou činnost končí velké turbo.

Nabízí se samozřejmě otázka, kde je chyba? V úvahu připadá celkem logicky jako první možnost v měření, ale tam ji velmi pravděpodobně nenajdete. Není to jen kvůli tomu, že jsme provedli celou řadu pokusů v různých režimech jízdy, ale především kvůli tomu, že shodou okolností na Slovensku se taktéž dostalo naftové „emko“ na brzdu a i tam měl motor ke slibovanému výkonu docela daleko. Podle názoru lidí ze společnosti Dieselpower stojí velmi pravděpodobně za nižším výkonem kromě jiného nekvalitní česká nafta.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vlevo výsledný graf, vpravo pro porovnání oficiální charakteristika
 
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. BMW M550d
  2. Fotogalerie
BMW Řada 3 2.497
Rok výroby: 2006
Stav: 140 940 km
Cena: 139 000 Kč
BMW Řada 5 2.497
Rok výroby: 1996
Stav: 208 520 km
Cena: 40 000 Kč
BMW X1 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 173 000 km
Cena: 228 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků