Na brzdě: Audi RS3 Sportback

Pětiválec pod kapotou kompaktního extrémisty z Ingolstadtu slibuje na papíře opravdu oslnivé parametry. Ověřili jsme, jestli si náhodou automobilka realitu trochu nepřikrášlila.

Nejnovější Audi RS3 představuje snad nejextrémnější interpretaci ostrého hatchbacku, jaká se dá dnes koupit. Ne ve smyslu sportovní vyhraněnosti, tu přenechává Renaultu Mégane RS, ale technickou specifikací. Na rozdíl od většiny alespoň přibližně srovnatelných aut totiž Audi RS3 nemá pod kapotou dvoulitrový čtyřválec, ale pětiválec o objemu 2,5 l. V dnešní době! 

Za hodně peněz hodně slibované muziky

Automobilka slibuje kupcům ochotným zaplatit za kompaktní hatchback (i tato varianta Audi A3 je stále „jen“ derivátem Golfu) více než 1,3 milionu korun parametry snů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přeplňovaný pětiválec 2,5 l TFSI má podle výrobce dosahovat výkonu 270 kW a točivého momentu 465 Nm, navíc v širokém rozsahu otáček

V širokém rozpětí 5550-6800 ot./min. má přeplňovaný pětiválec podle oficiálních údajů dosahovat výkonu 270 kW, tedy 367 koní. A točivý moment údajně neklesne pod maximálních 465 Nm od 1625 ot./min. až do otáček nejvyššího výkonu. 

To jsou jednoduše impozantní čísla, vždyť i nejnovější Porsche 911 Carrera s přeplňovaným boxerem má parametry v podstatě totožné: 272 kW a 450 Nm. Proto jsme opět vyrazili na válcovou zkušebnu společnosti Dieselpower, abychom ověřili, jestli si v Ingolstadtu náhodou nepřibarvili tabulku technických údajů trochu narůžovo. A výsledek nás poněkud zaskočil.

Audi RS3 totiž opravdu nedosahuje udávaných hodnot výkonu a točivého momentu. Ono je překonává, a docela výrazně! Podívejte se sami:

Klepněte pro větší obrázek
Graf z válcové zkušebny ukazuje, že realita předčí oficiální údaje

Dieselpower naměřil bílému hatchbacku 298 kW (405 koní) v 5642 otáčkách za minutu. Točivý moment vyvrcholil sice „až“ v 2539 ot./min., ale hodnotou 520 Nm. Naměřený výkon je tedy asi o 10 procent a točivý moment o 12 procent vyšší, než udává výrobce. 

Jestli můžeme Audi něco vytknout, pak to, že průběhy nejsou tak ploché, jak firma slibuje. V patnácti stech otáčkách motor předvedl „jen“ 300 Nm, k nomimálním 465 se přibližuje až okolo 2200 ot./min. Stejnou nebo vyšší hodnotu však drží až do nějakých 5700 ot./min. 

Zajímavosti | Technika | BMW | Seat | BMW řada 5

Změřili jsme výkon 21 aut. Kdo nejvíc lže a kdo vám dá výkon navíc? [galerie]

Výkon má v grafu zřetelnou špičku, jejíž původ není zcela jasný. Adam Bělský z Dieselpoweru říká, že se jedná pravděpodobně o projev regulace turbodmychadla. Pro stanovení přesné diagnózy by ale bylo nutné auto podrobit dalším testům, na což nebyl prostor.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Parametry, které RS3 na „brzdě“ firmy Dieselpower předvedlo, nemají daleko k tomu, co v první polovině minulé dekády nabízelo Porsche 911 Turbo generace 996

I kdybychom ale chtěli špičkový výkon ignorovat jako neprůkazný, pořád je zřejmé, že udávaných 270 kW pětiválec servíruje nejméně od 5200 od 6700 otáček za minutu. 

Realita téměř supersportovní

Abychom zasadili výkony Audi RS3 do kontextu, vraťme se opět k připodobnění k Porsche. Třeba Porsche 996 Turbo mělo v době příchodu na trh 420 koní a 560 Nm. Ano, tenhle pětidveřový pětimístný hatchback vycházející z Golfu má parametry blízké sportovnímu kupé, jehož dynamika patřila před 13 lety na úroveň supersportů a které bylo všeobecně považováno za jedno z reálně nejrychlejších aut na běžných silnicích. 

Retro | Technika | Sportovní auta | Kupé | Audi | Sport

Audi Sport Quattro (1984): zaděláno na dobré časy

Někdy příště vás seznámíme s výkony, které RS3 s těmito dechberoucími parametry předvedla na letištní dráze. Nápověda: pomalá vážně není…

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 759 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 70 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2006
Stav: 188 530 km
Cena: 174 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků