Mýtus o mýtném: víte, kdo platí nejvíc?

Argumenty kritiků, že nejvíc ničí české dálnice a zpoplatněné silnice zahraniční kamiony, nesouhlasí s oficiálními daty výběrčích peněz. I když platí, že Česko je tranzitní zemí, nejvíc odvedli na mýtném právě domácí dopravci.

„Češi se podílejí na mýtném 57 procenty, s výrazným odstupem a 12 procenty obsazují druhou příčku slovenští sousedé,“ říká David Čermák generální ředitel ŘSD, které je provozovatelem elektronického mýtného systému v České republice.

Následují polští dopravci s 10 procenty, Maďaři s 5,5 procenty, Rumuni se 4,7 % a Němci s bezmála dvěma procenty. Bulhaři a Litevci mají 1,57, respektive 1,29 procenta z celkové vybrané částky. Mýtné brány ovšem zaznamenaly i pro naše silnice exotické dopravce ze Sýrie, Kuvajtu, Tuniska, Iránu, či Iráku.

Nejvíc se do státní kasy dostane z dálnice D1, ta přispívá eráru 36 procenty. Naopak na krátký úsek silnice 1. třídy I/46 připadlo vloni pouze 0,01 procenta vybrané sumy.

Český podíl v platbách je sice nejvyšší, ale každoročně klesá o jedno procento. Stejně tak zaznamenávají brány úbytky německých a maďarských kamionů a autobusů.

V roce 2007 se od Čechů vybralo 61,7 % z celkové sumy, od Němců 3,1 procenta. Zvyšují se naopak částky vybrané od přepravců z Polska (2007: 6 procent), Rumunska (2007: 2,2 procenta) a Bulharska (2007: 0,8 procenta). Což vede k úvahám, že západní výrobci a prodejci sahají po levnější pracovní síle v těchto zemích a snižují si přepravní náklady.

To potvrzují například i statistiky z nové části jižní části Pražského okruhu. „Začátkem týdne zaznamenáváme na okruhu mohutné přesuny kamionů směrem na Německo, na konci týdne přesně stejné dopravní objemy směřují obráceně,“ říká Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch, která mýtné smluvně provozuje.

Důvodem snižujícího se výběru peněz od dopravců od nás a z Německa však nemusí být absolutní snižování počtu přepracujících kamionů. Možný důvod tohoto trendu nabízí Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA: „Země jako je Německo nebo Česko rychleji obnovují vozový park, dopravci nakupují kamiony s emisní třídou Euro 5, přesouvají se tak do nižších mýtných tarifů a platí tak méně peněz na mýtném.“ 

29 úseků dálnic

Celkem je u nás zpoplatněno 29 úseků dálnic, rychlostních komunikací a silnic 1. třídy, ze kterých vybrala společnost Kapsch v roce 2012 8,665 mld. Kč. Český mýtný systém vybírá od těžkých nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic I. třídy již přes čtyři roky. Při jeho spuštění 1. ledna 2009 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun. Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně více než 1300 kilometrů komunikací.

Klepněte pro větší obrázek

Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy. V mýtném je zaregistrováno přes 610 tisíc aktivních uživatelů. Za pět let se vybralo celkem 34 miliardy korun.

Provozovatelem mýtného systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci GŘC, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje firma Kapsch.
 

Podíl silnic na placení mýta – TOP 10

1.D135,81 %3,103 mld. Kč
2.D515,58 %1,350 mld. Kč
3.D87,62 %651 mil. Kč
4.D116,34 %550 mil. Kč
5.D26,08 %526 mil. Kč
6.R15,99 %519 mil. Kč
7.R355,1 %441 mil. Kč
8.R103,27 %284 mil. Kč
9.R462,93 %254 mil. Kč
10.R61,75 %151 mil. Kč

Zdroj: MYTO.cz
 

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 8 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků