Mýtus o mýtném: víte, kdo platí nejvíc?

Argumenty kritiků, že nejvíc ničí české dálnice a zpoplatněné silnice zahraniční kamiony, nesouhlasí s oficiálními daty výběrčích peněz. I když platí, že Česko je tranzitní zemí, nejvíc odvedli na mýtném právě domácí dopravci.

„Češi se podílejí na mýtném 57 procenty, s výrazným odstupem a 12 procenty obsazují druhou příčku slovenští sousedé,“ říká David Čermák generální ředitel ŘSD, které je provozovatelem elektronického mýtného systému v České republice.

Následují polští dopravci s 10 procenty, Maďaři s 5,5 procenty, Rumuni se 4,7 % a Němci s bezmála dvěma procenty. Bulhaři a Litevci mají 1,57, respektive 1,29 procenta z celkové vybrané částky. Mýtné brány ovšem zaznamenaly i pro naše silnice exotické dopravce ze Sýrie, Kuvajtu, Tuniska, Iránu, či Iráku.

Nejvíc se do státní kasy dostane z dálnice D1, ta přispívá eráru 36 procenty. Naopak na krátký úsek silnice 1. třídy I/46 připadlo vloni pouze 0,01 procenta vybrané sumy.

Český podíl v platbách je sice nejvyšší, ale každoročně klesá o jedno procento. Stejně tak zaznamenávají brány úbytky německých a maďarských kamionů a autobusů.

V roce 2007 se od Čechů vybralo 61,7 % z celkové sumy, od Němců 3,1 procenta. Zvyšují se naopak částky vybrané od přepravců z Polska (2007: 6 procent), Rumunska (2007: 2,2 procenta) a Bulharska (2007: 0,8 procenta). Což vede k úvahám, že západní výrobci a prodejci sahají po levnější pracovní síle v těchto zemích a snižují si přepravní náklady.

To potvrzují například i statistiky z nové části jižní části Pražského okruhu. „Začátkem týdne zaznamenáváme na okruhu mohutné přesuny kamionů směrem na Německo, na konci týdne přesně stejné dopravní objemy směřují obráceně,“ říká Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch, která mýtné smluvně provozuje.

Důvodem snižujícího se výběru peněz od dopravců od nás a z Německa však nemusí být absolutní snižování počtu přepracujících kamionů. Možný důvod tohoto trendu nabízí Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA: „Země jako je Německo nebo Česko rychleji obnovují vozový park, dopravci nakupují kamiony s emisní třídou Euro 5, přesouvají se tak do nižších mýtných tarifů a platí tak méně peněz na mýtném.“ 

29 úseků dálnic

Celkem je u nás zpoplatněno 29 úseků dálnic, rychlostních komunikací a silnic 1. třídy, ze kterých vybrala společnost Kapsch v roce 2012 8,665 mld. Kč. Český mýtný systém vybírá od těžkých nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic I. třídy již přes čtyři roky. Při jeho spuštění 1. ledna 2009 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun. Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně více než 1300 kilometrů komunikací.

Klepněte pro větší obrázek

Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy. V mýtném je zaregistrováno přes 610 tisíc aktivních uživatelů. Za pět let se vybralo celkem 34 miliardy korun.

Provozovatelem mýtného systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci GŘC, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje firma Kapsch.
 

Podíl silnic na placení mýta – TOP 10

1.D135,81 %3,103 mld. Kč
2.D515,58 %1,350 mld. Kč
3.D87,62 %651 mil. Kč
4.D116,34 %550 mil. Kč
5.D26,08 %526 mil. Kč
6.R15,99 %519 mil. Kč
7.R355,1 %441 mil. Kč
8.R103,27 %284 mil. Kč
9.R462,93 %254 mil. Kč
10.R61,75 %151 mil. Kč

Zdroj: MYTO.cz
 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků