Mýtus o mýtném: víte, kdo platí nejvíc?

Argumenty kritiků, že nejvíc ničí české dálnice a zpoplatněné silnice zahraniční kamiony, nesouhlasí s oficiálními daty výběrčích peněz. I když platí, že Česko je tranzitní zemí, nejvíc odvedli na mýtném právě domácí dopravci.

„Češi se podílejí na mýtném 57 procenty, s výrazným odstupem a 12 procenty obsazují druhou příčku slovenští sousedé,“ říká David Čermák generální ředitel ŘSD, které je provozovatelem elektronického mýtného systému v České republice.

Následují polští dopravci s 10 procenty, Maďaři s 5,5 procenty, Rumuni se 4,7 % a Němci s bezmála dvěma procenty. Bulhaři a Litevci mají 1,57, respektive 1,29 procenta z celkové vybrané částky. Mýtné brány ovšem zaznamenaly i pro naše silnice exotické dopravce ze Sýrie, Kuvajtu, Tuniska, Iránu, či Iráku.

Nejvíc se do státní kasy dostane z dálnice D1, ta přispívá eráru 36 procenty. Naopak na krátký úsek silnice 1. třídy I/46 připadlo vloni pouze 0,01 procenta vybrané sumy.

Český podíl v platbách je sice nejvyšší, ale každoročně klesá o jedno procento. Stejně tak zaznamenávají brány úbytky německých a maďarských kamionů a autobusů.

V roce 2007 se od Čechů vybralo 61,7 % z celkové sumy, od Němců 3,1 procenta. Zvyšují se naopak částky vybrané od přepravců z Polska (2007: 6 procent), Rumunska (2007: 2,2 procenta) a Bulharska (2007: 0,8 procenta). Což vede k úvahám, že západní výrobci a prodejci sahají po levnější pracovní síle v těchto zemích a snižují si přepravní náklady.

To potvrzují například i statistiky z nové části jižní části Pražského okruhu. „Začátkem týdne zaznamenáváme na okruhu mohutné přesuny kamionů směrem na Německo, na konci týdne přesně stejné dopravní objemy směřují obráceně,“ říká Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch, která mýtné smluvně provozuje.

Důvodem snižujícího se výběru peněz od dopravců od nás a z Německa však nemusí být absolutní snižování počtu přepracujících kamionů. Možný důvod tohoto trendu nabízí Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA: „Země jako je Německo nebo Česko rychleji obnovují vozový park, dopravci nakupují kamiony s emisní třídou Euro 5, přesouvají se tak do nižších mýtných tarifů a platí tak méně peněz na mýtném.“ 

29 úseků dálnic

Celkem je u nás zpoplatněno 29 úseků dálnic, rychlostních komunikací a silnic 1. třídy, ze kterých vybrala společnost Kapsch v roce 2012 8,665 mld. Kč. Český mýtný systém vybírá od těžkých nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic I. třídy již přes čtyři roky. Při jeho spuštění 1. ledna 2009 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun. Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně více než 1300 kilometrů komunikací.

Klepněte pro větší obrázek

Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy. V mýtném je zaregistrováno přes 610 tisíc aktivních uživatelů. Za pět let se vybralo celkem 34 miliardy korun.

Provozovatelem mýtného systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci GŘC, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje firma Kapsch.
 

Podíl silnic na placení mýta – TOP 10

1.D135,81 %3,103 mld. Kč
2.D515,58 %1,350 mld. Kč
3.D87,62 %651 mil. Kč
4.D116,34 %550 mil. Kč
5.D26,08 %526 mil. Kč
6.R15,99 %519 mil. Kč
7.R355,1 %441 mil. Kč
8.R103,27 %284 mil. Kč
9.R462,93 %254 mil. Kč
10.R61,75 %151 mil. Kč

Zdroj: MYTO.cz
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků