Muži volají bez hands free, ženy nedávají přednost na přechodech

Češi za volantem nejsou zřejmě představiteli vzorných motoristů. Nedávný průzkum Direct Pojišťovny ukázal, že třiasedmdesát tuzemských řidičů občas nedodržuje pravidla silničního provozu. Poměrně vysoký počet respondentů (42 %) uvedl, že se situace na českých silnicích proti loňsku zhoršila, více jak polovina (52 %) se ovšem považuje za nadprůměrné nebo velmi dobré řidiče.

Poslednímu tvrzení ovšem příliš neodpovídá stoupající tendence přestupků v dopravním provozu. Podle policejních statistik se jich řidiči za první čtvrtletí dopustili 170 tisíc. Občasné porušování dopravních předpisů se týká převáženě mladých řidičů (85 %) do dvaceti let. Nejčastějšími přestupky jsou nepřiměřená rychlost (78 %) a volání z mobilního telefonu bez hands free (37 %). Zatímco muži za volantem se častěji přiznávají právě k telefonování bez hands free nebo jízdě bez bezpečnostních pásů, řidičky zase častěji nedávají přednost chodcům na přechodu.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto Sedmička

„Češi jsou na jedné straně sebevědomí a označují se za nadprůměrné řidiče, ale zároveň přiznávají nezodpovědnost za volantem a porušování pravidel silničního provozu. Překvapením pro nás je, že se přestupků dopouští stejné procento mužů i žen,“ řekl při prezentaci průzkumu, který na vzorku jednoho tisíce řidičů z celé republiky provedla společnost TNS Aisa, generální ředitel Direct Pojišťovny Ján Čarný.

Největším postrachem tuzemských silnic jsou agresivní řidiči a motocyklisté. Obává se jich 69 % respektive 37 % českých řidičů. „Agresivní chování na silnicích je velkým problémem. Dvě třetiny respondentů potvrdily, že setkání s agresivním řidičem má negativní vliv na jejich řízení,“ pokračoval Čarný s tím, že průzkum ukázal, které chování považují oslovení za nejrizikovější. „Řidiče nejvíce ohrožuje nebezpečné předjíždění, nadměrná rychlost a nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly.“

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto Sedmička

Zlepšení situace by prý mohla vyřešit zvýšená přítomnost dopravních policistů na silnicích a tvrdší tresty. Pro přísnější pokuty se účastníci průzkumu vyslovili zejména v případě naměření alkoholu v krvi (84 %), nebezpečného předjíždění (51 %) a nepřeměřené rychlosti (39 %). Při postihu by se mělo hledět na výši příjmů. S opatřením, s nímž před časem přišlo Ministerstvo dopravy, souhlasí víc jak polovina oslovených řidičů, proti byla třetina. „Názorem českých motoristů je, že pro řadu řidičů není tak trest na takové výši, aby se ho obávali,“ dodal Čarný.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků