Muž, který zachránil alianci Renault-Nissan, promluvil o skandálu

Patrick Pelata to odskákal za všechny. V dubnu 2011 opustil vrcholnou pozici v Renaultu. Tento krok učinil, aby zachránil svého přítele Carlose Ghosna, šéfa aliance Renault-Nissan. Nyní po měsících mlčení promluvil o pozadí aféry…

„Udělali jsme tehdy kolektivní chybu, ale bylo pro to mnoho důvodů. A koneckonců i já jsem za ni měl svoji zodpovědnost. Nemohl jsem říci, ne, byl jsem mimo,“ řekl, když se v těchto dnech rozhovořil o skandálu plnícím před dvěma roky stránky novin.

Patrick Pelata byl jeden členů malého týmu, který si Carlos Ghosn přivedl v roce 1999 do společnosti Nissan Motors, když Renault zakoupil kontrolní balík akcií v japonské společnosti.

Už tehdy měl Pelata pověst jednoho z nejschopnějších produktových stratégů. S Ghosnem se dobře znali ze studií na prestižní École Polytechnique.

Pelata stál za zmrtvýchvstáním Nissanu. A to ho přivedlo po boku Ghosna v roce 2008 zpět do Paříže. Nejprve se zabýval tržní strategií Renaultu a během globální ekonomické krize se stal druhým nejvyšším mužem v Renaultu.

Ovšem pak udělalo vedení chybu, když obvinilo ze špionáže uvnitř automobilky tři přední manažery společnosti. Nařkli je, že prodali některá firemní tajemství konkurenci.

Byznys

Fenomén dneška: špioni útočí, automobilky sčítají škody

Pelata přiznal, že u vyšetřování byl, sledoval ho zblízka. Řekl: „Neměl jsem důvod o závěrech našich vyšetřovatelů pochybovat.“

I když Renault slíbil veřejně obviněným kompenzaci a omluvil se jim, přesto za to musel někdo pykat. Francouzská vláda, která vlastní 15 procent Renaultu, tlačila tvrdě na odchod Ghosna.

„Řekli, že vrcholný management musí být hodnověrný,“ řekl Pelata. „Napadali Carlose Ghosna. Ale uvědomovali si zároveň, že kdyby odešel, tak by se aliance Renault-Nissan mohla oslabit. Proto nikdy neležel na stole žádný scénář jeho odchodu.“  

Nicméně média a veřejnost chtěli vytrvale něčí skalp. Obětním beránkem se nakonec stal Patrick Pelata. Po více než 25 letech u Renaultu v dubnu 2011 rezignoval.

„Musel jsem odejít. A dosud jsem to nestrávil,“ řekl. 

Foto: Profimedia.cz
 

Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 152 372 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Clio 1.149
Rok výroby: 2008
Stav: 49 710 km
Cena: 80 000 Kč
Renault Laguna 1.997
Rok výroby: 2010
Stav: 82 119 km
Cena: 104 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků