Muž, který zachránil alianci Renault-Nissan, promluvil o skandálu

Patrick Pelata to odskákal za všechny. V dubnu 2011 opustil vrcholnou pozici v Renaultu. Tento krok učinil, aby zachránil svého přítele Carlose Ghosna, šéfa aliance Renault-Nissan. Nyní po měsících mlčení promluvil o pozadí aféry…

„Udělali jsme tehdy kolektivní chybu, ale bylo pro to mnoho důvodů. A koneckonců i já jsem za ni měl svoji zodpovědnost. Nemohl jsem říci, ne, byl jsem mimo,“ řekl, když se v těchto dnech rozhovořil o skandálu plnícím před dvěma roky stránky novin.

Patrick Pelata byl jeden členů malého týmu, který si Carlos Ghosn přivedl v roce 1999 do společnosti Nissan Motors, když Renault zakoupil kontrolní balík akcií v japonské společnosti.

Už tehdy měl Pelata pověst jednoho z nejschopnějších produktových stratégů. S Ghosnem se dobře znali ze studií na prestižní École Polytechnique.

Pelata stál za zmrtvýchvstáním Nissanu. A to ho přivedlo po boku Ghosna v roce 2008 zpět do Paříže. Nejprve se zabýval tržní strategií Renaultu a během globální ekonomické krize se stal druhým nejvyšším mužem v Renaultu.

Ovšem pak udělalo vedení chybu, když obvinilo ze špionáže uvnitř automobilky tři přední manažery společnosti. Nařkli je, že prodali některá firemní tajemství konkurenci.

Byznys

Fenomén dneška: špioni útočí, automobilky sčítají škody

Pelata přiznal, že u vyšetřování byl, sledoval ho zblízka. Řekl: „Neměl jsem důvod o závěrech našich vyšetřovatelů pochybovat.“

I když Renault slíbil veřejně obviněným kompenzaci a omluvil se jim, přesto za to musel někdo pykat. Francouzská vláda, která vlastní 15 procent Renaultu, tlačila tvrdě na odchod Ghosna.

„Řekli, že vrcholný management musí být hodnověrný,“ řekl Pelata. „Napadali Carlose Ghosna. Ale uvědomovali si zároveň, že kdyby odešel, tak by se aliance Renault-Nissan mohla oslabit. Proto nikdy neležel na stole žádný scénář jeho odchodu.“  

Nicméně média a veřejnost chtěli vytrvale něčí skalp. Obětním beránkem se nakonec stal Patrick Pelata. Po více než 25 letech u Renaultu v dubnu 2011 rezignoval.

„Musel jsem odejít. A dosud jsem to nestrávil,“ řekl. 

Foto: Profimedia.cz
 

Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2010
Stav: 117 453 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 130 119 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 152 372 km
Cena: 40 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků