Mrkačka: zkušenosti s Mazdou 323F po 240 tisících

Mrkačka: zkušenosti s Mazdou 323F po 240 tisících

Kapitoly článku:


Sedadla, zavazadlový prostor, variabilita

Díky nízké stavbě vozu sedíte jen pár centimetrů nad vozovkou, na předních sedadlech s dobrým výhledem, na zadních však trošku utopeni s horším výhledem vpřed. Prostoru na předních tvrdších sedadlech je dostatek, pohodlně se do dobře tvarovaných sedaček usadí i 185cm vysoká osoba. Horší je to se šířkou sedadel, obéznějším budou po stranách vadit hrany sedadel, které jinak zaručují dobré boční vedení těla v zatáčkách. Výškově nastavitelný volant pomůže najít tu správnou pozici. Přední bezpečnostní pásy lze na bočním sloupku výškově nastavit.

Zadní sedadla disponují třemi bezpečnostními pásy, přičemž prostřední je jen jednobodový. Na zadních sesadlech nebudou mít problém cestující do výšky 178 cm. Nad touto hranicí začne vadit skosená střecha. Sedáky jsou přiměřeně dlouhé a sedačky pohodlně měkké, vhodné i pro delší jízdy.
Cestování v pěti cestujících na delší vzdálenosti nelze doporučit. Pod zadními sedáky se skrývá menší úložný prostor, pod kterým je umístěna palivová nádrž.

  

Zavazadelník i víčko palivové nádrže můžeme pohodlně otevírat páčkami umístěnými pod levou stranou sedadla řidiče. Zavazadlový prostor ve svých útrobách ukrývá plnohodnotné rezervní kolo a zvedák. Po vyklopení pátých dveří nevadí při nakládání spodní hrana, nýbrž zadní hrana kufru, kterou je třeba překonávat. Objem zavazadlového prostoru se pohybuje kolem 340l. Páté dveře jsou vybaveny stěračem i ostřikovačem, který však není nutný. Přes hranu pátých dveří nedochází k zašpinění skla. Zadní sedáky jsou sklopné v poměru 60:40 a zaručují rychlou přeměnu interiéru v dodávku.

Nutno podotknou, že vůz používám i pro přepravu rozměrných nákladů. Po sklopení předních i zadních sedadel bylo možno převést okapy šest metrů dlouhé. Další kuriozitou byl převoz cihlových bloků, nebo euro palet, které se pohodlně vejdou do vozu po sklopení zadních opěradel. A to díky dostatečné šířce mezi podběhy (100 cm). Pokud vždy usednu do Mazdy z jiného vozu, připadám si volněji a mám pocit že sedím v prostornějším voze, než efko ve skutečnosti je.

  

Motor

Šestnáctiventilová jedna-šestka je velmi tichý motor do doby, než mu šlápnete na krk. Nad 3 500 ot. se probudí, což je doprovázeno znatelnou zvukovou kulisou. Největší nástup zaznamenáte ve čtyřech tisících otáčkách. Pokud chcete s tímto motorem jet sportovně, musíte ho neustále vytáčet, popř. držet v otáčkách, jinak je vhodný spíše pro klidnou jízdu.

Výkon 66 kW, resp. 90 koní a točivý moment 132 Nm stačí na bezpečné předjetí, ale vždy je třeba podřadit, pak má motor ten správný švih. Motor je nejvíce hlučný v rozmezí 3 800-4 500 ot., což je nepříjemné zejména při jízdě po dálnici (130 km/h). Po překročení 4500 ot. motor opět utichne a nechá se vytočit až k hranici 7000 ot., kdy cvakne omezovač.  Řízený katalyzátor zajišťuje bezproblémové splnění normy Euro 2.

Od vozu nečekejte žádné permanentní tlačení zad do sedaček, spíše se vyřádíte v zatáčkách. Kam vůz pošlete, tam pojede. Zrychlení probíhá ve dvou vlnách. Do čtyř tisíc otáček se motor vytáčí plynule, pak nastává zlom a pocítíte razantnější zrychlení v doprovodu výrazné zvukové kulisy.

  

Podvozek

Právě podvozek patří na voze k tomu nejlepšímu. Nezávislé zavěšení všech kol, vpředu na vzpěrách McPherson a vzadu na vlečných ramenech s příčnými stabilizátory vyzývají přímo k rychlým průjezdům zatáčkami a utrhnutí vozu nehrozí ani v extrému. „Efko“ se chová spíše nedotáčivě. Jízdní vlastnosti jsou však limitovány jen pneumatikami. Standardně se na vůz montovaly třináctipalcové pneumatiky o rozměru 175/70 R13, což je krajně nedostačující. Optimální jsou 195/60 R 14, popř. kola patnáctipalcová. Vše je uzpůsobeno pro větší rozměr pneu, škoda nevyužít. Auto je s většími koly v ovládání o mnoho jistější, přestane plout a v zatáčkách vymizí pocit hrnutí do strany.

Nízko položený podvozek díky své výborné stabilitě snese i mnohem silnější motory. Důkazem může být další generace postavená na tomto podvozku s dvoulitrovým šestiválcovým motorem o výkonu 132 kW. Nastavení podvozku je příjemně tvrdé, vždy víte, co se z vozem děje. Zastánci měkkého odpružení budou však trpět. Tento podvozek byl s malými úpravami použit i u sportovní MX-3 a posloužil jako základ pro MX-5 (Miata).

Vůz se dobře chová i na zasněžených vozovkách a kvality neutrálního podvozku oceníte teprve někde na prázdném zasněženém parkovišti. Při cestách do horských středisek budou vadit především vyjeté koleje. Nízkým podvozkem často zadrhnete, naštěstí je chráněn plechem. Příčné i podélné nerovnosti vůz nerozhodí, avšak je pocítíte v zádech. To samé platí o dírách a výtlucích na vozovce.

  

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud