Motory Mazda Skyactiv – nevyšlapanou cestou

Mazda je jednou z mála automobilek, které se snaží chodit i jinými cestami. Jako příklad může posloužit Wankelův motor.

Nebo nyní nové motory Skyactiv-G a Skyactiv-D, pro něž je dnes tak módní downsizing cizím slovem.

Inženýři Mazdy se rozhodli výrazně snížit spotřebu paliva a emise vývojem nových zážehových a vznětových motorů Skyactiv, které mají stejný počet válců i zdvihový objem jako jejich předchůdci.

V případě zážehového motoru Skyactiv-G se jedná o atmosféricky plněný dvoulitr s přímým vstřikováním benzinu, jehož kompresní poměr byl zvýšen na 14:1, což je v současnosti mezi sériově vyráběnými zážehovými motory rekordní hodnota. Motor je přitom uzpůsoben pro spalování běžného benzinu Natural 95.

Klepněte pro větší obrázek
První jednotky Skyactiv se objeví ve vozech Mazda na evropském trhu v roce 2012.

Důsledné zvyšování účinnosti

Vyšší kompresní poměr znamená vyšší účinnost, která vede k lepším výkonovým parametrům a nižší spotřebě paliva. Sklon zážehového motoru k nežádoucímu „klepání“ při vysokém kompresním poměru se podařilo eliminovat mimo jiné přímým vstřikováním benzinu s lepším rozprášením paliva, použitím speciálních pístů s důmyslně tvarovanými dny a novým sběrným potrubím 4-2-1.

Motor je dále vybaven proměnným časováním sacích a výfukových ventilů. Mazda se chlubí snížením celkového tření uvnitř motoru o 30 % a snížením hmotnosti motoru o 10 %. Výsledkem má být o 15 % nižší spotřeba paliva a o 15 % vyšší točivý moment v porovnání se současným motorem 2.0 MZR.

Euro 6 bez složitých a drahých systémů

Zatímco zážehový motor Skyactiv-G je údajně stejně úsporný jako aktuální turbodiesel 2.2 MZR-CD, slibuje Mazda pro motor Skyactiv-D snížení spotřeby paliva o další pětinu. Řidiči se mohou těšit také na vyšší točivý moment v nízkých a středních otáčkách.

Bez zajímavosti není ani plnění emisní normy Euro 6 bez nákladných systémů čištění výfukových plynů zaměřených zejména na eliminaci NOx. Inženýři Mazdy přišli totiž na to, že při kompresním poměru 14:1, který je nejnižší mezi současnými sériově vyráběnými turbodiesely pro osobní vozy, je možné spalovací proces optimalizovat tak, aby vznikalo jen minimum škodlivin a motor zároveň pracoval s vysokou účinností.

Mezi technické zajímavosti motoru Skyactiv-D patří proměnný zdvih výfukových ventilů, postupné přeplňování dvěma turbodmychadly a snížení hmotnosti o 10 %.

Cílovými parametry jsou nejvyšší výkon 129 kW (175 k) při 4500 min-1, maximální točivý moment 420 N.m při 2000 min-1 a nejvyšší otáčky 5200 min-1.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový dieselový motor Skyactiv-D.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový benzinový motor Skyactiv-G.
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
Součásti nového dieselového motoru.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek    
Mazda 5 1.798
Rok výroby: 2006
Stav: 141 633 km
Cena: 109 000 Kč
Mazda 5 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 76 270 km
Cena: 210 000 Kč
Mazda 3 1.56
Rok výroby: 2009
Stav: 78 028 km
Cena: 150 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků