Motorkář se obává, že verdikt vlády ohrozí prodej motocyklů

Česká vláda má v otázce bezpečnosti na silnicích jasno. Pokud její návrh novely zákona projde, bude možné získat řidičský průkaz na silné motocykly (nad 35 kw) až ve čtyřiadvaceti letech. Tento legislativní krok vyvolá zajisté řadu reakcí a vynoří se spousta souhlasných i protichůdných názorů. Jedním z nich je možný nepříznivý dopad na prodej nadupaných burácivých strojů.

Pravověrný motorkář se dívá na záležitost snížení rizika havárií z jiného úhlu a vidí v ní klady i zápory. „Když se hranice posune, bude to asi znamenat větší bezpečí. Na rovinu ale tvrdím, že jednadvacetiletý kluk už má dost rozumu a může být tak vyzrálý, aby silnou motorku zvládl a jezdil s ní bezpečně. A proč by neměl, když osmnáctiletí smějí řídit auta o výkonu tři sta koní a nikdo s tím nic nedělá?“ řekl AutoRevue.cz Michal Pokorný z Třebíče.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Pozitivní účel nařízení asi částečně splní, čtyřiadvacetiletý člověk může mít dopravní návyky zažité z řízení auta a bude se učit akorát ovládat motorku. To není tak náročné jako když musí pochopit všechno najednou, přesto v tom vidím i negativní stránku věci. Pokud totiž začne určitá skupina potenciálních motorkářů čekat do čtyřiadvaceti, hrozí pokles prodeje silných motocyklů,“ pokračoval jezdec s dvanáctiletou praxí za řidítky.

„Zatímco ve dvaceti by kluk ušetřené peníze do motorky klidně investoval, ve čtyřiadvaceti už bude třeba řešit rodinu a finance utratí za auto nebo bydlení. Ke koupi motorky se pak dostane možná až za nějakých dvacet let. Anebo taky zpohodlní a už ho to přestane lákat,“ poznamenal Pokorný.

Kdo má zkušenosti, může přesednout ve dvaceti

Mladí motocyklisté mezi osmnáctým a čtyřiadvacátým rokem se stávají prakticky každý letní víkend oběťmi tragických dopravních nehod, které většinou pramení z jejich nezkušenosti. Limit čtyřiadvaceti let má ovšem platit jen pro nováčky, kteří s jednostopým vozidlem nikdy nepřišli do styku. Pro ty, kdo již mají zkušenosti s řízením motorek z dřívějška, platí toto omezení jen do dvacátého roku. Ministerstvo dopravy v tomto směru postupuje v souladu s legislativními kroky Evropské unie.

Tíživý problém motorkářských havárií ovšem těžko vyřeší sebelepší nařízení nebo vyhláška. Spíš se nabízí alternativa jít cestou důslednějšího školení řidičů. Podle mínění policie nemůže mít samotné zvýšení hranice pro získání řidičského oprávnění zásadní vliv na dopravní nehodovost.

Policie: Změny je potřeba nastartovat v autoškolách

„Důraz by měl podle nás směřovat na řidičskou praxi motocyklistů. Těžko předpokládat, že třeba třicátník, jenž se rozhodne pořídit si silný motocykl, bude bez předchozí praxe lepším řidičem než mladík, který už má na dvou kolech něco za sebou. Větší přínos novely vidíme v postupném zaučování mladších řidičů na slabších strojích směrem k silnějším,“ řekla AutoRevue.cz tisková mluvčí policejního prezidia Veronika Hodačová.

Jako klíčová tedy vyvstává otázka vzdělávání řidičů motocyklů. „Už se na ní pracuje. Jedná se o novém způsobu vyučování žáků v autoškolách s akcentem jízdu a chování v dopravním provozu. Dosáhnout se toho dá změnou legislativy a také úpravou v osnovách autoškol. Zkrátka je potřeba, aby se budoucí řidiči motocyklů učili jinak než dosud,“ dodala mluvčí.

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 460 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman | 3 příspěvky
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků