Motorkář se obává, že verdikt vlády ohrozí prodej motocyklů

Česká vláda má v otázce bezpečnosti na silnicích jasno. Pokud její návrh novely zákona projde, bude možné získat řidičský průkaz na silné motocykly (nad 35 kw) až ve čtyřiadvaceti letech. Tento legislativní krok vyvolá zajisté řadu reakcí a vynoří se spousta souhlasných i protichůdných názorů. Jedním z nich je možný nepříznivý dopad na prodej nadupaných burácivých strojů.

Pravověrný motorkář se dívá na záležitost snížení rizika havárií z jiného úhlu a vidí v ní klady i zápory. „Když se hranice posune, bude to asi znamenat větší bezpečí. Na rovinu ale tvrdím, že jednadvacetiletý kluk už má dost rozumu a může být tak vyzrálý, aby silnou motorku zvládl a jezdil s ní bezpečně. A proč by neměl, když osmnáctiletí smějí řídit auta o výkonu tři sta koní a nikdo s tím nic nedělá?“ řekl AutoRevue.cz Michal Pokorný z Třebíče.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Pozitivní účel nařízení asi částečně splní, čtyřiadvacetiletý člověk může mít dopravní návyky zažité z řízení auta a bude se učit akorát ovládat motorku. To není tak náročné jako když musí pochopit všechno najednou, přesto v tom vidím i negativní stránku věci. Pokud totiž začne určitá skupina potenciálních motorkářů čekat do čtyřiadvaceti, hrozí pokles prodeje silných motocyklů,“ pokračoval jezdec s dvanáctiletou praxí za řidítky.

„Zatímco ve dvaceti by kluk ušetřené peníze do motorky klidně investoval, ve čtyřiadvaceti už bude třeba řešit rodinu a finance utratí za auto nebo bydlení. Ke koupi motorky se pak dostane možná až za nějakých dvacet let. Anebo taky zpohodlní a už ho to přestane lákat,“ poznamenal Pokorný.

Kdo má zkušenosti, může přesednout ve dvaceti

Mladí motocyklisté mezi osmnáctým a čtyřiadvacátým rokem se stávají prakticky každý letní víkend oběťmi tragických dopravních nehod, které většinou pramení z jejich nezkušenosti. Limit čtyřiadvaceti let má ovšem platit jen pro nováčky, kteří s jednostopým vozidlem nikdy nepřišli do styku. Pro ty, kdo již mají zkušenosti s řízením motorek z dřívějška, platí toto omezení jen do dvacátého roku. Ministerstvo dopravy v tomto směru postupuje v souladu s legislativními kroky Evropské unie.

Tíživý problém motorkářských havárií ovšem těžko vyřeší sebelepší nařízení nebo vyhláška. Spíš se nabízí alternativa jít cestou důslednějšího školení řidičů. Podle mínění policie nemůže mít samotné zvýšení hranice pro získání řidičského oprávnění zásadní vliv na dopravní nehodovost.

Policie: Změny je potřeba nastartovat v autoškolách

„Důraz by měl podle nás směřovat na řidičskou praxi motocyklistů. Těžko předpokládat, že třeba třicátník, jenž se rozhodne pořídit si silný motocykl, bude bez předchozí praxe lepším řidičem než mladík, který už má na dvou kolech něco za sebou. Větší přínos novely vidíme v postupném zaučování mladších řidičů na slabších strojích směrem k silnějším,“ řekla AutoRevue.cz tisková mluvčí policejního prezidia Veronika Hodačová.

Jako klíčová tedy vyvstává otázka vzdělávání řidičů motocyklů. „Už se na ní pracuje. Jedná se o novém způsobu vyučování žáků v autoškolách s akcentem jízdu a chování v dopravním provozu. Dosáhnout se toho dá změnou legislativy a také úpravou v osnovách autoškol. Zkrátka je potřeba, aby se budoucí řidiči motocyklů učili jinak než dosud,“ dodala mluvčí.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků