Motorkář Berkovec: Klidně to vohul, ale nejezdi zhulenej

V loňském roce zahynulo na českých silnicích téměř 100 motorkářů. K bezpečné jízdě vybízí i známý novinář, moderátor a také vášnivý motorkář Standa Berkovec, jeden z patronů Elektronické zdravotní knížky (EZK). Nabízíme vám jeho Desatero pro motorkáře.

Klepněte pro větší obrázek

1. Pomazli se se svým miláčkem

Zavři se s ní v garáži a pořádně ji před sezónou zkontroluj. Dobij baterii, nastartuj a poslechni si její jedno, dvou nebo čtyřválcové srdce. Pohlaď ji po sexy křivkách nádrže. Nadržený na jízdu pak ještě vydrž a svoji mašinu svěř odbornému servisu na preventivní kontrolu. Malá závada může mít na motocyklu velké následky. Vyjeď až bude nejméně sedm stupňů Celsia – zimní gumy na mašině asi nemáš. A pomalu a opatrně si zvykej na jízdu, protože na motorce každé jaro tak trochu začínáš znova. První jízda nemusí být zrovna poslední!

2. Na tvoji hlavu byla vypsána odměna v ceně tvé přilby

I když jsi tvrdohlavý, nezkoušej crash testy na své lebce. Kromě toho, že nemá homologaci EU, bude beton nebo kovový stožár při nárazu vždycky tvrdší. Vím, o čem mluvím – dobrá přilba mi několikrát zachránila život. Ke každé rodině motocyklů patří jiný druh přilby, případně i brýle. A každý model jednou zestárne, stejně jako časem stárne
a křehne materiál obou vrstev helmy i vystýlky. Takže – nech na hlavě a nešetři na dobré přilbě. Samozřejmě i pro svoji spolujezdkyni! Ta, na rozdíl od helmy, ti může vydržet mnohem déle. Ale má-li tvoje hlava cenu jen pár korun, kup si přilbu za pár korun.

3. Lepší je odřená kůže z nějaké krávy, než z tvojí dívky

Dobré oblečení je základ, i kdybys jel na motocyklu jen pár metrů. Kožená nebo textilní motorkářská bunda s protektory, pevné kalhoty – alespoň kevlarové džínsy. Páteřový rám už zachránil tisíce lidí od invalidního vozíku. Dobrý je i límec, chránící první a druhý obratel. Ledvinový pás je snad samozřejmost, stejně jako dobré motorkářské boty, které chrání kotníky nebo i holeně. Měl jsem takhle jednou díru v koleně úplně zbytečně. Typ
a móda oblečení i bot záleží pochopitelně na typu motorky a jízdního terénu. Odřené dlaně bys určitě vyměnil za super drahé rukavice – ale na tenhle obchod už je pozdě... Na motorce jdeš prostě s kůží na trh, tak proč nastavovat tu svoji!

4. Motorkář se schová za tužku

Je to stará mnemotechnická pomůcka z osvětové kampaně v Anglii ze šedesátých let minulého století. Zrealizovali jsme ji při natáčení TV seriálu „Jak přežít“ a výsledek byl šokující. Jel jsem na motocyklu proti obyčejné tužce, široké osm milimetrů. Byl to bavorák, šestikilo, supermotard. Tužka byla na stativu a za ní vše snímala kamera. Ještě v padesáti metrech jsem byl za tužkou schován. A teď si představ sloupek auta nebo mrtvé úhly zrcátek starších vozů. Na běžném naháči nebo skútru se při čelní jízdě v padesáti metrech schováš za tužku!

5. Jezdi s přehledem a nadhledem

Na motocyklu máš omezený výhled. Ten je dán průzorem přilby nebo zorným úhlem brýlí. Zužuje ti i takzvané okrajové vidění, které se využívá například při rychločtení. Přehled o provozu za tebou poskytnou sice zpětná zrcátka, ale ve hře je náklon motorky a práce se řídítky. Záleží i na tom, jestli jedeš sám nebo se spolujezdcem. Také na typu a velikosti zrcátek - tovární z výroby jsou nejlepší, jejich homologace je podmíněna funkčností
a bezpečností. A také na bočních kufrech. Dobrý fór vymysleli ve výzkumu značky Reevu, kde přišli s jakýmsi periskopem - zrcadlovým systémem, který v malém zrcátku v hledí přilby zobrazuje dění za tebou. Praktická je i zásada „koukám tam, kam chci jet“ - zejména v zatáčkách. Prostě buď pořád ve střehu!

6. Od všech čekej to nejhorší

Cokoliv z toho se nestane – super. A když se to semele, počítej s tím. Já vím, že to nejde absolutně všude. Jednou mě takhle na motorce sejmula taxikářka, která jela na červenou... Ale zkus co nejvíc předvídat. Zkus se vcítit do mysli toho strejce v klobouku s platem vajíček za zadním oknem, kterého právě sprdává jeho choť. Mysli na to, že motorka je fakt menší než auto nebo náklaďák. I na to, že i dnes tě stále někteří řidiči vnímají jako cosi škodlivého na silnici. Předvídavost ti na mašině může zachránit život!

7. Klidně to vohul, ale nejezdi zhulenej

Mentorování o tom, že alkohol a drogy nepatří za řídítka, ti možná už někdy leze krkem. Ale pořád lepší, než když ti leze krkem platinová destička. V lepším případě. Jízda na motorce chce celého jezdce, který do toho dává všechno. Vyžaduje maximální soustředění a rychlé reakce. Dobrou psychickou i fyzickou kondici. Jen tak se dá na mašině přežít a ještě si užít. To ostatní si užívej po jízdě! 

8. Lékárnička není pro policii, ale pro tebe

Jasně, že se ti na motorku určitě nikam nevejde! Ani pod sedlo, prostě nikam. A když tě nebudou kontrolovat... Jenže tu lékárničku fakt nevozíš pro policajty, ale pro sebe. Nebo pro někoho, kdo pomoc bude potřebovat. Když budu abstrahovat od toho, že neposkytnutí první pomoci je trestný čin, tak moc dobře vím, že motorkáři většinou nejsou ignoranti. Jsou to frajeři, kteří se nebojí pomáhat. Mám několik kámošů, kteří na silnici nebo na závodech Dakaru či Šestidenní někomu zachránili život. Nakonec, zítra tu lékárničku můžeš potřebovat zrovna ty!

9. Kávička ti může zachránit život

Přestávky se vyplatí. Na motorce dvojnásob. Jízda vyžaduje mnohem větší fyzické i psychické vypětí. Zejména na silničních a sportovních strojích namáháš záda a vůbec celé tělo. Každý, kdo někdy jezdil na jednoválci, ví, jak brní ruce. Stačí se protáhnout, projít, protřepat, udělat pár dřepů. I to, že člověk na chvíli sundá přilbu, je dobrá relaxace. Taková kávička není jen příjemná dávka kofeinu, ale i dobrá záminka na přestávku!

10. První pomoc je lepší, než poslední sbohem

Pamatuješ na kurzy první pomoci ve škole? Byla to veliká sranda, dávat nafukovací Andule dýchání z úst do úst. Ale to už je dávno... Já vím, že si myslíš, že tobě se TO stát nemůže. Ale najednou klečíš v příkopu a tvoje roštěnka má tepenní krvácení. Nebo se dusí. Vsadím krk, že začneš telefonovat. Ale než přijede i ta nejrychlejší záchranka, umře. Možná úplně zbytečně, protože jen stačilo použít lékárničku, kterou nemáš. A znalost první pomoci, kterou taky nemáš. Tak raděj trénuj dýchání z úst do úst, dokud je tvoje dívka naživu!
 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků