Motor s výkonem 814 koní a spotřebou 6 l/100 km. Slovenský zázrak?

Na Slovensku se údajně rýsuje technický zázrak. Společnost RTU Europe s.r.o. oficiálně představila za přítomnosti premiéra Róberta Fica takzvaný pseudoadiabatický motor. Podle dostupných zpráv se jedná o světový unikát. Autoři projektu slibují sedmdesátiprocentní účinnost spalovaní a z toho samozřejmě pramení také další poměrně významné výhody.

Motor, na kterém RTU prezentuje svou technologii, pochází z dílny Audi. Konkrétně se jedná o přeplňovaný pětiválec původem z TT-RS, který standardně nabízí 340 k a 450 Nm. Po zásahu techniků od RTU narostly parametry na 814 koní a 1000 Nm. To vše se spotřebou 5,3 l/100 km.

Bohužel princip této novinky společnost neuvádí, přestože RTU na svých stránkách nějaké základní údaje nabízí a nabízí také základní animaci. Kouzlo je skryto v nízkých teplotách. Oficiálně zprávy hovoří o teplotě nasávaného vzduchu mínus 20°C, teplotě výfukových plynů 590°C a teplotě chladicí kapaliny pouhých 35°C. Všechny zmíněné údaje se ale nevztahují k pětiválci, nýbrž k dvoulitrovému motoru, kde RTU slibuje parametry 710 k a 880 Nm. Turbo pracuje s tlakem 2,8 bar. Každopádně motor přišel o klasický chladič, což by dávalo velmi zajímavé možnosti s ohledem na aerodynamiku vozu. Pokud vás zajímají detaily, bude nejlepší, když si přímo přečtete patent pana Solaroliho, kde je všechno popsáno.

Konstrukční změny údajně nejsou nijak zásadní. Jak říká Dick Kvetnansky v rozhovoru pro slovenskou televizi Joj, není problém aplikovat jejich technologii na jakýkoliv běžný motor, a to i dieselový. Úpravy se týkají 50 – 60 detailů. V budoucnosti by se slovenská novinka mohla snad objevit i v monopostech F1.

Celá záležitost na první pohled vypadá téměř pohádkově. Není ovšem zcela bez zajímavosti, že pan Alberto Solaroli si nechal použitou technologii patentovat už v roce 2001. Hovořit proto o slovenském motorovém zázraku, jak jej některá média prezentují, je tak trochu zcestné. Technologie byla použita už dříve například na závodním motorovém člunu. Kromě toho zmíněný patent uvádí hned několik příkladů dalších motorů. Třeba vzduchem chlazený motor Porsche o objemu 3,2 l z roku 1988. Na místo původních 231 koní v testech vykázal 852 koní. Závodní motor stejné značky pak nabídl místo 750 koní 1120 koní. Co také stojí za zmínku, to je čas 5:31 na oficiálním videu společnosti RTU, kde je velmi dobře vidět teplota chladicí kapaliny 82°C...

Zdroj: RTU Europe přes webnoviny.sk  
 

Audi A6 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 149 414 km
Cena: 180 000 Kč
Audi A6 2.393
Rok výroby: 2006
Stav: 88 030 km
Cena: 165 000 Kč
Audi A4 Allroad 1.968
Rok výroby: 2010
Stav: 164 989 km
Cena: 325 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků