Motor s výkonem 814 koní a spotřebou 6 l/100 km. Slovenský zázrak?

Na Slovensku se údajně rýsuje technický zázrak. Společnost RTU Europe s.r.o. oficiálně představila za přítomnosti premiéra Róberta Fica takzvaný pseudoadiabatický motor. Podle dostupných zpráv se jedná o světový unikát. Autoři projektu slibují sedmdesátiprocentní účinnost spalovaní a z toho samozřejmě pramení také další poměrně významné výhody.

Motor, na kterém RTU prezentuje svou technologii, pochází z dílny Audi. Konkrétně se jedná o přeplňovaný pětiválec původem z TT-RS, který standardně nabízí 340 k a 450 Nm. Po zásahu techniků od RTU narostly parametry na 814 koní a 1000 Nm. To vše se spotřebou 5,3 l/100 km.

Bohužel princip této novinky společnost neuvádí, přestože RTU na svých stránkách nějaké základní údaje nabízí a nabízí také základní animaci. Kouzlo je skryto v nízkých teplotách. Oficiálně zprávy hovoří o teplotě nasávaného vzduchu mínus 20°C, teplotě výfukových plynů 590°C a teplotě chladicí kapaliny pouhých 35°C. Všechny zmíněné údaje se ale nevztahují k pětiválci, nýbrž k dvoulitrovému motoru, kde RTU slibuje parametry 710 k a 880 Nm. Turbo pracuje s tlakem 2,8 bar. Každopádně motor přišel o klasický chladič, což by dávalo velmi zajímavé možnosti s ohledem na aerodynamiku vozu. Pokud vás zajímají detaily, bude nejlepší, když si přímo přečtete patent pana Solaroliho, kde je všechno popsáno.

Konstrukční změny údajně nejsou nijak zásadní. Jak říká Dick Kvetnansky v rozhovoru pro slovenskou televizi Joj, není problém aplikovat jejich technologii na jakýkoliv běžný motor, a to i dieselový. Úpravy se týkají 50 – 60 detailů. V budoucnosti by se slovenská novinka mohla snad objevit i v monopostech F1.

Celá záležitost na první pohled vypadá téměř pohádkově. Není ovšem zcela bez zajímavosti, že pan Alberto Solaroli si nechal použitou technologii patentovat už v roce 2001. Hovořit proto o slovenském motorovém zázraku, jak jej některá média prezentují, je tak trochu zcestné. Technologie byla použita už dříve například na závodním motorovém člunu. Kromě toho zmíněný patent uvádí hned několik příkladů dalších motorů. Třeba vzduchem chlazený motor Porsche o objemu 3,2 l z roku 1988. Na místo původních 231 koní v testech vykázal 852 koní. Závodní motor stejné značky pak nabídl místo 750 koní 1120 koní. Co také stojí za zmínku, to je čas 5:31 na oficiálním videu společnosti RTU, kde je velmi dobře vidět teplota chladicí kapaliny 82°C...

Zdroj: RTU Europe přes webnoviny.sk  
 

Audi A4 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 158 174 km
Cena: 400 000 Kč
Audi A4 1.984
Rok výroby: 2009
Stav: 133 325 km
Cena: 290 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2012
Stav: 62 859 km
Cena: 385 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků