Motor s výkonem 814 koní a spotřebou 6 l/100 km. Slovenský zázrak?

Na Slovensku se údajně rýsuje technický zázrak. Společnost RTU Europe s.r.o. oficiálně představila za přítomnosti premiéra Róberta Fica takzvaný pseudoadiabatický motor. Podle dostupných zpráv se jedná o světový unikát. Autoři projektu slibují sedmdesátiprocentní účinnost spalovaní a z toho samozřejmě pramení také další poměrně významné výhody.

Motor, na kterém RTU prezentuje svou technologii, pochází z dílny Audi. Konkrétně se jedná o přeplňovaný pětiválec původem z TT-RS, který standardně nabízí 340 k a 450 Nm. Po zásahu techniků od RTU narostly parametry na 814 koní a 1000 Nm. To vše se spotřebou 5,3 l/100 km.

Bohužel princip této novinky společnost neuvádí, přestože RTU na svých stránkách nějaké základní údaje nabízí a nabízí také základní animaci. Kouzlo je skryto v nízkých teplotách. Oficiálně zprávy hovoří o teplotě nasávaného vzduchu mínus 20°C, teplotě výfukových plynů 590°C a teplotě chladicí kapaliny pouhých 35°C. Všechny zmíněné údaje se ale nevztahují k pětiválci, nýbrž k dvoulitrovému motoru, kde RTU slibuje parametry 710 k a 880 Nm. Turbo pracuje s tlakem 2,8 bar. Každopádně motor přišel o klasický chladič, což by dávalo velmi zajímavé možnosti s ohledem na aerodynamiku vozu. Pokud vás zajímají detaily, bude nejlepší, když si přímo přečtete patent pana Solaroliho, kde je všechno popsáno.

Konstrukční změny údajně nejsou nijak zásadní. Jak říká Dick Kvetnansky v rozhovoru pro slovenskou televizi Joj, není problém aplikovat jejich technologii na jakýkoliv běžný motor, a to i dieselový. Úpravy se týkají 50 – 60 detailů. V budoucnosti by se slovenská novinka mohla snad objevit i v monopostech F1.

Celá záležitost na první pohled vypadá téměř pohádkově. Není ovšem zcela bez zajímavosti, že pan Alberto Solaroli si nechal použitou technologii patentovat už v roce 2001. Hovořit proto o slovenském motorovém zázraku, jak jej některá média prezentují, je tak trochu zcestné. Technologie byla použita už dříve například na závodním motorovém člunu. Kromě toho zmíněný patent uvádí hned několik příkladů dalších motorů. Třeba vzduchem chlazený motor Porsche o objemu 3,2 l z roku 1988. Na místo původních 231 koní v testech vykázal 852 koní. Závodní motor stejné značky pak nabídl místo 750 koní 1120 koní. Co také stojí za zmínku, to je čas 5:31 na oficiálním videu společnosti RTU, kde je velmi dobře vidět teplota chladicí kapaliny 82°C...

Zdroj: RTU Europe přes webnoviny.sk  
 

Audi A6 2.967
Rok výroby: 2011
Stav: 173 701 km
Cena: 360 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2009
Stav: 167 576 km
Cena: 285 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 157 711 km
Cena: 380 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků