Motor roku 2010: ve jménu downsizingu

Letošní ročník ankety Mezinárodní motor roku 2010 (IEOTY) opanovaly malé přeplňované motory. Muselo to přijít.

V minulých letech jsme se divili tomu, že v rámci ankety o nejlepší motory roku nedominovaly malé přeplňované agregáty. Ne snad proto, že by byly tak dobré, ale proto, že současná atmofséra považuje cokoli jiného než malý objem a přeplňování za zpátečnické řešení. Pochopitelně i v minulých letech byly menší přeplňované motory v jednotlivých kategoriích úspěšné, ostatně už loni byl absolutní vítěz malý a „nafoukaný”, ale třeba nejlepším novým motorem byl velký atmosférický šestiválec Porsche a ostatně i vítězové předchozích let měli málokdy objem pod tři litry.

Říkat, že dobré je to, co už se v podstatě přestává vyrábět, ale zkrátka nebylo udržitelné, a tak zde letos máme první ročník, ve kterém už jen posledních pár výjimek nepředstavuje řešení, jenž je „in” a „trendy”.

Absolutním vítězem se tak stal přímovstřikový zážehový čtyřválec VW TSI s objemem 1,4 l a dvojitým přeplňováním, který tak zopakoval své loňské vítězství. Tohoto úspěchu se dosud podařilo dosáhnout pouze motorům BMW V10 5,0 l (2005 a 2006) a třílitrovému šestiválci se dvěma trubodmychadly od stejného výrobce (2007 a 2008). Jednotka VW 1,4 TSI letos excelovala zvláště díky odborným porotcům ze Severní a Jižní Ameriky a Asie. Motor VW 1,4 TSI oslovil porotu kombinací výkonu a spotřeby paliva, třeba pod kapotou Golfu v kombinaci s převodovkou DSG spotřebuje v průměru 6,2 l/100 km.

Ale VW 1,4 TSI není zdaleka jediným premiantem, proto vás nyní seznámíme s kompletními výsledky ve všech kategoriích. Možná vás překvapí též informace o tom, do jakých modelů se agregáty montují (jsou mezi nimi i Škodovky), případně o původci konkrétní konstrukce.

Za zvláštní zmínku mimo samotný přehled jistě stojí vítězství dalšího malého přeplňovaného motoru 1,4 Multiair od Fiatu, který panoval mezi nový motory, z opačného pohledu pak dvojité vítězství osmiválce 6,2 od AMG resp. Mercedesu, který se opět stal nejlepším výkonným i objemným motorem. Vypadá to tak trochu jako pomsta Mercedesu za „politickou” výměnu tohoto nesporně skvělého agregátu za dvakrát přeplňovaný osmiválec s menším objemem. Motor 6,2 V8 je zkrátka na ústupu „downsizovanému” bratříčkovi a za rok či dva už ho ani nebude možné zvolit mezi nejlepší. Přesto dnes stále stačí na jasné vítězství třeba nad přeplňovanou novinkou BMW (4,4 V8), která se objevuje v nových velkých M modelech. Je to ale skutečně jedna z posledních „atmosférických bašt” (spolu s V8 z posledního BMW M3) a dnes je jasné, že i jejich eliminaci zajistí čas...

Nyní již následuje přehled pořadí v jednotlivých kategoriích.

Vítězové ankety Mezinárodní motor roku 2010

Absolutní pořadí

Klepněte pro větší obrázek

1. Volkswagen 1,4 l TSI (VW Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra)
2. BMW 3,0 l DI Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4)
3. Mercedes-AMG 6,2 l (C 63 AMG, S 63 AMG, SL 63 AMG, CL 63 AMG, E 63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG)
4. BMW Diesel 2,0 l Twin Turbo (123d, X1 23d)
5. BMW M 4,0 l V8 (M3)
6. Audi 2,5 l Turbo (Audi TT RS)
7. BMW-PSA 1,6 l Turbo (MINI Cooper S, Clubman Cooper S, Peugeot 207, 308, MINI JCW, Clubman JCW)
8. Toyota 1,0 l (Aygo, IQ, Yaris, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy)

Nejlepší nový motor

Klepněte pro větší obrázek

1. Fiat 1,4 l MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta)
2. Ferrari 4,5 l V8 (458 Italia)
3. Volkswagen 1,2 l TSI (VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Škoda Octavia, Yeti, Fabia)
4. Mercedes-Benz 4,0 l Hybrid (S400)
5. VW 3,0 l TSI Hybrid (VW Touareg, Porsche Cayenne)
6. BMW 4,4 l V8 (X5 M, X6 M)

Zelený motor roku

Klepněte pro větší obrázek

1. Toyota hybrid 1,8 l (Prius, Auris)
2. Fiat 1,4 l MultiAir Turbo (Alfa MiTo Giulietta)
3. Volkswagen 1,4 l TSI Twincharger (VW Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra)
4. BMW Diesel 2,0 l Twin Turbo (123d, X1 23d)
5. Honda hybrid 1,3 l (Insight, Civic)
6. Mercedes-Benz Diesel 2,1 l (C-Class, E-Class)

Výkonný motor roku

Klepněte pro větší obrázek

1. Mercedes-AMG 6,2 l (C 63 AMG, S 63 AMG, SL 63 AMG, CL 63 AMG, E 63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG)
2. Porsche 3,8 l (GT3, 911 GT3 RS)
3. BMW 3,0 l DI Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4)
4. Ferrari 6,0 l V12 (599 GTB)
5. Nissan 3,8 l Twin Turbo (GT-R)
6. BMW 4,4 l V8 (X5 M, X6 M)

Motor roku s objemem do 1,0 l

Klepněte pro větší obrázek

1. Toyota 1,0 l (Toyota Aygo, IQ, Yaris/Vitz, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy)
2. Smart Diesel 799 ccm (Smart Fortwo)
3. Mitsubishi 999 ccm Turbo (Smart Fortwo)
4. Opel 1,0 l Twinport (Opel Agila, Corsa, Suzuki Alto, Splash)
5. Mitsubishi 999 ccm (Smart Fortwo)
6. Kia 1,0 l (Picanto)

Motor roku s objemem do 1,4 l

Klepněte pro větší obrázek

1. Volkswagen 1,4 l TSI Twincharger (VW Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra)
2. Fiat 1,4 l MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta)
3. Volkswagen 1,4 l TSI Turbo (VW Golf, Scirocco, Jetta, Škoda Superb, Octavia, Audi A1, Audi A3, Seat Leon, Altea/XL)
4. Volkswagen 1,2 l TSI (VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Škoda Octavia, Škoda Yeti)
5. Honda Hybrid 1,3 l (Insight, Civic)
6. Fiat 1,4 l Turbo (Fiat Punto Evo, Abarth 500, Abarth Grande Punto, Bravo, Linea, Lancia Delta, Alfa Romeo Mito, Giulietta)

Motor roku s objemem do 1,8 l

Klepněte pro větší obrázek

1. BMW-PSA 1,6 l Turbo (MINI Cooper S, Clubman Cooper S, Peugeot 207, 308, RCZ, MINI JCW, Clubman JCW)
2. Toyota Hybrid 1,8 l (Prius, Auris)
3. Audi 1,8 l TFSI (Audi A5, A4, A3, TT, Seat Leon, Altea/XL/Freetrack, Exeo, Škoda Octavia, Superb, Yeti, VW Passat, Passat CC)
4. Mercedes-Benz 1,8 l Supercharged (CLC, C-Class, SLK, E-Class) 

Motor roku s objemem do 2,0 l

Klepněte pro větší obrázek

1. BMW 2,0 l Twin Turbo Diesel (123d, X1 23d)
2. Audi 2,0 l TFSI (Audi A4, A4 Allroad, A5, A5 Sportback, A6, Q5, S3, VW Scirocco, Jetta, Passat, Tiguan, Golf, Seat Leon, Cupra R, Exeo, Škoda Octavia RS)
3. Audi 2,0 l TFSI (Audi TT, VW Eos, Golf, Seat Leon, FR/Cupra, Seat Altea/XL/Freetrack)
4. Honda 2,0 l i-VTEC (Civic Type-R)
5. Mitsubishi 2,0 l Turbo (Evo, Lancer)
6. Subaru 2,0 l Diesel (Impreza, Outlook, Forester, Legacy)

Motor roku s objemem do 2,5 l

Klepněte pro větší obrázek

1. Audi 2,5 l Turbo (Audi TT RS)
2. Mercedes-Benz Diesel 2,1 l (C-Class, E-Class)
3. Subaru 2,5 l Turbo (Forester, Impreza, Legacy)
4. Ford 2,5 l Hybrid (Ford Fusion Hybrid, Mercury Milan Hybrid)
5. BMW 2,5 l DI (Z4 23i)
6. Honda Diesel 2,2 l DTEC (Accord, Accord Type S, CR-V)

Motor roku s objemem do 3,0 l

Klepněte pro větší obrázek

1. BMW 3,0 l DI Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4)
2. BMW Diesel 3,0 l Twin Turbo (335d, 635d, X3 35d, X5 40d, 740d)
3. Audi 3,0 l DI Supercharged (S4, S5)
4. Jaguar/Ford/PSA Diesel 3,0 l (Citroën C5, C6, Peugeot 407 Coupe, Jaguar XF, XJ, Range Rover Sport)
5. Porsche 2,9 l DI (Boxster, Cayman)
6. Audi/VW 3,0 l TDI (Audi A4, A4 Allroad, A5, A5 Sportback, A6, A6 Allroad, Q5, Q7, VW Touareg, Porsche Cayenne)

Motor roku s objemem do 4,0 l

Klepněte pro větší obrázek

1. BMW 4,0 l V8 (M3)
2. Porsche 3,8 l (GT3, 911 GT3 RS)
3. Nissan 3,8 l Twin Turbo (GT-R)
4. Porsche 3,6 l Turbo (911 Turbo, 911 S Turbo GT2)
5. Porsche 3,8 l DI (911)
6. Porsche 3,4 l DI (Boxster, Boxster Spyder, Cayman S)

Motor roku s objemem nad 4,0 l

Klepněte pro větší obrázek

1. Mercedes-AMG 6,2 l (C 63 AMG, S 63 AMG, SL 63 AMG, CL 63 AMG, E 63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG)
2. Ferrari 4,5 l V8 (458 Italia)
3. Jaguar 5,0 l V8 Supercharged (Jaguar XF, XJ, XK, Range Rover, Range Rover Sport)
4. BMW M 5,0 l V10 (M5, M6)
5. BMW 4,4 l DI Turbo (550i, 750i, X5, X6)
6. Porsche 4,8 l Turbo V8 (Panamera, Cayenne)

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 37 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků