Motor roku 2010: ve jménu downsizingu

Letošní ročník ankety Mezinárodní motor roku 2010 (IEOTY) opanovaly malé přeplňované motory. Muselo to přijít.

V minulých letech jsme se divili tomu, že v rámci ankety o nejlepší motory roku nedominovaly malé přeplňované agregáty. Ne snad proto, že by byly tak dobré, ale proto, že současná atmofséra považuje cokoli jiného než malý objem a přeplňování za zpátečnické řešení. Pochopitelně i v minulých letech byly menší přeplňované motory v jednotlivých kategoriích úspěšné, ostatně už loni byl absolutní vítěz malý a „nafoukaný”, ale třeba nejlepším novým motorem byl velký atmosférický šestiválec Porsche a ostatně i vítězové předchozích let měli málokdy objem pod tři litry.

Říkat, že dobré je to, co už se v podstatě přestává vyrábět, ale zkrátka nebylo udržitelné, a tak zde letos máme první ročník, ve kterém už jen posledních pár výjimek nepředstavuje řešení, jenž je „in” a „trendy”.

Absolutním vítězem se tak stal přímovstřikový zážehový čtyřválec VW TSI s objemem 1,4 l a dvojitým přeplňováním, který tak zopakoval své loňské vítězství. Tohoto úspěchu se dosud podařilo dosáhnout pouze motorům BMW V10 5,0 l (2005 a 2006) a třílitrovému šestiválci se dvěma trubodmychadly od stejného výrobce (2007 a 2008). Jednotka VW 1,4 TSI letos excelovala zvláště díky odborným porotcům ze Severní a Jižní Ameriky a Asie. Motor VW 1,4 TSI oslovil porotu kombinací výkonu a spotřeby paliva, třeba pod kapotou Golfu v kombinaci s převodovkou DSG spotřebuje v průměru 6,2 l/100 km.

Ale VW 1,4 TSI není zdaleka jediným premiantem, proto vás nyní seznámíme s kompletními výsledky ve všech kategoriích. Možná vás překvapí též informace o tom, do jakých modelů se agregáty montují (jsou mezi nimi i Škodovky), případně o původci konkrétní konstrukce.

Za zvláštní zmínku mimo samotný přehled jistě stojí vítězství dalšího malého přeplňovaného motoru 1,4 Multiair od Fiatu, který panoval mezi nový motory, z opačného pohledu pak dvojité vítězství osmiválce 6,2 od AMG resp. Mercedesu, který se opět stal nejlepším výkonným i objemným motorem. Vypadá to tak trochu jako pomsta Mercedesu za „politickou” výměnu tohoto nesporně skvělého agregátu za dvakrát přeplňovaný osmiválec s menším objemem. Motor 6,2 V8 je zkrátka na ústupu „downsizovanému” bratříčkovi a za rok či dva už ho ani nebude možné zvolit mezi nejlepší. Přesto dnes stále stačí na jasné vítězství třeba nad přeplňovanou novinkou BMW (4,4 V8), která se objevuje v nových velkých M modelech. Je to ale skutečně jedna z posledních „atmosférických bašt” (spolu s V8 z posledního BMW M3) a dnes je jasné, že i jejich eliminaci zajistí čas...

Nyní již následuje přehled pořadí v jednotlivých kategoriích.

Vítězové ankety Mezinárodní motor roku 2010

Absolutní pořadí

Klepněte pro větší obrázek

1. Volkswagen 1,4 l TSI (VW Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra)
2. BMW 3,0 l DI Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4)
3. Mercedes-AMG 6,2 l (C 63 AMG, S 63 AMG, SL 63 AMG, CL 63 AMG, E 63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG)
4. BMW Diesel 2,0 l Twin Turbo (123d, X1 23d)
5. BMW M 4,0 l V8 (M3)
6. Audi 2,5 l Turbo (Audi TT RS)
7. BMW-PSA 1,6 l Turbo (MINI Cooper S, Clubman Cooper S, Peugeot 207, 308, MINI JCW, Clubman JCW)
8. Toyota 1,0 l (Aygo, IQ, Yaris, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy)

Nejlepší nový motor

Klepněte pro větší obrázek

1. Fiat 1,4 l MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta)
2. Ferrari 4,5 l V8 (458 Italia)
3. Volkswagen 1,2 l TSI (VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Škoda Octavia, Yeti, Fabia)
4. Mercedes-Benz 4,0 l Hybrid (S400)
5. VW 3,0 l TSI Hybrid (VW Touareg, Porsche Cayenne)
6. BMW 4,4 l V8 (X5 M, X6 M)

Zelený motor roku

Klepněte pro větší obrázek

1. Toyota hybrid 1,8 l (Prius, Auris)
2. Fiat 1,4 l MultiAir Turbo (Alfa MiTo Giulietta)
3. Volkswagen 1,4 l TSI Twincharger (VW Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra)
4. BMW Diesel 2,0 l Twin Turbo (123d, X1 23d)
5. Honda hybrid 1,3 l (Insight, Civic)
6. Mercedes-Benz Diesel 2,1 l (C-Class, E-Class)

Výkonný motor roku

Klepněte pro větší obrázek

1. Mercedes-AMG 6,2 l (C 63 AMG, S 63 AMG, SL 63 AMG, CL 63 AMG, E 63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG)
2. Porsche 3,8 l (GT3, 911 GT3 RS)
3. BMW 3,0 l DI Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4)
4. Ferrari 6,0 l V12 (599 GTB)
5. Nissan 3,8 l Twin Turbo (GT-R)
6. BMW 4,4 l V8 (X5 M, X6 M)

Motor roku s objemem do 1,0 l

Klepněte pro větší obrázek

1. Toyota 1,0 l (Toyota Aygo, IQ, Yaris/Vitz, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy)
2. Smart Diesel 799 ccm (Smart Fortwo)
3. Mitsubishi 999 ccm Turbo (Smart Fortwo)
4. Opel 1,0 l Twinport (Opel Agila, Corsa, Suzuki Alto, Splash)
5. Mitsubishi 999 ccm (Smart Fortwo)
6. Kia 1,0 l (Picanto)

Motor roku s objemem do 1,4 l

Klepněte pro větší obrázek

1. Volkswagen 1,4 l TSI Twincharger (VW Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra)
2. Fiat 1,4 l MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta)
3. Volkswagen 1,4 l TSI Turbo (VW Golf, Scirocco, Jetta, Škoda Superb, Octavia, Audi A1, Audi A3, Seat Leon, Altea/XL)
4. Volkswagen 1,2 l TSI (VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Škoda Octavia, Škoda Yeti)
5. Honda Hybrid 1,3 l (Insight, Civic)
6. Fiat 1,4 l Turbo (Fiat Punto Evo, Abarth 500, Abarth Grande Punto, Bravo, Linea, Lancia Delta, Alfa Romeo Mito, Giulietta)

Motor roku s objemem do 1,8 l

Klepněte pro větší obrázek

1. BMW-PSA 1,6 l Turbo (MINI Cooper S, Clubman Cooper S, Peugeot 207, 308, RCZ, MINI JCW, Clubman JCW)
2. Toyota Hybrid 1,8 l (Prius, Auris)
3. Audi 1,8 l TFSI (Audi A5, A4, A3, TT, Seat Leon, Altea/XL/Freetrack, Exeo, Škoda Octavia, Superb, Yeti, VW Passat, Passat CC)
4. Mercedes-Benz 1,8 l Supercharged (CLC, C-Class, SLK, E-Class) 

Motor roku s objemem do 2,0 l

Klepněte pro větší obrázek

1. BMW 2,0 l Twin Turbo Diesel (123d, X1 23d)
2. Audi 2,0 l TFSI (Audi A4, A4 Allroad, A5, A5 Sportback, A6, Q5, S3, VW Scirocco, Jetta, Passat, Tiguan, Golf, Seat Leon, Cupra R, Exeo, Škoda Octavia RS)
3. Audi 2,0 l TFSI (Audi TT, VW Eos, Golf, Seat Leon, FR/Cupra, Seat Altea/XL/Freetrack)
4. Honda 2,0 l i-VTEC (Civic Type-R)
5. Mitsubishi 2,0 l Turbo (Evo, Lancer)
6. Subaru 2,0 l Diesel (Impreza, Outlook, Forester, Legacy)

Motor roku s objemem do 2,5 l

Klepněte pro větší obrázek

1. Audi 2,5 l Turbo (Audi TT RS)
2. Mercedes-Benz Diesel 2,1 l (C-Class, E-Class)
3. Subaru 2,5 l Turbo (Forester, Impreza, Legacy)
4. Ford 2,5 l Hybrid (Ford Fusion Hybrid, Mercury Milan Hybrid)
5. BMW 2,5 l DI (Z4 23i)
6. Honda Diesel 2,2 l DTEC (Accord, Accord Type S, CR-V)

Motor roku s objemem do 3,0 l

Klepněte pro větší obrázek

1. BMW 3,0 l DI Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4)
2. BMW Diesel 3,0 l Twin Turbo (335d, 635d, X3 35d, X5 40d, 740d)
3. Audi 3,0 l DI Supercharged (S4, S5)
4. Jaguar/Ford/PSA Diesel 3,0 l (Citroën C5, C6, Peugeot 407 Coupe, Jaguar XF, XJ, Range Rover Sport)
5. Porsche 2,9 l DI (Boxster, Cayman)
6. Audi/VW 3,0 l TDI (Audi A4, A4 Allroad, A5, A5 Sportback, A6, A6 Allroad, Q5, Q7, VW Touareg, Porsche Cayenne)

Motor roku s objemem do 4,0 l

Klepněte pro větší obrázek

1. BMW 4,0 l V8 (M3)
2. Porsche 3,8 l (GT3, 911 GT3 RS)
3. Nissan 3,8 l Twin Turbo (GT-R)
4. Porsche 3,6 l Turbo (911 Turbo, 911 S Turbo GT2)
5. Porsche 3,8 l DI (911)
6. Porsche 3,4 l DI (Boxster, Boxster Spyder, Cayman S)

Motor roku s objemem nad 4,0 l

Klepněte pro větší obrázek

1. Mercedes-AMG 6,2 l (C 63 AMG, S 63 AMG, SL 63 AMG, CL 63 AMG, E 63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG)
2. Ferrari 4,5 l V8 (458 Italia)
3. Jaguar 5,0 l V8 Supercharged (Jaguar XF, XJ, XK, Range Rover, Range Rover Sport)
4. BMW M 5,0 l V10 (M5, M6)
5. BMW 4,4 l DI Turbo (550i, 750i, X5, X6)
6. Porsche 4,8 l Turbo V8 (Panamera, Cayenne)

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků