Motor Ford EcoBoost: známe podrobnosti

Je to jisté, z motorů EcoBoost se nestane mrtvý projekt. Prvně se nový motor objeví ve variantě 3,5 V6 se dvěma dmychadly.

O nové řadě motorů EcoBoost jsme vás informovali třeba na tomto místě, kde jsme psali kupříkladu o tom, že se s ním setkáme nejdříve ve vozech Lincoln MKS a MKT a Ford Flex. V souvislosti s detroitským autosalonem ale Ford konečně uvolnil zbytek zásadních informací. Stěžejní zůstává formule, že nový 3,5 V6 EcoBoost bude mít výkon osmiválce a spotřebu a emise šestiválce. Věříme, že EcoBoost nebude mít podobně jepičí život jako někdejší motor Mazda 2,5 l pracující v „pětitaktním“, Millerově cyklu, kde Mazda slibovala výkon třílitru a spotřebu dvoulitru...

Nový motor je naladěn na výkon 355 koní při 5 700 ot./min. a točivý moment 474 Nm vrcholící při 3 500 ot./min. V porovnání s konvenčním osmiválcem Ford 4,6 l vykazuje údajně při srovnatelném výkonu spotřebu až o 15 % nižší. Těžko říci, zda tím motor EcoBoost společnost Ford „vytrhne“, ale snaha se cení. A když už jsme u toho srovnávání: Lincoln MKT vykazuje údajně podstatně nižší spotřebu než srovnatelné Audi Q7 V8, model MKS pak deklasuje spoučasné vozy Infiniti M45, ale také Lexus GS460. 

Motor EcoBoost vychází ve své podstatě z osvědčené jednotky Duratec 3,5 V6. Zvláště s ohledem na nárůst výkonu v určitých spektrech otáček a udržení přijatelné spolehlivosti byl v některých ohledech upraven. Modifikace se dotkly zejména klikového hřídele, ojnic, výfukových ventilů a také samotného bloku. Dvě turbodmychadla Honeywell GT15 mají vodou chlazená ložiska a dosahují 170 000 otáček. Jedná se o vůbec první aplikaci dvou dmychadel na motoru Ford, přičemž jejich životnost byla stanovena na 240 000 km, resp. 10 let.

Vysokotlaké přímé vstřikiování benzínu operuje s čerpadlem hnaným od výčkového hřídele a každá tryska má šest otvorů pro efektivnější rozvrstvení směsi, spojené s nižší produkcí emisí i při studených startech. Do technologie EcoBoost vkládá Ford velké naděje, hovoří se o vysokovýkonné osmiválcové variantě, ale potvrzen byl zatím jen čtyřválec s objemem 1,6 l s extrémně nizkou spotřebou a emisí CO2. Vyrábět se začnou v supermoderní továrně Bridgend ve státu Wales po investici 110 milionů dolarů a v americké produkci, včetně sedanu Fusion, nahradí stávající čtyřválcové „dvoulitry“. O jeho expanzi do Evropy zatím žádné informace nemáme. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford EcoBoost 3,5 V6 DI
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lincoln MKS
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Flex
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků