Motor Ford EcoBoost: známe podrobnosti

Je to jisté, z motorů EcoBoost se nestane mrtvý projekt. Prvně se nový motor objeví ve variantě 3,5 V6 se dvěma dmychadly.

O nové řadě motorů EcoBoost jsme vás informovali třeba na tomto místě, kde jsme psali kupříkladu o tom, že se s ním setkáme nejdříve ve vozech Lincoln MKS a MKT a Ford Flex. V souvislosti s detroitským autosalonem ale Ford konečně uvolnil zbytek zásadních informací. Stěžejní zůstává formule, že nový 3,5 V6 EcoBoost bude mít výkon osmiválce a spotřebu a emise šestiválce. Věříme, že EcoBoost nebude mít podobně jepičí život jako někdejší motor Mazda 2,5 l pracující v „pětitaktním“, Millerově cyklu, kde Mazda slibovala výkon třílitru a spotřebu dvoulitru...

Nový motor je naladěn na výkon 355 koní při 5 700 ot./min. a točivý moment 474 Nm vrcholící při 3 500 ot./min. V porovnání s konvenčním osmiválcem Ford 4,6 l vykazuje údajně při srovnatelném výkonu spotřebu až o 15 % nižší. Těžko říci, zda tím motor EcoBoost společnost Ford „vytrhne“, ale snaha se cení. A když už jsme u toho srovnávání: Lincoln MKT vykazuje údajně podstatně nižší spotřebu než srovnatelné Audi Q7 V8, model MKS pak deklasuje spoučasné vozy Infiniti M45, ale také Lexus GS460. 

Motor EcoBoost vychází ve své podstatě z osvědčené jednotky Duratec 3,5 V6. Zvláště s ohledem na nárůst výkonu v určitých spektrech otáček a udržení přijatelné spolehlivosti byl v některých ohledech upraven. Modifikace se dotkly zejména klikového hřídele, ojnic, výfukových ventilů a také samotného bloku. Dvě turbodmychadla Honeywell GT15 mají vodou chlazená ložiska a dosahují 170 000 otáček. Jedná se o vůbec první aplikaci dvou dmychadel na motoru Ford, přičemž jejich životnost byla stanovena na 240 000 km, resp. 10 let.

Vysokotlaké přímé vstřikiování benzínu operuje s čerpadlem hnaným od výčkového hřídele a každá tryska má šest otvorů pro efektivnější rozvrstvení směsi, spojené s nižší produkcí emisí i při studených startech. Do technologie EcoBoost vkládá Ford velké naděje, hovoří se o vysokovýkonné osmiválcové variantě, ale potvrzen byl zatím jen čtyřválec s objemem 1,6 l s extrémně nizkou spotřebou a emisí CO2. Vyrábět se začnou v supermoderní továrně Bridgend ve státu Wales po investici 110 milionů dolarů a v americké produkci, včetně sedanu Fusion, nahradí stávající čtyřválcové „dvoulitry“. O jeho expanzi do Evropy zatím žádné informace nemáme. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford EcoBoost 3,5 V6 DI
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lincoln MKS
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Flex
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Ford S-MAX 2
Rok výroby: 2007
Stav: 133 254 km
Cena: 130 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

dnes | Radek Pecák | 5 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

včera | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků