Motor Ford EcoBoost: známe podrobnosti

Je to jisté, z motorů EcoBoost se nestane mrtvý projekt. Prvně se nový motor objeví ve variantě 3,5 V6 se dvěma dmychadly.

O nové řadě motorů EcoBoost jsme vás informovali třeba na tomto místě, kde jsme psali kupříkladu o tom, že se s ním setkáme nejdříve ve vozech Lincoln MKS a MKT a Ford Flex. V souvislosti s detroitským autosalonem ale Ford konečně uvolnil zbytek zásadních informací. Stěžejní zůstává formule, že nový 3,5 V6 EcoBoost bude mít výkon osmiválce a spotřebu a emise šestiválce. Věříme, že EcoBoost nebude mít podobně jepičí život jako někdejší motor Mazda 2,5 l pracující v „pětitaktním“, Millerově cyklu, kde Mazda slibovala výkon třílitru a spotřebu dvoulitru...

Nový motor je naladěn na výkon 355 koní při 5 700 ot./min. a točivý moment 474 Nm vrcholící při 3 500 ot./min. V porovnání s konvenčním osmiválcem Ford 4,6 l vykazuje údajně při srovnatelném výkonu spotřebu až o 15 % nižší. Těžko říci, zda tím motor EcoBoost společnost Ford „vytrhne“, ale snaha se cení. A když už jsme u toho srovnávání: Lincoln MKT vykazuje údajně podstatně nižší spotřebu než srovnatelné Audi Q7 V8, model MKS pak deklasuje spoučasné vozy Infiniti M45, ale také Lexus GS460. 

Motor EcoBoost vychází ve své podstatě z osvědčené jednotky Duratec 3,5 V6. Zvláště s ohledem na nárůst výkonu v určitých spektrech otáček a udržení přijatelné spolehlivosti byl v některých ohledech upraven. Modifikace se dotkly zejména klikového hřídele, ojnic, výfukových ventilů a také samotného bloku. Dvě turbodmychadla Honeywell GT15 mají vodou chlazená ložiska a dosahují 170 000 otáček. Jedná se o vůbec první aplikaci dvou dmychadel na motoru Ford, přičemž jejich životnost byla stanovena na 240 000 km, resp. 10 let.

Vysokotlaké přímé vstřikiování benzínu operuje s čerpadlem hnaným od výčkového hřídele a každá tryska má šest otvorů pro efektivnější rozvrstvení směsi, spojené s nižší produkcí emisí i při studených startech. Do technologie EcoBoost vkládá Ford velké naděje, hovoří se o vysokovýkonné osmiválcové variantě, ale potvrzen byl zatím jen čtyřválec s objemem 1,6 l s extrémně nizkou spotřebou a emisí CO2. Vyrábět se začnou v supermoderní továrně Bridgend ve státu Wales po investici 110 milionů dolarů a v americké produkci, včetně sedanu Fusion, nahradí stávající čtyřválcové „dvoulitry“. O jeho expanzi do Evropy zatím žádné informace nemáme. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford EcoBoost 3,5 V6 DI
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lincoln MKS
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Flex
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků