Motocykl roku 2013: titul získalo cestovní enduro BMW R1200GS

Motocykl BMW R1200GS zvítězil v sedmnáctém ročníku ankety a získal titul Motocykl roku 2013 v České republice. Anketu vyhlásila na začátku února sekce Moto při Svazu dovozců automobilů.

Nominované motocykly byly rozděleny do šesti kategorií a nově byla anketa rozšířena o 2 doplňkové kategorie čtyřkolek. O vítězi rozhodovala jednak 24členná odborná porota, jednak veřejnost a jejich hlasy se sčítaly. Motocykl, který získal nejvíce hlasů, se automaticky stal Motocyklem roku 2013 v České republice.

Do ankety bylo zasláno celkem 24 834 hlasů. Ty rozhodly o vítězích jednotlivých kategorií. V tiskové zprávě byly vítězné stroje charakterizovány takto (kráceno):

Skútry a mopedy - Honda NSS300 Forza

Klepněte pro větší obrázek

Letošní novinka Hondy. Stavbou středně dlouhá a tím stabilní nabízí příjemné svižné cestování, přesto je její doménou městský provoz. Štíhlý stroj je hbitý, pod sedlo pojme velký nákup a zaujme i velmi nízkou spotřebou paliva.

Sportovní silniční motocykly - BMW HP4

 Klepněte pro větší obrázek

Jedná se o elektronikou prošpikovanou a kvalitnějšími podvozkovými komponenty vybavenou S1000RR. Elektronický podvozek DDC umí při jízdě na okruhu v každé zatáčce měnit okamžitě útlumy i předpětí pružin a dokonce se každým ujetým kolem sám učit. Zároveň je k dispozici ABS, ASC a řízením motoru, vše nastavitelné v několika režimech od jízdy na vodě po závodní okruh.

Cruisery - Harley-Davidson Softail Slim

 Klepněte pro větší obrázek

Softail má přední pneumatiku tlustou skoro jako tu zadní, minimum dílů, krátký zadní blatník a plošinové stupačky. Používá drátěná kola, jednosedlo, ve kterém jezdec sedí hodně hluboko – pouze 65 cm nad asfaltem, před sebou má velkou sedmnáctistovku Twin Cam 103B a v rukou třímá „endurová řídítka.“ Jako Softail má vpředu pouze jeden brzdový kotouč, ovšem se standardně montovaným ABS.

Endura včetně cestovních - BMW R1200GS

Klepněte pro větší obrázek 

Kombinované chlazení vzduchem a vodou zvyšuje teplotní rezervy a přináší také úplně jiný vzhled agregátu. Téměř přímý tvar sacího potrubí byl umožněn přepracováním hlav válců se sáním shora a výfukem dolů. Nový motor, převodovka a spojka uložená v olejové lázni mají nyní společnou skříň. Nastavení reakcí a výkonových charakteristik motoru i trakční kontroly se děje pomocí ride-by-wire, stejně jako ovládání tempomatu.

Naked bikes - Honda CB1100

Klepněte pro větší obrázek

Po 40 letech od představení legendární CB750 Four, začala Honda opět stavět vzduchem chlazený čtyřválec v obdobném stylu. Historizující design čtyřválce září z jeho klasického trubkového rámu, chromovaných zrcátek, paprskových osmnáctipalcových kol či palubních přístrojů podbarvených tyrkysovou zelenou. Moderní je určitě kombinované ABS ve výbavě. Možnosti nastavení podvozku se omezují na předpětí předních i zadních pružin.

Cestovní silniční motocykly - BMW F800GT

Klepněte pro větší obrázek

Vývojáři udělali pro GT to, co by mnoho majitelů již provedlo se svou předchozí verzí ST. Vyšší řídítka, rozměrnější štítek, nové sedlo a sada cestovních kufrů. ABS je montované sériově jako u všech BMW, ESA pro zadní kolo a protiprokluz jsou tu na přání. Praktici ocení vyšší nosnost stroje o 11 kg. S hmotností 213 kg je F800GT jedním z nejlehčích cestovních motocyklů na trhu a jediným, který je hnán ozubeným řemenem.

Čtyřkolky s řídítky - Polaris Scrambler XP 850

Klepněte pro větší obrázek

V modelovém roce 2012 dostaly všechny čtyřkolky Sportsman s motorem 850 cm3 přidáno na výkonu. V modelovém roce 2013 se zvýšení výkonu týká všech čtyřkolek ze skupiny "pracovních" a sportovních modelů. V této skupině se o slovo hlásí právě novinka Scrambler XP 850, která se vedle základního provedení vyrábí také v limitované edici.

Čtyřkolky s volantem - Polaris RZR XP 900

Klepněte pro větší obrázek

Model je tak trošku třídou sám o sobě. Nejvyšší výkon 88 HP, zadní nezávislé zavěšení 3-Link s nejvyšším zdvihem v kategorii  35,6 cm a extrémně nízké těžiště dělají ze stroje velice zábavnou hračku. Nabízí unikátní kombinaci výkonu, podvozku a obratnosti.

 

Hitparáda vítězů ankety Motocykl roku

1997 – Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
1998 – Yamaha YZF-R1
1999 – Suzuki GSX 1300 R Hayabusa
2000 – Kawasaki ZX-12R Ninja
2001 – Suzuki GSX 1000R
2002 – Honda VFR 800
2003 – Honda CBR600RR
2004 – Honda CBR1000RR Fireblade
2005 – BMW R1200GS
2006 – BMW R1200GS Adventure
2007 – KTM 990 Adventure
2008 – Honda CB1000R
2009 – BMW R1200GS Adventure
2010 – BMW S1000RR
2011 – BMW K1600GTL
2012 – Ducati 1199 Panigale S Tricolore
2013 – BMW R1200GS
 

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 175 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 275 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků