Motocykl roku 2013: titul získalo cestovní enduro BMW R1200GS

Motocykl BMW R1200GS zvítězil v sedmnáctém ročníku ankety a získal titul Motocykl roku 2013 v České republice. Anketu vyhlásila na začátku února sekce Moto při Svazu dovozců automobilů.

Nominované motocykly byly rozděleny do šesti kategorií a nově byla anketa rozšířena o 2 doplňkové kategorie čtyřkolek. O vítězi rozhodovala jednak 24členná odborná porota, jednak veřejnost a jejich hlasy se sčítaly. Motocykl, který získal nejvíce hlasů, se automaticky stal Motocyklem roku 2013 v České republice.

Do ankety bylo zasláno celkem 24 834 hlasů. Ty rozhodly o vítězích jednotlivých kategorií. V tiskové zprávě byly vítězné stroje charakterizovány takto (kráceno):

Skútry a mopedy - Honda NSS300 Forza

Klepněte pro větší obrázek

Letošní novinka Hondy. Stavbou středně dlouhá a tím stabilní nabízí příjemné svižné cestování, přesto je její doménou městský provoz. Štíhlý stroj je hbitý, pod sedlo pojme velký nákup a zaujme i velmi nízkou spotřebou paliva.

Sportovní silniční motocykly - BMW HP4

 Klepněte pro větší obrázek

Jedná se o elektronikou prošpikovanou a kvalitnějšími podvozkovými komponenty vybavenou S1000RR. Elektronický podvozek DDC umí při jízdě na okruhu v každé zatáčce měnit okamžitě útlumy i předpětí pružin a dokonce se každým ujetým kolem sám učit. Zároveň je k dispozici ABS, ASC a řízením motoru, vše nastavitelné v několika režimech od jízdy na vodě po závodní okruh.

Cruisery - Harley-Davidson Softail Slim

 Klepněte pro větší obrázek

Softail má přední pneumatiku tlustou skoro jako tu zadní, minimum dílů, krátký zadní blatník a plošinové stupačky. Používá drátěná kola, jednosedlo, ve kterém jezdec sedí hodně hluboko – pouze 65 cm nad asfaltem, před sebou má velkou sedmnáctistovku Twin Cam 103B a v rukou třímá „endurová řídítka.“ Jako Softail má vpředu pouze jeden brzdový kotouč, ovšem se standardně montovaným ABS.

Endura včetně cestovních - BMW R1200GS

Klepněte pro větší obrázek 

Kombinované chlazení vzduchem a vodou zvyšuje teplotní rezervy a přináší také úplně jiný vzhled agregátu. Téměř přímý tvar sacího potrubí byl umožněn přepracováním hlav válců se sáním shora a výfukem dolů. Nový motor, převodovka a spojka uložená v olejové lázni mají nyní společnou skříň. Nastavení reakcí a výkonových charakteristik motoru i trakční kontroly se děje pomocí ride-by-wire, stejně jako ovládání tempomatu.

Naked bikes - Honda CB1100

Klepněte pro větší obrázek

Po 40 letech od představení legendární CB750 Four, začala Honda opět stavět vzduchem chlazený čtyřválec v obdobném stylu. Historizující design čtyřválce září z jeho klasického trubkového rámu, chromovaných zrcátek, paprskových osmnáctipalcových kol či palubních přístrojů podbarvených tyrkysovou zelenou. Moderní je určitě kombinované ABS ve výbavě. Možnosti nastavení podvozku se omezují na předpětí předních i zadních pružin.

Cestovní silniční motocykly - BMW F800GT

Klepněte pro větší obrázek

Vývojáři udělali pro GT to, co by mnoho majitelů již provedlo se svou předchozí verzí ST. Vyšší řídítka, rozměrnější štítek, nové sedlo a sada cestovních kufrů. ABS je montované sériově jako u všech BMW, ESA pro zadní kolo a protiprokluz jsou tu na přání. Praktici ocení vyšší nosnost stroje o 11 kg. S hmotností 213 kg je F800GT jedním z nejlehčích cestovních motocyklů na trhu a jediným, který je hnán ozubeným řemenem.

Čtyřkolky s řídítky - Polaris Scrambler XP 850

Klepněte pro větší obrázek

V modelovém roce 2012 dostaly všechny čtyřkolky Sportsman s motorem 850 cm3 přidáno na výkonu. V modelovém roce 2013 se zvýšení výkonu týká všech čtyřkolek ze skupiny "pracovních" a sportovních modelů. V této skupině se o slovo hlásí právě novinka Scrambler XP 850, která se vedle základního provedení vyrábí také v limitované edici.

Čtyřkolky s volantem - Polaris RZR XP 900

Klepněte pro větší obrázek

Model je tak trošku třídou sám o sobě. Nejvyšší výkon 88 HP, zadní nezávislé zavěšení 3-Link s nejvyšším zdvihem v kategorii  35,6 cm a extrémně nízké těžiště dělají ze stroje velice zábavnou hračku. Nabízí unikátní kombinaci výkonu, podvozku a obratnosti.

 

Hitparáda vítězů ankety Motocykl roku

1997 – Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
1998 – Yamaha YZF-R1
1999 – Suzuki GSX 1300 R Hayabusa
2000 – Kawasaki ZX-12R Ninja
2001 – Suzuki GSX 1000R
2002 – Honda VFR 800
2003 – Honda CBR600RR
2004 – Honda CBR1000RR Fireblade
2005 – BMW R1200GS
2006 – BMW R1200GS Adventure
2007 – KTM 990 Adventure
2008 – Honda CB1000R
2009 – BMW R1200GS Adventure
2010 – BMW S1000RR
2011 – BMW K1600GTL
2012 – Ducati 1199 Panigale S Tricolore
2013 – BMW R1200GS
 

BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 260 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 139 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 10 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků