Kapitoly článku:
Čtvrtstoletí s šestnáctistovkami
Po pěti sériích přišel v únoru 1968 na řadu model 1600. Zpočátku byl poháněn většími motory řady Kent, samozřejmě znovu s modrým oválem ve znaku, pro ctitele přesných čísel měly 1599 cm3. Montovalo se několik verzí s výkony 52 a 71 kW. Jak vidno, Morgany poháněly většinou agregáty britské provenience. Jedinou výjimku představuje dvouvačkový Fiat 1584 cm3/74 kW spojený s pětistupňovým přímo řazeným ústrojím, taktéž z Turína. Mezi listopadem 1981 a totožným měsícem letopočtu 1985 se takových aut zrodilo pouze 96, o jejich extrémní vzácnosti dnes tudíž nemůže být pochyb.
Série 1600, označovaná někdy také jako šestá, se vyráběla 25 let (1968-1993)
Počínaje březnem 1982 byl k mání 4/4 se čtyřválcem CVH 1597 cm3 z trojkového Escortu XR3i. Ve čtyřiaosmdesátém se začal používat „pětikvalt“ pro změnu ze Sierry a archaické šnekové řízení, kterým se vozy ovládaly po celé půlstoletí, odešlo do historie o další dvě léta později ve prospěch modernějšího maticového kuličkového.
Zlepšila se i ochrana proti korozi, lakování blatníků probíhalo od té doby odděleně a teprve pak je dělníci smontovali se zbytkem karoserie. Od listopadu 1991 se dodával motor CVH EFI, tedy konečně s elektronickým vstřikováním a 75 kW. Série 1600 zůstala ve výrobě celé čtvrtstoletí (1968-1993), za tuto dobu jich továrnu opustilo přesně 5.448 kusů.
1800
V lednu 1993 ji nahradila série 1800, do útrob 4/4 se začal montovat Ford Zetec 16V 1796 cm3/85 kW, výkonnější specifikace Competition měla 93 kW. O dekádu později přišel na řadu základní model Runabout, dostal do vínku přepracovanou kapotu s menším počtem větracích žaluzií. Zákaznici mohli volit ze tří barev karoserie, ale nabídka příplatků pro tuto verzi prakticky neexistovala. Něco pro opravdové puristy!
Morgam 4/4 slavil už před deseti lety, černá limitovaná edice byla opravdu pořádné retro včetně interiéru i kol
Sezóna 2004 znamenala debut pro šestnáctiventilový celohliníkový Ford Duratec 1798 cm3/93 kW. Výfuk se přesunul na pravou stranu. V roce 2006 se vrátila čtyřmístná verze, ale od té doby je prezentovaná coby samostatný model 4+4. Tehdy v lednu byla představena omezená série k sedmdesátému výročí, výhradně v černé barvě a s koly, jejichž vzhled imitoval ta původní. Zrodilo se jich překvapivě nikoli 70, nýbrž 142 exemplářů.
Současnost
V roce 2008 definitivně zmizely konvenční nárazníky a objevila se upravená kapota z předchozího modelu Runabout. Pod ni se dostal motor Ford Sigma 1595 cm3 s výkonem 82 kW a točivým momentem 131 N.m. Pětistupňová rychlostní skříň pochází od Mazdy. Tyto hodnoty 795 kg lehkým vozům stačí na dosažení rychlosti 185 km/h, vzhledem k povaze roadsteru se jedná o opravdu hodně vysoké číslo. Z klidu na stovku akcelerují těsně přes čtyři metry dlouhé roadstery za 8 s.
Speciální série s designem Kristiana von Hornsletha (2010), výroční "75" a Sport (2011) a současná "80" ve společnosti novodové tříkolky
Limitované edice neminuly ani současné modely, ať už ta k pětasedmdesátinám před pěti lety, nebo ta aktuální. 4/4 oslavil osmdesátiny v Ženevě v plné síle a jeho kariéra zdaleka nekončí. Lze jej koupit, či objednat i u nás, levný ovšem není a v Malvern Link jich postaví pouze stylových osmdesát. Cena nejnovější omezené série v přepočtu dosahuje 1,17 milionu korun. Bez daně. Už se na ně ale nečeká sedm let jako kdysi... Čtyřkolové Morgany zůstávají klasikou, značkové srazy se pořádají i na evropském kontinentu. Britští majitelé na ně jezdí zásadně po ose a střechu kvůli nepřízni počasí natahují skutečně pouze v nejnutnějších případech.
Morgan Motor Company je britská rodinná automobilka. V jejím vedení je nyní vnuk zakladatele H. F. S. Morgana.
Morgan je typický ruční výrobou, poměrně dlouhými čekacími lhůtami a také tradičním retro-vzhledem svých vozů.
Morgan 3 Wheeler • Morgan Plus 4 • Morgan Plus 6 • Morgan Plus 8