Monteverdi Safari (1976): luxusní off-road ze Švýcarska

Když se řekne luxusní terénní vůz, většina z nás si zřejmě vybaví Range Rover. V sedmdesátých letech ale podobná auta vznikala i ve Švýcarsku…
Seznam kapitol
  1. Monteverdi Safari
  2. Technické údaje

V roce 1967 ve švýcarském Binningenu založil Peter Monteverdi automobilku, jež se v následujících letech proslavila především svými exkluzivními sportovními automobily. Méně je už známa historie jejích luxusních off-roadů Safari. Model Monteverdi Safari byl světu představen na ženevském autosalonu v roce 1976 a jeho malosériová výroba probíhala v letech 1977 až 1982.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Monteverdi Safari, jedno z nejvýkonnějších terénních aut své doby

Na domácím trhu se vozy Safari prodávaly v době jejich uvedení na trh za 39 000 švýcarských franků, což bylo přibližně o 5 000 franků více, než tam stál Range Rover. Podobně jako první Range Rovery, také Monteverdi Safari bylo dodáváno výhradně s třídveřovou karoserií. Safari stálo na samostatném skříňovém rámu s našroubovanou konstrukcí karoserie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vůz vynikal samostatným rámem, tuhými nápravami a velkými americkými osmiválci

Technika byla skutečně „klasická“. Obě tuhé nápravy byly zavěšeny na půleliptických listových perech a doplněny zkrutnými stabilizátory a teleskopickými tlumiči. Dvouokruhová kapalinová brzdová soustava s podtlakovým posilovačem měla vpředu chlazené kotouče o průměru 300 mm a vzadu bubny, na něž působila také mechanická ruční brzda. Kapalinový posilovač řízení měl progresivní účinek v závislosti na otáčkách motoru.

Retro | Land Rover

Land Rover Range Rover: do terénu jako král

Posádku rozmazlovala pohodlná sedadla s hlavovými opěrkami a ve výbavě nechyběly ani klimatizace, zatmavená a elektricky ovládaná okna, centrální zamykání či chromované ráfky. Připlácet bylo možno například za kožené čalounění, střešní okno, do terénu určené závěsy kol, chladničku nebo televizi.

O pohon se staraly výhradně americké zážehové velkoobjemové osmiválce. „Základem“ byl v roce premiéry agregát Chrysler 318 CID s objemem 5,2 l a výkonem 152 koní (112 kW), větší 360 CID dával pak z objemu 5,9 l výkon 182 koní (134 kW). Motory měly stupeň komprese 8,5, resp. 8,14:1, což umožňovalo spalování i benzínu s nižším oktanovým číslem (u nás tehdy i Speciálu).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér byl komfortní a prostorný

V obou případech šlo o osvědčené, kapalinou chlazené pětiložiskové agregáty s centrálně uloženým, řetězem hnaným vačkovým hřídelem a tyčkovými rozvody OHV s hydraulickými vymezovači vůle, spádovými karburátory a vzduchovými filtry s papírovými vložkami. Standardem byla třístupňová samočinná převodovka s kapalinovým měničem, na přání se dodávala čtyřstupňová, manuálně řazená skříň.

Mezinápravová rozvodovka umožňovala k zadnímu náhonu připojit pohon předních kol, přičemž přední náprava byla navíc doplněna ručně zasouvatelnou uzávěrou diferenciálu. Další převodovka umožňovala jízdu na převod redukovaný v poměru 2,03. V interiéru se nacházela dvojice samostatně stavitelných sedadel vpředu a třímístná lavice vzadu s jednodílným opěrákem sklopným pro zvětšení objemu zavazadlového prostoru na sedák, takže vůz uvezl až 1 260 l nákladu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Safari se neztratilo ani v náročnějším terénu, světlá výška standardních verzí činila 220 mm

Model Monteverdi Safari bez ohledu na použité pohonné ústrojí vykazoval pohotovostní hmotnost 1 860 kg a celkovou hmotnost až 3 200 kg (!). Nároky na údržbu Safari byly na úrovni běžných aut jeho doby, olej se měnil po 5 000 km a s větším servisem se počítalo každých 15 000 km. Jízdní výkony tohoto mastodontu byly působivé, například verze 5,9 l zrychlovala z 0 na 100 km/h za 13,5 s a dosahovala rychlosti až 180 km/h, to vše při průměrné spotřebě 16 až 24 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Cenově dostupnější verze Sahara s omezenou výbavou

Výkonem i dynamickými parametry tedy Safari konkurenční Range Rover výrazně překonávalo. Později se ve vozech Monteverdi Safari objevily i další zážehové osmiválce International Harvester SV 345 (5,7 l) a špičkou byly jednotky Chrysler 440 (7,2 l), s nimiž prý Safari jezdilo přes 200 km/h.

Následující kapitola
Chrysler Grand Voyager 2.776
Rok výroby: 2004
Stav: 179 514 km
Cena: 75 000 Kč
Chrysler Grand Voyager 2.776
Rok výroby: 2007
Stav: 108 338 km
Cena: 139 000 Kč
Chrysler PT Cruiser 2.148
Rok výroby: 2004
Stav: 115 028 km
Cena: 65 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků