Monteverdi Safari (1976): luxusní off-road ze Švýcarska

Když se řekne luxusní terénní vůz, většina z nás si zřejmě vybaví Range Rover. V sedmdesátých letech ale podobná auta vznikala i ve Švýcarsku…
Seznam kapitol
  1. Monteverdi Safari
  2. Technické údaje

V roce 1967 ve švýcarském Binningenu založil Peter Monteverdi automobilku, jež se v následujících letech proslavila především svými exkluzivními sportovními automobily. Méně je už známa historie jejích luxusních off-roadů Safari. Model Monteverdi Safari byl světu představen na ženevském autosalonu v roce 1976 a jeho malosériová výroba probíhala v letech 1977 až 1982.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Monteverdi Safari, jedno z nejvýkonnějších terénních aut své doby

Na domácím trhu se vozy Safari prodávaly v době jejich uvedení na trh za 39 000 švýcarských franků, což bylo přibližně o 5 000 franků více, než tam stál Range Rover. Podobně jako první Range Rovery, také Monteverdi Safari bylo dodáváno výhradně s třídveřovou karoserií. Safari stálo na samostatném skříňovém rámu s našroubovanou konstrukcí karoserie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vůz vynikal samostatným rámem, tuhými nápravami a velkými americkými osmiválci

Technika byla skutečně „klasická“. Obě tuhé nápravy byly zavěšeny na půleliptických listových perech a doplněny zkrutnými stabilizátory a teleskopickými tlumiči. Dvouokruhová kapalinová brzdová soustava s podtlakovým posilovačem měla vpředu chlazené kotouče o průměru 300 mm a vzadu bubny, na něž působila také mechanická ruční brzda. Kapalinový posilovač řízení měl progresivní účinek v závislosti na otáčkách motoru.

Retro | Land Rover

Land Rover Range Rover: do terénu jako král

Posádku rozmazlovala pohodlná sedadla s hlavovými opěrkami a ve výbavě nechyběly ani klimatizace, zatmavená a elektricky ovládaná okna, centrální zamykání či chromované ráfky. Připlácet bylo možno například za kožené čalounění, střešní okno, do terénu určené závěsy kol, chladničku nebo televizi.

O pohon se staraly výhradně americké zážehové velkoobjemové osmiválce. „Základem“ byl v roce premiéry agregát Chrysler 318 CID s objemem 5,2 l a výkonem 152 koní (112 kW), větší 360 CID dával pak z objemu 5,9 l výkon 182 koní (134 kW). Motory měly stupeň komprese 8,5, resp. 8,14:1, což umožňovalo spalování i benzínu s nižším oktanovým číslem (u nás tehdy i Speciálu).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér byl komfortní a prostorný

V obou případech šlo o osvědčené, kapalinou chlazené pětiložiskové agregáty s centrálně uloženým, řetězem hnaným vačkovým hřídelem a tyčkovými rozvody OHV s hydraulickými vymezovači vůle, spádovými karburátory a vzduchovými filtry s papírovými vložkami. Standardem byla třístupňová samočinná převodovka s kapalinovým měničem, na přání se dodávala čtyřstupňová, manuálně řazená skříň.

Mezinápravová rozvodovka umožňovala k zadnímu náhonu připojit pohon předních kol, přičemž přední náprava byla navíc doplněna ručně zasouvatelnou uzávěrou diferenciálu. Další převodovka umožňovala jízdu na převod redukovaný v poměru 2,03. V interiéru se nacházela dvojice samostatně stavitelných sedadel vpředu a třímístná lavice vzadu s jednodílným opěrákem sklopným pro zvětšení objemu zavazadlového prostoru na sedák, takže vůz uvezl až 1 260 l nákladu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Safari se neztratilo ani v náročnějším terénu, světlá výška standardních verzí činila 220 mm

Model Monteverdi Safari bez ohledu na použité pohonné ústrojí vykazoval pohotovostní hmotnost 1 860 kg a celkovou hmotnost až 3 200 kg (!). Nároky na údržbu Safari byly na úrovni běžných aut jeho doby, olej se měnil po 5 000 km a s větším servisem se počítalo každých 15 000 km. Jízdní výkony tohoto mastodontu byly působivé, například verze 5,9 l zrychlovala z 0 na 100 km/h za 13,5 s a dosahovala rychlosti až 180 km/h, to vše při průměrné spotřebě 16 až 24 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Cenově dostupnější verze Sahara s omezenou výbavou

Výkonem i dynamickými parametry tedy Safari konkurenční Range Rover výrazně překonávalo. Později se ve vozech Monteverdi Safari objevily i další zážehové osmiválce International Harvester SV 345 (5,7 l) a špičkou byly jednotky Chrysler 440 (7,2 l), s nimiž prý Safari jezdilo přes 200 km/h.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Monteverdi Safari
  2. Technické údaje
Land Rover Freelander 1.951
Rok výroby: 2004
Stav: 181 520 km
Cena: 100 000 Kč
Land Rover Freelander 1.95
Rok výroby: 2003
Stav: 172 633 km
Cena: 100 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků