Modernizace dálnice D1: co, kdy, jak a proč

Na naší nejvytíženější dálnici D1 čeká v následujících šesti letech velká modernizace. O co přesně jde a na co se mají řidiči připravit?
Seznam kapitol
  1. Úvod, O co přesně jde?
  2. Jaká omezení na nás čekají?, Kolik času?
  3. Fotogalerie

Na přelomu dubna a května definitivně odstartuje modernizace dálnice D1. Podle Ministerstva dopravy jde o nejrozsáhlejší dopravně-stavební akci v historii České republiky vůbec. V plánu je postupná rekonstrukce úseku od Mirošovic po Kývalku, což je dohromady přibližně 160 km a de facto celá trasa z Prahy do Brna.

Život řidiče | Byznys

Modernizace D1 začíná. První omezení přijdou koncem dubna

Vzhledem k tomu, že po zmíněném úseku projede průměrně 35 tisíc vozidel denně, očekávají se nemalé komplikace. Ministerstvo dopravy toto nijak nezastírá, řidiči by se měli obrnit trpělivostí a pokud možno se před plánovanou cestou dopředu informovat o tom, co se zrovna bude na D1 dít. Možností, jak to udělat, dostaneme několik.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Modernizace se týká úseku dlouhého 160 kilometrů. Ten bude opravován postupně po menších, přibližně osm kilometrů dlouhých částech.

Kdo někdy v poslední době jel po D1, ten asi dobře ví, že dále odkládat výrazný zásah je prostě neudržitelné. Na tiskové konferenci padaly termíny typu „rozpadající se dálnice“, respektive informace o tom, že mnoho mostů je v havarijním stavu. Vzhledem k tomu, že jde také o nejstarší dálnici, většinou její kapacita delší dobu nestačí a parametry, na které byla původně konstruována, už neodpovídají aktuálnímu provozu.

O co přesně jde?

Do médií je komunikováno, že dálnice D1 projde modernizací. Co konkrétně si máme pod tím představit? Jednotlivé úseky budou upravovány ve čtyřech etapách, přičemž to nejhorší obsahují první dvě etapy, během kterých se bude provizorně rozšiřovat vozovka kvůli nutnosti zachovat i během oprav čtyřproudý provoz, některé mosty vedoucí přes dálnici půjdou úplně pryč, jiné budou muset být kvůli rozšířené vozovce upraveny. Zcela se odstraní cementobetonová deska a zasahovat se bude také do podloží.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Modernizace se týká také mostů vedoucích přes D1. Některé budou úplně demontovány.

Nová D1 by měla být širší o 75 cm na každé straně tak, aby bylo možné zachovat v případě uzavření jednoho pruhu stále čtyřproudý provoz. Upraven bude také sklon, modernizace se rovněž týká kanalizace, inženýrských sítí a celé řady mostů. Ty budou kromě případných oprav upraveny tak, aby vyhovovaly pro budoucí rozšíření na tři pruhy v každém směru.

Ministerstvo dopravy má zatím získané stavební povolení pro úseky 5 (ex. 41 Šternov – ex. 49 Psáře), 9 (ex. 66 Loket – ex. 75 Hořice), 14 (ex. 104 Větrný Jeníkov – ex 112 Jihlava), 21 (ex. 153 Lhotka – ex. 162 Velká Bíteš) a 22 (ex. 162 Velká Bíteš – ex. 168 Devět Křížů). Jak jsme už psali, úseky 14 a 21 jsou předány a během dvou týdnů se na nich začne pracovat. V případě úseků 5 a 9 se aktuálně čeká, zda se neúspěšní uchazeči o zakázku neodvolají. Termín mají do zítra. Úsek 22 bude pozdržen právě kvůli žádosti neúspěšného uchazeče o přezkoumání. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, O co přesně jde?
  2. Jaká omezení na nás čekají?, Kolik času?
  3. Fotogalerie
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 129 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 101 723 km
Cena: 115 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků