Mlhovky vpředu: jsou bezpečné, nebo nebezpečné?

Někteří výrobci od předních mlhových světel ustupují. Jsou mlhovky vpředu přežitkem, nebo stále nabízejí užitek?

Pomocník, ale také zbraň

Vzpomínám si, že když jsem v hloubi devadesátých let začal jezdit s motorem opatřenými vozidly v běžném provozu, tak přední mlhovky na autech svítily častěji než dnes. Že by tehdy u nás bylo více mlhy? To snad ani ne, ovšem byla to doba, kdy přední mlhová světla patřila převážně drahým nebo špičkově vybaveným automobilům. A kdo je na autě měl, ten jimi svítil, i když nebylo třeba, aby bylo vidět, že má „pořádné auto“.

Ale v tomto ohledu se situace dodnes příliš nezměnila a i za slunného počasí stále potkáváme auta svítící jak vánoční stromeček. Nemluvě o tom, že někteří motoristé používají přední mlhovky v kombinaci s „parkovačkami“ jako denní svícení (u vozů s xenonovými hlavními světly by to člověk možná ještě trochu pochopil, ale svítit aut s konvenčními žárovkami je to docela zvláštní). Mít za slunce zapnuty mlhovky tak bývá částí dílem frajeřiny, částí ignorance a částí bezohlednosti. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nasvětlování zatáček: natáčením hlavních svítilen (Volvo), samostatnými zdroji v hlavních světlech (Honda) a mlhovkami (Fiat)

U zadních mlhovek je přínos k bezpečnosti provozu jasný, protože za snížené viditelnosti tato světla citelně zlepšují viditelnost vozu, na druhou stranu při neuváženém používání dokážou ostatní účastníky provozu obtěžovat, a dokonce i ohrožovat. U předních mlhových světel otázka viditelnosti vozidla již tak přesvědčivá není a v praxi je řidič opravdu účinně využije pouze výjimečně. Jde zejména o pomalou jízdu v hustém sněžení nebo dešti či náročnějším terénu, kdy je třeba co nejlépe osvětlit prostor těsně před vozem.

Mlhovky a paragrafy

A kdy je tedy možno podle zákona mlhová světla používat? U nás je (jak jinak) tato možnost specifikována jen velmi vágně. Konkrétně podle §32 (5) Zákona č. 361/2000 Sb. „… světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“ Například ve Velké Británii nesmíte mlhovky používat při viditelnosti delší než 100 m, jinak vám teoreticky hrozí pokuta 30 liber. Ve všech případech však předpisy pouze naznačují, zbytek samozřejmě počítá s intelektem řidiče a jeho schopností reagovat na aktuální provozní podmínky.

Podoba předních mlhových svítilen, jež se používají již od poloviny minulého století, se zvláště v posledních letech mění. Dříve šlo prakticky výhradně o samostatné svítilny, jež se postupně integrovaly do předních nárazníků. Třeba vozy Mercedes-Benz měly mlhovky dosti vysoko v úrovni hlavních světlometů, jiné modely používaly pro mlhové svítilny společné paraboly s pomocnými dálkovými parabolami.

V některých, zejména alpských zemích legislativa umožňovala žluté zbarvení mlhovek s ohledem na údajně lepší prostupnost paprsků mlhou a sněžením. I některá stávající vozidla Mercedes-Benz používají standardně dodávané přední mlhovky v kombinaci s parkovacími světly pro osvětlení okolí vozu při otevření a opouštění auta za snížené viditelnosti (většina nových mercedesů však již mlhovky vpředu nemá). Naproti tomu třeba Volkswageny Passat posledních generací mají přední mlhovky dodávány výhradně za příplatek.

Trendy v konstrukci

V posledních letech se razantně rozšířila móda nasvětlování zatáček (často s diskutabilním praktickým efektem). Zatímco někteří výrobci pro tento účel používají natáčecí hlavní světlomety (Volvo) nebo vestavěné paraboly v jejich tělesech (Honda), jiní nasvětlují zatáčky přímo mlhovkami (Fiat), případně mlhovkami v jednom celku s denními světly (VW Group).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přední mlhovky mizí třeba u sportovních verzí vozů BMW, také v případě značky Mercedes-Benz se stávají doménou starších modelů. Vpravo statické nasvětlování zatáček mlhovkami v jednom celku s denními světly u Škody Superb. 

V poslední době jsme však svědky toho, že někteří výrobci přední mlhová světla vypouštějí. Zatímco třeba u BMW mlhovky zpravidla padnou za oběť agresivnímu tvarování nárazníků vozů M, u Volva dnes přední mlhovky v řadách V40 ani S60/V60/XC60 nekoupíte ani za příplatek v žádné z verzí. Místo, kde dosud obvykle bývaly mlhovky, často obsazují zdroje LED pro denní svícení, což prostému požadavku frajeřiny postačí. Takže jak to s mlhovými světly vpředu je? Jsou opravdu zákazníky žádané a přispívají k bezpečnosti provozu?

Například Michael J. Flannagan z michiganské univerzity je ve své práci The Safety Potential of Current and Improved Front Fog Lamps (Bezpečnostní potenciál stávajících a vylepšených předních mlhových světel) z roku 2001 s využitím v dané době dostupných výzkumů k příspěvku předních mlhovek pro bezpečnost skeptický. Flannagan, který se mlhovým světlometům věnuje už od poloviny devadesátých let, dokonce připomíná, že za určitých podmínek lepší viditelnost zajišťují potkávací či dálková světla, přičemž mlhovky mohou být přínosem do vzdálenosti zhruba 10 m před vozem.

Mlhovky a bezpečnost

Při rychlejší jízdě za snížené viditelnosti mohou přední mlhovky zlepšovat orientaci řidiče a usnadnit mu držet se v jízdním pruhu, ale to podle Flannagana stále není důkazem o zvýšení bezpečnosti. Řidič pak prý totiž může z důvodu většího pocitu sebevědomí jet rychleji, než by jel bez mlhovek, což může vést k dalším nehodám. Autor této práce nakonec dodává (jak už se to v podobných studiích dělá), že by bylo vhodné v tomto tématu dále bádat a v budoucnu prakticky odzkoušet vztah mezi řidičem, mlhou a mlhovkami na jedné a reakcemi a rychlostí jízdy na druhé straně.

Zajímavou studii zveřejnila před rokem britská pojišťovací společnost Swiftcover. Podle jejích výsledků v průběhu roku 2011 způsobilo nevhodné používání mlhových světel ve Velké Británii plných 300 000 dopravních nehod. Ve zprávě chybí přesnější popis metodiky tohoto výzkumu i počet respondentů, přesto jsou některé údaje zajímavé. Například takřka čtvrtina řidičů ve stáří do 34 let přiznala, že mlhovky používá, protože to prostě „vypadá dobře“, navíc nejvíce „nehod od mlhovek“ vzniklo kupodivu přímo v Londýně…

Ano, nesprávně používané mlhovky, přední i zadní, oslňují, rozptylují a obtěžují okolní řidiče. A co na používání mlhovek říkáte vy? Zapojte se do diskuse. 

Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 105 800 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků