Ministr Ťok reagoval na naše dotazy. Zde jsou jeho odpovědi

Ministr dopravy chce zrevidovat současné sankce a připomíná, že jeho úřad letos přispěl rekordní částkou na opravy silnic.

Před dvěma týdny učinil ministr dopravy Dan Ťok v České televizi prohlášení, které nás přimělo položit mu několik upřesňujících otázek. Samotné dotazy i náš původní komentář si můžete přečíst zde:

Bezpečnost | Život řidiče | Názory

Nezlobte se na ministra dopravy. Určitě ví, co dělá [komentář]

Na odpovědi jsme sice čekali o něco déle, než jsme původně doufali, ale nakonec dorazily. Přinášíme je na tomto místě bez dalšího komentáře:

AutoRevue: Pan ministr se domnívá, že současná výše pokut nemá odrazující charakter. Z jaké analýzy nebo jakých dat přitom vycházel?

„Ministr dopravy Dan Ťok (MD): Ve spolupráci s dopravní policií jsme se shodli, že je na čase zrevidovat současné sankce za porušování dopravních předpisů. Dokazují to mimo jiné záznamy z kamer na železničních přejezdech, kdy lidé často nerespektují červená světla a vjíždí na přejezd. Stejně tak z policejních statistik vyplývá, že polovinu přestupků tvoří překročení povolené rychlosti, telefonování za jízdy nebo připoutání bezpečnostním pásem. Zvážíme proto, u kterých přestupků je nutné upravit výši a srovnat se například s ostatními evropskými zeměmi.“

Proč právě trojnásobné zvýšení? Máme výrazně přísnější bodový systém a v přepočtu k průměrné mzdě čtyřikrát vyšší pokuty než v Německu. Proč to podle pana ministra nestačí a proč právě trojnásobné zvýšení podle něj přinese kýženou změnu?

„Například na Slovensku můžete za překročení povolené rychlosti dostat pokutu až 800 eur na místě, u nás je to čtyřikrát méně. Na červenou na přejezdu dostanete na Slovensku nebo v Itálii pokutu přes 600 eur, u nás je to třikrát méně. Chceme proto spolu s dopravními experty a dopravní policií zhodnotit, zda-li není na místě zpřísnit sankce a zda-li to bude mít pozitivní efekt na řidiče. Bodový systém po téměř deseti letech fungování již nemá tak silný preventivní účinek jako po svém zavedení a výši pokut jsme systematicky neměnili ještě déle. Zároveň ale vnímám, že pokuty nesmí být pro řidiče likvidační. Nechci jejich výši určovat od stolu, ale otevřít s dopravními experty debatu o tom, jak účinnost našeho systému řešit.“

Pan ministr uvedl, že vyšší pokuty by se mohly týkat telefonování a překračování nejvyšší povolené rychlosti. Mohl by pan ministr pro naše čtenáře uvést, u jakého procenta závažných dopravních nehod jsou konkrétně tyto dva faktory primární příčinou?

„Konkrétní číslo o počtu tragických dopravních nehod, kdy řidič telefonoval nemáme, jelikož telefonování je součástí skupiny „nevěnování se řízení“. Kvůli nevěnování se řízení v roce 2014 zemřelo celkem 72 lidí. Co do počtu dopravních nehod řidičů motorových vozidel je nevěnování se řízení na špici nejčetnějších příčin s 14098 nehodami v roce 2014. Pokud za celý rok 2014 bylo na českých silnicích usmrceno 629 lidí, znamená to, že téměř každý 9. člověk zemřel kvůli nevěnování se řízení. V případě dopravní nehody, kdy viníkem byl řidič motorového vozidla (celkem 582 nehod) a příčinou byla nepřiměřená rychlost (241 usmrcených) zemřeli 2 z 5 lidí.“

(zdroj statistický dat: přehled o nehodovosti, ŘSDP PP ČR)

Vnímá pan ministr skutečnost, že počet dopravních nehod i závažnost jejích následků vyplývají nejen z jednání řidičů, ale rovněž – nebo snad dokonce zejména – z dopravně-technického stavu komunikací? Jaké konkrétní kroky podnikl pan ministr za dobu svého působení ve funkci pro to, aby naše silnice byly bezpečnější v technickém smyslu?

„Ve spolupráci s policií i BESIPem se  rizikovým místům věnujeme. Podporujeme projekty, které mapují nejhorší místa na silnicích, a to nejen vzhledem k jejich dopravní kapacitě, ale i vzhledem k výtlukům a dalším vadám. K dalšímu zpřehlednění značení by měla přispět nová vyhláška o dopravním značení, platná od 1. ledna 2016.

Tento rok jsme tento přispěli na opravy krajských silnic rekordní částkou (4,4 miliardy krajům a 200 milionů Praze). Kromě této mimořádné podpory krajům, v jejichž majetku a správě silnice druhých tříd jsou, se letos odehrává mimořádné množství oprav a výstavby i na silnicích první třídy, rychlostních silnicích a dálnicích.

Považuji za nezbytné, aby technický stav našich vozovek byl na odpovídající úrovni a silnice byly bezpečné. Kvalita silnic je důležitá, ale většina přestupků dnes stále vyplývá zejména z toho, že řidiči porušují pravidla.“


Přesvědčil vás ministr dopravy, že zpřísnění pokut je potřebné a že povede ke zlepšení bezpečnosti na českých silnicích? Budeme rádi, když nám napíšete svůj názor do diskuze pod článkem.

Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 133 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2001
Stav: 208 156 km
Cena: 60 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 101 723 km
Cena: 119 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků