Ministr Ťok reagoval na naše dotazy. Zde jsou jeho odpovědi

Ministr dopravy chce zrevidovat současné sankce a připomíná, že jeho úřad letos přispěl rekordní částkou na opravy silnic.

Před dvěma týdny učinil ministr dopravy Dan Ťok v České televizi prohlášení, které nás přimělo položit mu několik upřesňujících otázek. Samotné dotazy i náš původní komentář si můžete přečíst zde:

Život řidiče | Bezpečnost | Názory

Nezlobte se na ministra dopravy. Určitě ví, co dělá [komentář]

Na odpovědi jsme sice čekali o něco déle, než jsme původně doufali, ale nakonec dorazily. Přinášíme je na tomto místě bez dalšího komentáře:

AutoRevue: Pan ministr se domnívá, že současná výše pokut nemá odrazující charakter. Z jaké analýzy nebo jakých dat přitom vycházel?

„Ministr dopravy Dan Ťok (MD): Ve spolupráci s dopravní policií jsme se shodli, že je na čase zrevidovat současné sankce za porušování dopravních předpisů. Dokazují to mimo jiné záznamy z kamer na železničních přejezdech, kdy lidé často nerespektují červená světla a vjíždí na přejezd. Stejně tak z policejních statistik vyplývá, že polovinu přestupků tvoří překročení povolené rychlosti, telefonování za jízdy nebo připoutání bezpečnostním pásem. Zvážíme proto, u kterých přestupků je nutné upravit výši a srovnat se například s ostatními evropskými zeměmi.“

Proč právě trojnásobné zvýšení? Máme výrazně přísnější bodový systém a v přepočtu k průměrné mzdě čtyřikrát vyšší pokuty než v Německu. Proč to podle pana ministra nestačí a proč právě trojnásobné zvýšení podle něj přinese kýženou změnu?

„Například na Slovensku můžete za překročení povolené rychlosti dostat pokutu až 800 eur na místě, u nás je to čtyřikrát méně. Na červenou na přejezdu dostanete na Slovensku nebo v Itálii pokutu přes 600 eur, u nás je to třikrát méně. Chceme proto spolu s dopravními experty a dopravní policií zhodnotit, zda-li není na místě zpřísnit sankce a zda-li to bude mít pozitivní efekt na řidiče. Bodový systém po téměř deseti letech fungování již nemá tak silný preventivní účinek jako po svém zavedení a výši pokut jsme systematicky neměnili ještě déle. Zároveň ale vnímám, že pokuty nesmí být pro řidiče likvidační. Nechci jejich výši určovat od stolu, ale otevřít s dopravními experty debatu o tom, jak účinnost našeho systému řešit.“

Pan ministr uvedl, že vyšší pokuty by se mohly týkat telefonování a překračování nejvyšší povolené rychlosti. Mohl by pan ministr pro naše čtenáře uvést, u jakého procenta závažných dopravních nehod jsou konkrétně tyto dva faktory primární příčinou?

„Konkrétní číslo o počtu tragických dopravních nehod, kdy řidič telefonoval nemáme, jelikož telefonování je součástí skupiny „nevěnování se řízení“. Kvůli nevěnování se řízení v roce 2014 zemřelo celkem 72 lidí. Co do počtu dopravních nehod řidičů motorových vozidel je nevěnování se řízení na špici nejčetnějších příčin s 14098 nehodami v roce 2014. Pokud za celý rok 2014 bylo na českých silnicích usmrceno 629 lidí, znamená to, že téměř každý 9. člověk zemřel kvůli nevěnování se řízení. V případě dopravní nehody, kdy viníkem byl řidič motorového vozidla (celkem 582 nehod) a příčinou byla nepřiměřená rychlost (241 usmrcených) zemřeli 2 z 5 lidí.“

(zdroj statistický dat: přehled o nehodovosti, ŘSDP PP ČR)

Vnímá pan ministr skutečnost, že počet dopravních nehod i závažnost jejích následků vyplývají nejen z jednání řidičů, ale rovněž – nebo snad dokonce zejména – z dopravně-technického stavu komunikací? Jaké konkrétní kroky podnikl pan ministr za dobu svého působení ve funkci pro to, aby naše silnice byly bezpečnější v technickém smyslu?

„Ve spolupráci s policií i BESIPem se  rizikovým místům věnujeme. Podporujeme projekty, které mapují nejhorší místa na silnicích, a to nejen vzhledem k jejich dopravní kapacitě, ale i vzhledem k výtlukům a dalším vadám. K dalšímu zpřehlednění značení by měla přispět nová vyhláška o dopravním značení, platná od 1. ledna 2016.

Tento rok jsme tento přispěli na opravy krajských silnic rekordní částkou (4,4 miliardy krajům a 200 milionů Praze). Kromě této mimořádné podpory krajům, v jejichž majetku a správě silnice druhých tříd jsou, se letos odehrává mimořádné množství oprav a výstavby i na silnicích první třídy, rychlostních silnicích a dálnicích.

Považuji za nezbytné, aby technický stav našich vozovek byl na odpovídající úrovni a silnice byly bezpečné. Kvalita silnic je důležitá, ale většina přestupků dnes stále vyplývá zejména z toho, že řidiči porušují pravidla.“


Přesvědčil vás ministr dopravy, že zpřísnění pokut je potřebné a že povede ke zlepšení bezpečnosti na českých silnicích? Budeme rádi, když nám napíšete svůj názor do diskuze pod článkem.

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků